تمرکز بر اقدامات فناورانه در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان ضرورت دارد
تاریخ 6 تير, 1400 - 14:50.
دکتر حسن ملکی در بخش دوم ارائهی گزارش عملکرد و بررسی برنامههای دفاتر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که به فعالیتهای دفتر انتشارات و فناوری آموزشی اختصاص داشت، بر ضرورت تمرکز بر اقدامات فناورانه در این دفتر تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این نشست، معاون وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان به سخنان آیتالله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: ما در قرآن، واژه حنیف را به معنای راستگرا داریم. در این تعریف حنیف، فردی است که در جاده حرکت میکند اما همواره به وسط و تعادل تمایل دارد. در واقع حنیف کسی است که به چپ و راست متمایل نمیشود و در میانه جاده حرکت میکند تا ماندنش در جاده تضمین شود. واژه جنیف اما دقیقاً نقطه متضاد حنیف است.
او ادامه داد: معتقدم که این تعاریف در مسائل مدیریتی نیز کاربرد دارد یعنی هم میتوان حنیفانه و هم جنیفانه، مدیریت کرد. به این معنا که اگر مدیریت ما جاده خاکی بیشتری داشته باشد، قطعاً متضرر خواهیم شد اما اگر در میانه راه و صراط مأموریتهای خودمان حرکت کنیم، به توفیقات روز افزون خواهیم رسید. این یک قاعده کلی است لذا باید از خدای متعال بخواهیم که ما را جزو حُنفاء قرار دهد تا در جاده زندگی اهل لغزیدن به چپ و راست نباشیم البته این تعبیر را مولای متقیان، امام علی(علیه السلام) نیز، در نهجالبلاغه دارند و به تعابیر مختلف این مطلب را بیان میکنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ارائهی نکاتی دربارهی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی پرداخت و بیان کرد: در این دفتر، چند ویژگی وجود دارد که مدیر مربوطه باید به آن واقف باشد تا بتواند پتانسیلها را بهکار گیرد، پرورش دهد و اهداف را پیش ببرد.
لزوم توجه به تهدیدات و فرصتها
دکتر ملکی به ابعاد مثبت این دفتر اشاره کرد و افزود: در این دفتر بُعد هنری، خلاقیت و انعطاف بالاست، این در حالی است که در سایر بخشها نظیر کتابهای درسی به دلیل قوانین حاکمیتی، این امکان وجود ندارد. کما اینکه به این دفتر هنرمندان نیز رفت و آمدهای زیادی دارند و این مربوط به همین ویژگی است. به همین دلیل هم میتوان در این دفتر کار کرد و لذت برد. ویژگی دوم این دفتر، تولیدات متنوع فرهنگی و تربیتی، متناسب با سنین مختلف است و این یک نکته مثبت است که مجلات رشد، برای کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و ... انواع مباحث تولید میشود که جای تشکر دارد زیرا به واسطهی تلاشهای این بخش، مجلات رشد، رنگ و رخ بهتری پیدا کرده است. سومین ویژگی این دفتر، ارتباطات برون سازمانی است.
انعطاف معقول داشته باشیم
او خاطرنشان کرد: این سه امکان برای مدیریت آن دفتر باید در اولویت باشد تا بتواند دفتر انتشارات و فناوری را هنرمندانه، متنوع و برون سازمانی مدیریت کند منتها در این مسیر تهدیداتی نیز وجود دارد که یکی از آنها، سیال بودن افراطی یا انعطاف افراطی است. همانطور که میدانید، انعطاف معقول خوب است و زندگی بدون انعطاف معنا ندارد اما کشیده شدن این بخش به افراط، تهدید به شمار میرود، بنابراین باید در این دفتر بر انعطاف معقول تأکید داشته باشیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: معیار معقول بودن در این مسیر را نیز، میتوان با ارزشها، آرمانها و اسناد بالا دستی تعیین کرد لذا باید توجه داشته باشیم که تا چه حد میتوانیم با خارج از دفتر، در مسیر کار همراه شویم زیرا اگر این همراهی، از حد بگذرد، ممکن است در آنها هضم شویم اما اگر بتوانیم بخشهای خارج از سازمان، را بهکار بگیریم و بهدرستی حرکت کنیم، در واقع آنها را با خود همراه کنیم.
تأکید بر بخش فناوری و تقویت شبکه ملی رشد
دکتر ملکی بر لزوم توجه به بخش فناوری تأکید کرد و گفت: تهدید دیگر در این دفتر، غفلت از بخش فناوری است البته در یک سال اخیر با شبکه ملی رشد و تقویت بعد فناوری، شرایط این بخش، نیز متفاوت شده و این جای تشکر دارد اما ضروری است که همکاران، در این دفتر، فناورانه بیاندیشند و در بخش انتشارات فعال باشند.
او خاطرنشان کرد: بخش انتشارات از جمله قسمتهای فعال است و از تلاش همکاران تشکر میکنم اما در بخش فناوری، هنوز نقاط مبهمی داریم زیرا شبکهی ملی رشد ما به نقطهای نرسیده که اگر روزی برنامهی شاد تعطیل شود، بتواند این بار را بر عهده بگیرد و این ظرفیت را داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: ما باید در سامانه رشد، به جایی برسیم و ظرفیت فناورانهای بهدست آوریم که قابلیت مدیریت فضای مجازی را به ما بدهد و این نقطهای است که باید به سمت آن حرکت کنیم البته بخشی از مشکلات این بخش، مربوط به عقب ماندگیهای گذشته است اما انتظار من این است که در این بخش، فعالیت مضاعف داشته باشیم.
محمد علویتبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان در این بخش، نکاتی درباره پایش و روال کار دفتر طی ماههای آینده بیان داشت و گزارشی درباره پایش همکاران در این دفتر ارائه کرد.
برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان مجلات رشد
در ادامهی این جلسه، محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، به ارائهی گزارش پرداخت و گفت: امکان صحبت کردن در این جلسه باعث خرسندی است زیرا نقد میتواند ما را به سمت بهبودی، پیش ببرد و کمک کند که از چالشها عبور کنیم البته آنچه که در جلسه ارائه میشود، اقدامات تحولی است زیرا ما در دفتر کارهای جاری بسیاری داریم.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ادامه داد: ما در بحث پژوهش و تحقیق بر اساس اهمیت و نیاز، کار را در این دفتر، شروع کردیم و پروپزالهایی نیز نوشته شده و بالغ بر 25 درصد کار ارزشیابی مجلات نیز انجام شده است.
محمدی ادامه داد: در بخش چند رسانهای سازی مجلات رشد، به بازنگری در انتشارات پرداختیم و میتوان گفت که نزدیک به 15 درصد کار انجام شده است. در بخش دیگری از اقدامات تحولی ما بهدنبال اجرای مجلات رشد در شکل دیداری، خوانشی و ... هستیم که یک پروژه بزرگ بهشمار میرود و امیدواریم که در سال آینده، موفق به ارائهی آن شویم. در بحث طراحی و تدوین نقشه راه تحولی مجلات، برای نخستین بار اقدام شده و 50 درصد کار نیز آمادهی ارائه است.
او از طراحی صفحه مجازی و ارتباط مستقیم با مخاطبان خبر داد و گفت: بهدلیل اینکه، در زمان کنونی، فضای مجازی، دارای نقشی پررنگ است، ما برای تمام مجلات، صفحات مجازی تعریف کردهایم لذا نامهنگاریها مانند گذشته، زمانبر نیست و بهصورت آنی انجام میشود، در واقع بهواسطهی این اتفاق، ارتباط بسیار سریعی بین ما و مخاطبان ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، تصریح کرد: در بخش دیگری از اقدامات، یک تطبیق، بین عناوین مجلات تخصصی رشد با حوزههای تربیت و یادگیری انجام دادهایم که نزدیک به 50 درصد آن، انجام شده است. در بخش دیگری نیز، محتوای 10 ساله مجلات رشد، بازآفرینی، و به شکل کتاب ارائه شده است و در این مسیر 70 کتاب تولید شده که حاصل مجلات رشد کودک است.
محمدی از تمرکز بر بخش فناوری آموزشی خبر داد و افزود: در بخش معاونت فناوری آموزشی که مهمترین بخش کار ماست، سعی کردیم که دیگر نیروها را نیز به این سمت سوق دهیم. در این مسیر حتی مجلات رشد ما نیز در بخش فناوری، فعالیت و تلاش میکنند زیرا سعی در فربه کردن این بخش داریم.
پایش 50 ساله فیلم رشد
او ادامه داد: پایش 50 سالهی فیلم رشد نیز یکی از مباحثی است که ما تا امروز دنبال کردهایم. 10 سال نخست این جشنواره انجام شده و مابقی اقدامات را نیز انشاءالله طی سال جاری انجام خواهیم داد. در این مسیر نزدیک به 800 فیلم استخراج و به دفاتر ارائه شده است. سامانهی مدیریت محتوای آموزشی نیز از دیگر بخشهایی است که در حال تکمیل است تا بهعنوان یک دانشنامه، امکان استفادهی معلمان، از آن فراهم شود. در بخش دیگری از اقدمات، ما در تولید مستند شهید موسوی، مشارکت داشته و کار مستندسازی برای شهید بهشتی و باهنر نیز انجام شده است.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، کار در بخش رمزینههای سریع پاسخ را عقب خواند و گفت: در بخش تأمین محتوای رمزینههای سریع پاسخ نزدیک به 30 درصد کار انجام شده است البته در بحث بارگذاری در شبکهی رشد، نزدیک به 2 هزار عنوان، کار انجام شده، اما در بحث رمزینه این میزان به 30 درصد، میرسد. دلیل این امر نیز، این است که کارت خبر به تازگی در چرخه قرار گرفته است لذا امیدواریم که در سه ماههی دوم، سرعت بیشتری را دنبال کنیم.
محمدی دربارهی شبکهی رشد، اظهار کرد: در این بخش قرار شد که داشبورد شبکهی رشد را اصلاح کنیم که در دست انجام است. در شبکهی آموزشی تربیتی رشد، ما در تولید محتوا مشکلی نداریم و این شبکه میتواند از پس خدماتی که مدنظر است، برآید و کار ارائه شود.
او از گسترش ارتباطات فرا سازمانی در راستای تأمین محتوا، خبر داد و گفت: تا امروز ما از خود سازمانها نزدیک به 1500 دقیقه محتوا دریافت کردهایم و در کنار جشنواره این بحث، را نیز دنبال میکنیم. همچنین، سعی داریم که یک نهضت بزرگ تعاملی با شرکتهای دانش بنیان شکل دهیم.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی افزود: در بحث فیلم رشد نیز تیزرها سفارش و کمیتهها نیز تشکیل شده است. در این دوره، بنا بر این قرار گرفته که آثار دریافتی، بتواند متناسب با نیاز ما باشد لذا سعی داریم که مشارکتهای بیرونی را بر اساس نیازهایی که داریم، تعریف کنیم تا بتوانیم از این محتواها در کار استفاده کنیم.
محمدی خاطرنشان کرد: نزدیک به 10 شیوهنامه تا امروز کار شده است که مربوط به بخشهای مختلف کار ماست. شیوهنامهی اجرایی آییننامهی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی یکی از این موارد به شمار میرود که بسیار حائز اهمیت است. قرار دادن نشان استاندارد، بهصورت الکترونیکی در کتابها یکی دیگر از اقدامات دفتر ما بهشمار میرود و تاکنون نزدیک به 20 هزار اثر به آن مجهز شده تا مخاطبان بتوانند، شناسنامهی اثر را کامل دریافت کنند.
اجرای شیوه نامهی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی
در ادامه جهانگردی معاون ساماندهی محتوای دفتر انتشارات بیان کرد: با توجه به اینکه بیشترین تمرکز ما بر برنامههای تحولی بود، تمرکز گزارش نیز بر این بخشها قرار گرفت اما کارهای زیرساختی بسیاری نیز در این میان انجام شد که از جمله آنها اجرای شیوهنامهی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی است. در واقع این شیوهنامه نقطهی عطفی است که امکان اشتباه در این بخش را به کمترین حالت ممکن میرساند. در این دوره، علاوه بر ارائهی استاندارد به آثار، روش بررسی نیز استاندارد شده و در کارها، دو ارزیاب حضور دارند که پس از بررسی نشان استاندارد را اعطا میکنند. بنابراین یکی از کارهای مهم ساماندهی این بود که علاوه بر افزایش ارزیابیها، یک کمیتهی علمی نیز از افراد صاحبنظر تشکیل دادیم تا از هر گونه مشکل جلوگیری کنیم.
انتشار 10 میلیون نسخه مجلات رشد در شرایط کرونایی
سیدکمال شهابلو، معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در امور مجلات رشد، نیز دربارهی کار مجلات رشد گفت: مجلات رشد، در تمام شرایط و حتی با وجود کرونا نیز متوقف نشد و ما تقریباً هر دو روز یک بار تولید اثر داشتیم و طی این مدت نزدیک به 10 میلیون نسخه به مخاطبان ارائه شد.
او افزود: یکی از موارد مهم، این است که در مدارس متوسطهی دوم، از مجلات رشد و اغلب آثار خواندنی، استقبال چندانی نمیشود، بنابراین امیدواریم که با استفاده از پژوهشهایی که در دست اجرا داریم، بتوانیم این نقص و مشکل را پوشش دهیم. در این مسیر بدیهی است که باید افزودههای دیگری نظیر بخشهای شنیداری، دیداری و .... داشته باشیم که امیدواریم در سال آینده محقق شود.
بارگذاری 5400 محتوا در سایت رشد
شکرریز، معاون فناوری دفتر انتشارات نیز به فعالیتهای این بخش اشاره کرد و گفت: معاونت فناوری میتوانست چالش نباشد اگر که گذشتگان ما، 180 پست این بخش را به 10 پست تبدیل نمیکردند و قطعاً اتفاقاتی میتوانست رخ دهد که این نابودی شکل نگیرد؛ بدیهی است که امروز آنچه که کاشته میشود، قطعاً در سالهای آینده مورد استفادهی نسلهای بعد قرار میگیرد.
او افزود: بهواسطهی بیماری کرونا، امروز ما شاهد توجه به ابعاد مختلف فناوری در این بخش هستیم و در واقع بحران کرونا، این بخش را موفقتر کرد به همین خاطر از سال گذشته که تنها 180 آموزش آپلود شده بود، ما امروز به 5400 محتوا در سایت رشد رسیدهایم.
محمدرضا شکرریز خواستار احیای ساختمان فناوری شد و گفت: احیای پروژهی ساختمان خیابان سمنان یکی از بخشهایی است که امیدواریم زودتر انجام شود تا بتوانیم با توسعهی فضا و امکانات، تولیدات را با سرعت بیشتری به سرانجام برسانیم.
دکتر علی محبی، قائم مقام رئیس سازمان پژوهش ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده، گفت: از آنجایی که مراحل اجرایی این درصدها، مشخص نیست، امکان بررسی را سخت میکند. در این مسیر ممکن است آنچه که دفتر مدنظر دارد با هدف کلی مغایرتهایی وجود داشته باشد، لذا بررسی مراحل دستیابی به درصد اهداف بسیار حائز اهمیت است. بسیار بهتر بود که دربارهی دلایل به تعویق افتادن طرحها، گزارشی دریافت میکردیم.
او افزود: ما کتابهای الکترونیکی را در دو فاز تعریف کردیم که یکی مربوط به تمام کتابهای درسی است اما در فاز دوم، کتاب الکترونیک تعاملی که یک موضوع جدید، است، مدنظر ماست، پس نیاز است که بر این بخش یک تجدیدنظر داشته باشید.
قائم مقام رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: برای طراحی جشنوارهها و انتشار فراخوان باید به زمان توجه بیشتری داشته باشیم زیرا قطعاً یک زمان مشخص برای این عرصه نیاز است. بحث دیگر این است که پلتفرم رشد باید بتواند نیاز دانشآموزان، مدیران، معلمان، مدیران و ... را کاملاً ببیند و درک کند. البته بدیهی است که امروز سازمان، بودجهی لازم را برای توسعهی یکبارهی این بخش را نداشته باشد اما لازم است که در این عرصه یک فازبندی مشخص داشته باشیم و یک چشمانداز و افق روشن از نیاز جامعهی تعلیم و تربیت و تحقق آن در پلتفرم رشد باشیم.
دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان نیز در این بخش به طرح سؤالی درباره وضعیت کرونا پرداخت و گفت: شاید لازم بود که به روند ارائهی مجلات رشد در دوران کرونا میپرداختیم زیرا بسیاری از کودکان این مجلات را دوست دارند و برای آن لحظه شماری میکنند. بهنظر من قابل توجه است که مقداری برنامههایمان را در دوردستها بررسی کنیم و ببینیم که امروز دانشآموزان مجلات را چگونه دریافت میکنند؟
او ادامه داد: بحث دوم راهنمای برنامهی درسی حوزهی تربیت و یادگیری است که به نوعی محور کار سازمان بهشمار میرود و در این مسیر و مبتنی بر این راهنماها میتواند اقدامات بیشتری انجام دهد لذا لازم است که تلاش کنیم که ارتباط با این بخش را بیشتر کنیم.
در ادامه این جلسه، حاضران به نقد و بررسی گزارش ارائه شده، پرداختند و ابعاد مختلف فعالیتهای انجام شده، مشخص شد.
تأکید بر ابعاد علمی و آموزشی در تولیدات دفتر انتشارات
دکتر حسن ملکی در بخش پایانی این جلسه از انتقادات ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی نقدی صورت میپذیرد، در راستای رشد و پیشرفت انجام میشود. احساس میکنم که این دفتر به سمت رشد حرکت میکند و در مقایسه با سال گذشته بهبود داشته است هر چند تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
او افزود: این دفتر ظرفیت بالایی دارد زیرا افراد متفکری در آن مشغول به کار هستند. برای رشد، در این بخش باید تولیدات و کارها را علمیتر کنیم لذا هر مقدار بتوانیم از علوم مربوط به کار خود بهرهمند شویم به همان اندازه نیز موفق خواهیم بود. بهعنوان مثال اگر کار به روانشناسی مربوط است از روانشناسان بهرهمند شویم. با وجود اینکه دفتر اندیشمندان متعددی دارد اما بهدلیل مأموریتهای مختلف، میتوان از افراد خارج از سازمان نیز بهره برد زیرا هر چه کار علمیتر باشد، خدا از او راضیتر است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در اصل دوم باید بر آموزشی بودن کار تأکید داشته باشیم و علمی بودن روند با آموزشی بودن در پیوند باشد. مجلات رشد، رسانهی آموزشی و پرورشی هستند و با مجلات آکادمیک متفاوت هستند به همین دلیل باید سبقهی آموزشی داشته باشند. این ویژگی زمانی ممکن میشود که تولیدکنندگان این مجلات، سابقهی تربیتی داشته باشند و بین آنها افراد قوی در عرصهی تربیتی وجود داشته باشد.
دکتر ملکی خاطرنشان کرد: مجلات رشد ما باید اعتقادی و فرهنگی باشند لذا هرگز نباید بپذیریم که یک واژه بهکار برده شود و مخاطب را نسبت به مسائل اعتقادی دچار مشکل کند. تفکر ما کاملاً مشخص است و ما زیر سایهی تعلیم و تربیت اسلامی زندگی میکنیم و آموزش و پرورش دانشگاه نیست که بگوییم ما با هم محاجه کنیم زیرا کودک معصوم را نمیتوان وارد این عرصه کرد. کودک معصوم انتظار دارد، کسانی که برای او کار میکنند فطرتگرا و فطرتشناس باشند و برای او دلسوز حرکت کنند.
او افزود: در این بخش باید آدمهای معتقد قدم بردارند البته منظور من این نیست که افراد باید نماز شب بخوانند اما برای ما مهم است که مجلات بار فرهنگی و اعتقادی داشته باشند کما اینکه در کتابهایی که توسط انتشارات مدرسه تولید میشود، نیز همین انتظار را داریم. وجه ممیز ما با سایرین، بخش فرهنگی ماست و با همین زنده هستیم.
هر آنچه تولید میکنیم به زبان مخاطب باشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: باید هر آنچه تولید میکنیم به زبان مخاطب باشد. اینجاست که باید از روانشناسان کمک بگیریم و یکی از رشتههایی که باید با شما مراوده داشته باشد، روانشناس متعهد و مسئول است البته سایر رشتهها نظیر تکنولوژی آموزشی نیز نیاز است. اصل دیگر، این است که تولیدات را زیبا و هنری کنیم. همانطور که میدانید، دنیای امروز به نحوی است که نوجوانان و جوانان، لقمهی مفید نازیبا را رد میکنند بنابراین کسانی برنده هستند که پیام خود را زیبا ارائه میکنند. این پیام را رهبر معظم انقلاب نیز مطرح کردهاند و همواره بر مسئلهی هنر و زیبا بیان کردن، تأکید داشتهاند ضمن اینکه زیبایی در دین ما نیز بسیار اهمیت دارد. امروز دشمنان ما پیامهای خود را با لباس زیبا ارائه میکنند.
تأکید بر استانداردسازی
دکتر ملکی ادامه داد: اصل دیگر این است که مباحث را فناورانه بیان کنیم و از این عرصه بهرهبرداری لازم را کنیم لذا مراقب باشیم که فناوری آموزشی در دفتر علیل نشود و بی خاصیت نماند. کسی انتظار تبدیل شبکهی ملی رشد به شاد را ندارد اما میخواهیم که این شبکه ضعیف نماند؛ این بخش باید به جایی برسد که 8 یا 9 میلیون کاربر داشته باشد. در این مسیر باید برای کارهای مهم برنامهریزی داشته باشید که نخستین بخش آن استانداردسازی است. این بخش باید هم وسعت و هم عمق پیدا کند یعنی تمام اموری که ما وظیفه داریم برای آن استاندارد تعیین کنیم، مورد غفلت واقع نشود و استانداردهای تولید شده، کاملاً سلامت باشد.
او خاطرنشان کرد: استانداردهای تولید شده ما باید دقیق و عالمانه باشد. نکتهی دیگر همسویی با تحول است لذا بررسی کنید که اگر این بخش، مناسب است آن را انجام دهیم. این بخش جنبهی پیشنهادی دارد و لازم است که در یک اتاق فکر روی آن بیندیشیم تا ببینیم در کدام ابعاد چنین اقدامی قابل اجراست. ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی بخش دیگری است که باید با سرعت بر روی آن تمرکز کنیم زیرا در این عرصه عقب ماندهایم. باید این سامانه به قدری کار کند که در مدارس کل کشور، استاندارد و آرم را ببینند و بدانند که این کتاب مورد تایید سازمان هست یا نیست لذا امروز بسیار از ایدهآل فاصله داریم.
رقیب جشنواره فیلم رشد معصومیت کودک است
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ارزیابی تولیدات دیگر بخشی است که باید مدنظر قرار گیرد. در این مسیر باید تولیدات خودمان را نظیر انتشارات مدرسه را بازبینی و ارزیابی کنیم. کیفیتبخشی به جشنوارهها نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کنیم. توجه داشته باشید که جشنوارهی فیلم رشد 51 ساله شده است و این به معنای یک رویداد پخته است و امکان خامی در آن نیست بنابراین جشنوارهی ما باید به نحوی برگزار شود که مانند یک فرد 50 ساله پخته و کامل عمل کند لذا باید فیلمهایی در آن عرضه شود که امکان استفاده در بستههای تربیت و یادگیری را فراهم کند. جشنواره فیلم رشد نباید خود را با فیلم فجر رقیب بداند زیرا رقیب ما معصومیت کودک است.
او افزود: حمایت و پشتیبانی از رمزینههای سریع پاسخ نکتهی بعدی است. جشنوارهی محتواهای الکترونیکی کار بسیار ارزشمندی است اما باید توجه داشته باشیم که شکست در رمزینهها، برای سازمان دارای پیامدهای نامناسبی است. امروز ما یک شیوه نامهی ویراستاری داریم که تاکنون در سازمان وجود نداشت و به گفته بسیاری از متخصصان، در نوع خود، عالی است. این شیوهنامه طی این هفته به شما تقدیم میشود. لذا تمام مطالب سازمان پژوهش باید بر مبنای این شیوه نامه ویراستاری شود. استفاده از ظرفیتهای نهادهای بیرونی نیز اقدامی است که من کاملاً با آن موافق هستم اما باید توجه داشته باشیم که این ارتباط کاملاً حکیمانه انجام شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در این مسیر باید به گونهای حرکت کنیم که هضم نشویم. تقویت زیرساختها باید در این راه مورد توجه قرار گیرد و کار به نحوی باید پیش برود که زیرساخت، پاسخگوی محتوای تولید شده نباشد زیرا در این صورت ما متضرر خواهیم شد.
انتهای پیام