روند تولید رمزینههای سریع پاسخ و برنامهی درسی متناسب با شرایط کووید 19 بررسی شد
تاریخ 9 مرداد, 1400 - 15:02.
شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با هدف بررسی روند تولید رمزینههای سریع پاسخ و برنامهی درسی ویژه متناسب با شرایط کووید 19، در تاریخ 9 مرداد 1400 تشکیل جلسه داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در شروع این جلسه، دکتر علی محبی قائم مقام رئیس سازمان، ضمن تبریک عیدسعید غدیر و میلاد با سعادت امام کاظم (علیه السلام)، دربارهی دستور اصلی این جلسه بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی، برنامههای مهمی را در دست کار داریم که یکی از آنها بحث رمزینههای سریع پاسخ است که هر چه جلوتر میرویم اهمیت آن بیشتر نمایان میشود. سند تحول بنیادین و برنامهی درسی ملی ما را مکلف کردهاند که از کتابمحوری به سمت برنامهی درسی محوری، بستهی تربیت و آموزشمحوری برویم بنابراین تولید رمزینههای سریع پاسخ فرصتی است تا ما به آن بهعنوان گامهای اولیه حرکت به سمت تولید بستههای تربیت و یادگیری نگاه کنیم.
وی افزود: در سند تحول بنیادین و برنامهی درسی ملی، به چرخش از یادگیری حافظهمحوری به سمت تربیتمحوری تأکید شده و توصیه شده که از تدریس مستقیم به سمت تدریس غیرمستقیم برویم. تدریس مستقیم به معنای معلممحوری و کتابمحوری محض است در حالیکه تدریس غیرمستقیم قابلیت دانشآموز را محور و مبدأ قرار میدهد.
آماده شدن 341 رمزینهی سریع پاسخ در دورهی ابتدایی
در ادامهی جلسه، مدیران کل دفاتر به ارائهی گزارشی در خصوص روند پیشرفت رمزینههای سریع پاسخ پرداختند. دکتر سوزنچی در این بخش گفت: در دورهی ابتدایی، از مجموع 439 رمزینهی سریع پاسخ، 341 رمزینه آماده شده و 98 مورد که مربوط به دروس فارسی، ریاضی و هدیههای آسمان است، باقی مانده است.
مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطهی نظری اظهار داشت: در دوره متوسطه، همکاران ما در گروه کار و فناوری اعلام کردهاند که محتواهای کار و فناوری متوسطه اول را تا پایان این هفته تحویل میدهند. بخشی از بحث کارآفرینی منتظر عقد قرارداد برای تولید است، علوم پایه در حال انجام است و کار حوزه سلامت و بهداشت تمام و وارد مرحله تدوین نهایی شده است. کار حوزههای آداب و مهارتها، مهارت زندگی، مطالعات اجتماعی، قرآن و فارسی نیز در حال انجام است. در مورد عربی و زبانهای خارجی نیز بارگذاریها انجام شده است. گروههای ما اعلام کردهاند که در صورت همکاری استودیو سمنان و رفع مشکلات، کار را تا پایان مرداد تحویل خواهند داد.
سوزنچی توضیح داد: در حال حاضر بخش کمی از محتواهای علوم و بخش کمی از محتواهای فارسی در دورهی متوسطه تولیدی است. محتواهای گروه قرآن نیز تاکنون جایی بارگذاری نشده و محتواهای جدید است. در حوزههای فیزیک، شیمی و کار و فناوری نیز تعدادی از محتواهایی تولیدی است.
74 محتوای تولیدی در دفتر فنی و حرفهای و کاردانش
مهندس افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی فنی و حرفهای و کاردانش گفت: تا امروز 5 عنوان دروس شایستگیهای پایه که شامل 25 رمزینه و 100 قطعهی محتوایی میشود، با استفاده از کارت خبری که خودمان طراحی کردهایم در اختیار دفتر انتشارات و فناوری آموزشی قرار گرفته و بارگزاری و بهرهبرداری شده است.
وی در بخش گزارش محتوایی و مصداقی نیز بیان کرد: در بخش تولید محتوا، 10 عنوان باقی مانده بود که در این دو هفته بهدلیل محدودیتهای اجتماعی لحاظ شده، هیچ کاری برایش انجام نشد و کار به تعویق افتاد و امیدوارم کارها به زودی انجام شود.
او افزود: در مجموع 74 عنوان محتوای تولیدی داریم که شامل 53 عنوان تولیدی پنج ماه اخیر و 21 عنوان تولیدی سه ماههی پایانی سال قبل است که از این تعداد، تولید 10 یا 11 عنوان باقی مانده که امیدواریم تولید این محتواها در دو هفتهی آینده نهایی شود.
در ادامه، حاضران دربارهی مباحث مختلفی از جمله رمزینههای سریع پاسخ، کارت خبر، استودیو تدوین، مالکیت معنوی محتواها و... به بحث و گفتوگو پرداختند.
آموزش دروس کارگاهی فنی و حرفهای قطعاً حضوری است
در بخش دوم جلسه که دربارهی برنامهی درسی ویژه با شرایط کووید 19 بحث شد، افشار بهمنی بیان کرد: ما در بخش دروس عمومی از کار خوبی که دفتر تألیف عمومی و نظری زحمت کشیده است تبعیت میکنیم. بخش دیگر دروس کارگاهی ماست که آن آموزشها قطعاً حضوری است البته با توجه به اینکه سال گذشته، آموزشهای عمومی با لطمات بسیار جدی مواجه شد در قالب عناصر برنامههای درسی توصیههایی دادهایم که هم بتوانیم آسیبهای سال گذشته را ترمیم کنیم و هم بستر مطلوبی برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم.
مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش در بحث هنرآموزان و نقش آنها، سرفصل محتوایی پیشبینی شده که در شهریورماه برای 31 دبیرخانه کشوری ما، دورههای ضمن خدمت و توانمندسازی برگزار شود. در بحث عنصر ارزشیابی نیز پیشنهاد شده که در یک ماههی اول سال تحصیلی، در خصوص احراز شایستگیها بهصورت تجمیعی تراکمی، آموزشها و سنجش ما از پودمانهای سال گذشته هنرجویان صورت بگیرد تا بستر مناسبی برای آموزشهای سال جدید باشد.
سه سناریو برای سال تحصیلی 1400-1401
در ادامه دکتر سوزنچی گزارشی دربارهی فعالیتهای انجام شده در دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطهی نظری در خصوص برنامهی ویژه کرونا ارائه کرد.
سپس دکتر علی محبی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی آینده سه سناریوی آموزش حضوری، آموزش غیرحضوری و آموزش نیمهحضوری مطرح است، بیان کرد: اینکه آموزش بهصورت صد درصدی حضوری باشد، ایدهآل ما است ولی این محقق نخواهد شد. از طرفی، آموزش و پرورش درصدد این است که کلاسها بهصورت صد درصد غیر حضوری نباشد زیرا معتقدند که واقعاً دانشآموزان آسیب دیدهاند. بنابراین محتمل است که کلاسها بهصورت ترکیبی برگزار شود و دانشآموزان بهصورت شیفتی و با رعایت فاصله اجتماعی، دو یا سه روز در هفته در کلاسها حضور پیدا کنند.
معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری افزود: آنچه که ما در سازمان پژوهش مدنظر قرار دادهایم این است که مهارتها، ارزشها و مفاهیمی که میخواهیم در دروس مختلف آموزش دهیم را برای معلمان مشخص کنیم تا معلمان و مدرسه دستشان برای شیوهی آموزش باز شود. به اعتقاد بنده، در این صورت هم مشارکت معلمان و مدارس را به همراه خواهیم داشت و هم به ما کمک میشود که بهجای کتابمحوری محض به سمت برنامهمحوری برویم.
انتهای پیام