شبکهی ملی رشد آماده پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای آموزشی دانشآموزان و معلمان
تاریخ 23 مرداد, 1400 - 08:38.
سرپرست معاونت فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ابراز امیداری کرد که شبکهی ملی رشد با اصلاح برخی بخشها و حمایت بیشتر، به چشمانداز والایی که پیشبینی شده، نزدیک شود.
محمدرضا شکرریز در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دربارهی فعالیتهای انجام شده در دوران پاندمی کووید 19 اظهار کرد: شبکهی ملی مدارس ایران (رشد) از شروع دوران پاندمی، فعالیتهای گستردهای داشته که مهمترین آنها بازطراحی و پویاسازی رابط کاربری پلتفرم، بهینهسازی محتوای شبکهی ملی مدارس ایران و جمعآوری و استفاده از محتواهای آموزشی و تربیتی متناسب با سرفصلهای برنامه درسی ملی و حوزههای یازدهگانه تربیت و یادگیری جهت میزبانی از محتواهای آموزشی بر بستر رمزینه، بهینهسازی سرویسهای آموزشی، طراحی و پیادهسازی صفحات جهت اتصال به رمزینهی پاسخ سریع، تأمین محتوای پاسخ سریع QRC در شرایط کرونایی و اتصال این محتواها به رمزینهی پاسخ سریع (QR Code) و طراحی و تولید اپلیکیشن اختصاصی خوانش رمزینههای پاسخ سریع (QR Code خوان) میباشد.
او در خصوص میزان فایلهای بارگذاری شدهی محتوایی در این شبکه بیان کرد: کل فایلهای بارگذاری شده 5045 است که تعداد فایلهای محتوای صوتی 818 فایل، محتوای ویدئویی 3904 فایل و محتوای متنی و تعاملی 1100 فایل است.
پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای آموزشی دانشآموزان و معلمان
شکرریز در پاسخ به این سؤال که آیا این شبکه میتواند پاسخگوی نیازهای محتوایی معلمان و دانشآموزان در شرایط کرونایی باشد؟ گفت: امید است در شرایط فعلی با همکاری تمامی دفاتر، محتواهای آموزشی و تربیتی مورد نیاز تولید و تمین شود که در این راستا اقداماتی نظیر تولید و بارگذاری محتواهای الکترونیکی آموزشی و تربیتی، اتصال محتواهای آموزشی و تربیتی به رمزینه پاسخ سریع (QR Code)، استقرار حدود 3500 رمزینه پاسخ سریع در کتابهای درسی در سال جاری تحصیلی 1401-1400، راهاندازی سرویس باشگاه یادگیری معلم، راهاندازی سرویس باشگاه معلمان، راهاندازی سرویس کتاب الکترونیکی تعاملی و راهاندازی سرویس ساماندهی منابع انجام گرفته است. امیدواریم با انجام این اقدامات در ابتدای مهر 1400 بتوان به شکل مؤثرتری پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان و معلمان کشور باشیم.
سرپرست معاونت فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی خاطرنشان کرد: برای آنکه شبکهی رشد به جایگاه مدنظر ریاست سازمان نزدیک شود، بخشهای پشتیبانی و حمایت مالی، تأمین زیرساختهای سختافزاری مورد نیاز جهت میزبانی در سال 1400، تأمین محتوای آموزشی مکمل و اطلاعرسانی در خصوص ظرفیتها و امکانات لازم شبکهی ملی مدارس نیاز به اصلاح و حمایت بیشتری دارد.
جایگاه واقعی شبکهی رشد
شکرریز در خصوص جایگاه واقعی شبکهی رشد بیان کرد: نظر به مأموریت شبکهی رشد در خصوص ارائهی محتوای آموزشی و تربیتی جهت پشتیبانی از برنامهی درسی تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است و در دوران کرونا نیز سرعت ارائهی خدمات افزایش پیدا کرده و محتواهای کیفیتری بر روی این شبکه بارگذاری شده است. ولی چشماندازی که برای شبکهی رشد در نظر گرفتهایم چشمانداز والاتری است که در افق آن ارائهی تمام خدمات آموزشی که بر مبنا و منطق بر کتاب درسی هستند، بر روی این شبکه صورت خواهد گرفت و تمام دانشآموزان مرجع اصلی خود را سایت رشد قرار خواهند داد.
دلایل عدم تحقق چشمانداز
او ادامه داد: دلایل عدم تحقق این چشمانداز تاکنون عدم تأمین منابع مالی و سختافزاری مورد نیاز جهت پشتیبانی از پلتفرم رشد میباشد که امید است با برنامههایی که در سال جاری در حال پیگیری آن هستیم این مسائل مرتفع شده و سایت رشد بتواند هرچه سریعتر به چشماندازی که برای آن در نظر گرفته شده است، برسد.
محمدرضا شکرریز اضافه کرد: همچنین تغییرات گسترده و سریع در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتضاء میکند بخشهای فناوری در انجام مأموریتها و برنامهریزی چشماندازها انعطافپذیری بالایی داشته باشند. تلفیق ظرفیت اصلی شبکهی رشد بهعنوان مخزن محتوایی با سامانههای آموزش مجازی و پیام رسانها بهعنوان راههای ارتباطی تحت سرویس سامانهی مدیریت معلمان یک ضروت اجتناب ناپذیر بهشمار میآید.
ایجاد فرصتهای برابر آموزشی
سرپرست معاونت فناوری آموزشی دربارهی تأسیس شبکهی رشد و اهمیت آن در بحث آموزش بیان کرد: طرح ایجاد شبکهی رشد در اواخر سال 1379 به پیشنهاد رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اختیار گروهی از معلمان و جوانان کشور قرار گرفت و مقرر شد که پس از امکانسنجی اولیه، طی سه مرحله و در طول 4 سال طرح مذکور به پایان برسد. مرحلهی اول این طرح در مردادماه سال 1379 آغاز و اجرای آن تا دی ماه سال 1385 به طول انجامید. تا به امروز این نهال پربار مشغول بالیدن و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و پرورشی و حرکت بهسوی تحقق عدالت آموزشی، ارتقاء کیفیت فرآیند آموزشوپرورش در سراسر کشور و استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای فناوریهای نوین میباشد.
او افزود: با مهیا شدن زیرساختهای فنی در سراسر کشور از جمله گسترش امکان دسترسی به تلفن و در اختیار داشتن رایانه برای گروههای بسیار بزرگتری از مردم که در سالیان آینده عمومیت بیشتری پیدا خواهد کرد، مسئلهی مهم ارائهی محتوایی است که بتواند مخاطبان را بهطرف کمال مطلوب راهنمایی کند. از همین رو، تیم ما با استفاده از افراد خبره و متخصصان مرتبط در این حوزه بهصورت مستمر در حال ساخت و تولید و سازماندهی و ارائهی محتوا و خدمات آموزشی و تربیتی به دانشآموزان، معلمان، والدین و افراد مرتبط با فرآیند آموزشی - تربیتی کشور هستند.
شکرریز گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی همواره نهادی پیشرو در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش کشور بوده و با تلاشی مضاعف سعی در استفاده از بهروزترین ابزارها و روشها و رویکردهای علمی و پژوهشی در کشور دارد.
انتهای پیام