اشاعهی برنامهی درسی غیرحضوری در دستور کار قرار گرفت
تاریخ 27 شهريور, 1400 - 14:33.
در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، پایان روند تدوین برنامهی درسی غیرحضوری اعلام شد و روند اشاعه و آموزش معلمان در این مسیر، در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شورای پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مدیران و معاونین این سازمان برگزار شد.
دکتر حسن ملکی، از اتمام «برنامه آموزش غیرحضوری»، ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که پس از تلاش بی وقفهی همکاران، امروز توانستیم این برنامه را پس از پیگیری و تلاش بی وقفه، به اتمام برسانیم لذا صمیمانه از همکاران برای ارائه این کار ارزشمند متشکرم.
پایان تدوین برنامهی درسی غیرحضوری
او افزود: زمانبندی کارها یکی از امور مهم است و باید هر اقدام، در پایان مشخص شده، به اتمام برسد زیرا اگر طبق زمانبندی پیش نرویم، عملاً کارها دچار مشکل خواهد شد البته خدا را شاکرم که با حضور کارشناسان قوی و بصیر، کارها دنبال میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: ما دو بستهی تحولی شامل برنامهی ویژهی مدرسه به نام «بوم» و بستهی تحول «شبکهی ملی رشد» را باید دنبال میکردیم. در مسیر بستهی تحولی برنامهی ویژهی مدرسه، بنا بر این شد که باید هفتهای دو ساعت را در جدول دروس بگنجانیم زیرا تا زمانیکه این روند را دنبال نکنیم، هیچ کدام از کارها به نتیجه نخواهد رسید. راجع به برنامهی ویژهی مدرسه، پیشنهاد من این بود که در این برنامه، باید نظیر سایر برنامههای درسی که در مدارس تدریس میشود، برخورد کنیم. به این معنا که برنامهی درسی و محتوا با ماست و بُعد اجرایی، بر عهدهی معاونتهای آموزشی قرار دارد لذا لزومی ندارد ما، وارد عرصهی اجرا شویم و نباید اجازه بدهیم که نقش معاونتها با یکدیگر تداخل داشته باشد.
دکتر ملکی ادامه داد: به نظر من، برنامهی ویژهی مدرسه دارای یک محدودیت ذاتی است زیرا نظام تعلیم و تربیت ما یک نظام متمرکز است به همین خاطر ایجاد یک قطعهی غیرمتمرکز، دارای انتقاداتی است و این مشکل ذاتی بهشمار میرود زیرا در نظام درسی متمرکز، درخواست اجرای دو ساعت غیرمتمرکز، خواستهای خوب اما غیرمنطقی است. با این وجود از آنجاییکه این امر، یک بخش قانونی است، باید اجرا شود، زیرا ما سرباز این بخش هستیم و تخلف از قوانین جایز نیست لذا باید وظیفهی خود را در ارتباط با اسناد و برنامههای درسی تعریف کنیم.
او افزود: در شبکهی ملی مدارس ایران یا رشد، کارهای بسیار خوبی انجام شده و گزارش اقدامات قابل توجه است. در واقع شبکهی ملی رشد امروز قدرتمند و دارای ظرفیت بالایی بهشمار میرود که کاملاً قابل دفاع است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، خاطرنشان کرد: در بدنهی نظام آموزش، یک بستهی تحولی به نام «خوانا» وجود دارد که در معاونت آموزشی ابتدایی پیگیری میشود و باید تعیین تکلیف شود. بخش تربیت معلم چند ساحتی نیز باید با برنامهی درسی چند ساحتی قرابت داشته باشد زیرا معلمها باید این برنامهها را تدریس کنند و مأموریت دانشگاه فرهنگیان غیر از این نیست بنابراین برنامهریزی جداگانهی این دو بخش مشکلساز است لذا بر روی تعیین تکلیف این بخش تأکید داریم.
دکتر ملکی بر لزوم توجه به برنامههای موازی تأکید کرد و گفت: من معتقدم که ما باید در برابر حرکتهای غلط بایستیم و با طرحهای خوب در هر کجا که باشد، همراهی داشته باشیم.
او ادامه داد: برنامهی درسی غیرحضوری برای دورهی ابتدایی و متوسطه، انجام شده که بسیار مایهی خرسندی است. این کار از بُعدهای مختلف جای تشکر دارد؛ اما با ارسال این برنامه باید روی برنامههای تازه تمرکز کنیم. آنچه که امروز آغاز شده است اشاعهی برنامهی درسی غیرحضوری است که باید بر روی آن تمرکز کنیم زیرا این بخش را نمیتوان تنها توسط یک دفتر یا فرد انجام داد.
تأکید بر اشاعهی برنامهی درسی غیرحضوری و آموزش معلمان در این مسیر
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: در این مسیر ما باید به معلمان، دانشآموزان و اولیاء محتوای این برنامه و چگونگی آن را معرفی کنیم. به این معنا که برای اقشار مختلف چه بودن این برنامه، چرایی آن و چگونگی تدریس آن و وظایف هر قشر را مشخص کنیم زیرا مخاطب ما در این برنامهی دانشآموزان نیستند بلکه مثلث معلمان، والدین و مدیر مدرسه است و دانشآموز از طریق این مثلث تحت تأثیر تربیتی قرار خواهد گرفت لذا پیچیدگی و حساسیت کار نیز همین است. در این روند ما باید به نحوی مثلث را هدایت کنیم که این افراد، بدانند چگونه با دانشآموز برخورد کنند البته من معتقدم تا حدود زیادی این امر محقق شد. البته اگر قید زمان و محدودیت نبود، امکان ارائهی بهتر این برنامه نیز وجود داشت اما باید در کارهایمان به زمان توجه کنیم زیرا زمانبندی امر بسیار مهمی است لذا ایدهآلگرایی بدون توجه به زمان مانند نوش داروی پس از مرگ سهراب است.
دکتر ملکی خواستار تشکیل کارگروهی در راستای اشاعه و آموزش معلمان شد و گفت: در این مسیر دو کار گروه باید به موازات یکدیگر در بخش اشاعه و آموزش معلمان فعالیت کنند. ما با اشاعه به مفاهمه میرسیم؛ اما علم و دانش معلم با اشاعه انجام نمیشود زیرا آنچه که معلم را دانا و ماهر میکند، دوره آموزشی است اما از آنجاییکه امروز امکان آموزش حضوری نیست باید از امکانات مجازی و غیرحضوری بهرهمند شویم لذا باید از ظرفیت بالای دفتر رشد، در این مسیر استفاده کنیم. لازم است که از این نقطه دو کارگروه کار خود را آغاز کنند و بر روی دو موضوع اشاعه و آموزش معلمان به شکل اضطراری فعالیت کنند تا بتوانیم تا شروع مدارس کاری ضربتی انجام دهیم البته منظور من اتمام کار، طی یک هفته نیست بلکه آغاز کار است زیرا اشاعه و آموزش را باید در کل سال داشته باشیم. آنچه که مدنظر من است، برنامهی عملیاتی برای این اقدامات است تا کار پس از دریافت نظرات پخته و کامل شود.
در ادامه این جلسه، حجتالاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رئیس سازمان، ضمن تشکر از برنامهی آموزش غیرحضوری به ارائهی راهکارهای اشاعه پرداخت و گفت: تولید یک تیزر تلویزیونی برای جلب توجه مخاطبان، میتواند در این بخش بسیار مؤثر باشد. ابلاغ بخشنامه و شیوهنامه توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تبیین روند و چگونگی، چرایی و کیفیت اجرای این برنامه به استانها، تبیین این الگو در جلسهی معاونین استانها و تبیین در شورای آموزگاران و معلمان بخش دیگری است که میتوان در بخش اشاعه دنبال کرد.
او افزود: برگزاری جلسات آموزش ضمن خدمت برای آموزش معلمان نیز راهکار دیگری است که امروز زیرساخت آن توسط فضای مجازی کاملاً وجود دارد و میتوان به راحتی آن را تکثیر کرد. وارد کردن این بخش به شاخصهای ارزیابی، تخصیص صفحهای مشخص در سایت سازمان به این بخش و یک نشست خبری مختص این برنامه در کنار بارگذاری مطالب مرتبط در شبکهی رشد، نیز میتواند در بخش اشاعه بسیار مفید عمل کند.
بررسی روند اجرای فاز نخست رمزینههای سریع پاسخ
دکتر علی محبی قائم مقام رئیس سازمان نیز در بخش دیگری از این جلسه، دربارهی رمزینههای سریع پاسخ به ارائهی گزارش پرداخت و گفت: راهکارهای مختلفی برای بخش رمزینههای سریع پاسخ ارائه شد و ما ابعاد مختلفی را در این مسیر مدنظر قرار دادیم که در نهایت نحوهی استفاده از رمزینهها، به دفتر انتشارات ارائه شد و قرار شد که بارگذاری آن انجام شود. در این مسیر در ابتدای هر کتاب، رمزینهها بارگذاری شده است و دانشآموزان و معلمان در گام نخست، میتوانند با نحوهی کار این بخش آشنا شوند.
او ادامه داد: اگر گام دوم کتاب الکترونیک محقق شود، این اشکالات کوچک نیز برطرف میشود و دانشآموز با یک محتوای تعاملی یادگیرنده برخورد خواهد کرد که در مرحلهی بعد انجام خواهد شد.
محمدابراهیم محمدی مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی نیز گزارشی از روند کتاب الکترونیکی ارائه کرد و گفت: فاز نخست این بخش انجام شده و فاز دوم نیز در دست انجام است لذا تقریباً میتوان گفت که کار انجام شده است البته لازم است که در این مسیر یک کمیتهی ویژه داشته باشیم تا بتوانیم کار را به همین شکل ادامه دهیم.
دکتر ملکی نیز بیان کرد: نوعی غنیسازی و بهسازی کتابهای درسی در این بخش باید انجام شود و تأکید ما بر این است که کارگروه در این مسیر احیا شود تا روند اقدمات به سمت جلو حرکت کند.
دکتر محبی نیز بیان کرد: فاز نخست بخش فنی و حرفهای، و 126 کتاب این بخش اجرا شده است لذا پس از بررسی نرم افزاری امکان اجرا دارد اما در فاز دوم، قدری نگاهها دارای تفاوت است و فاز دوم که شامل کتاب تعاملی است، نیازمند توجه بیشتری است و به تأمل عمیقتری نیاز دارد.
او به ارائهی گزارشی از روند اشاعه و آموزش برنامهی درسی و آموزش غیرحضوری پرداخت و بیان کرد: لازم است که در دفتر تألیف گروه تربیت معلم را که دارای کارشناس هست، احیا کنیم تا متولی خاص خود را در این بخش داشته باشیم.
محبی ادامه داد: رفتن از کتابمحوری به سمت بستهی آموزشی، امر مهمی است که سعی کردیم به وسیلهی هایپر لینکها، آن را مدیریت کنیم، به همین خاطر، در این بخش نیز کار سنگینی پیش رو داریم و باید محتواهای آموزشی این بخش را تقویت کنیم. بدیهی است که این کار بی عیب و نقص نیست اما تلاشی شبانهروزی در این عرصه انجام شده است و بر مسئله گرافیکی و زیبایی آن نیز، تأکید ویژهای را دنبال کردیم.
در بخش دیگری از این جلسه معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تألیف نظری، گزارشی از روند کار انجام شده ارائه کرد و گفت: از آنجاییکه رویکرد ما در این بخش خاص است، این کار را میتوان آغازی در این قسمت دانست زیرا اگر در قسمت اشاعه و تربیت معلم خوب عمل نکنیم، کار ابتر باقی میماند لذا یک الگویی در این بخش آماده شده است.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف فنی و حرفهای و کاردانش نیز، در این بخش به توضیح اقدمات انجام شده پرداخت و گفت: 22 برنامه در نگاشت اول استخراج شد، که بر اساس گفتمانهایی که انجام شد، نیاز به اصلاحیههایی داشت. طبق ارزیابی ما، تا پایان هفته برای رشتههای پر مخاطب، میتوانیم کار را ارائه کنیم البته ممکن است 5 تا 10 رشته را تا اواسط هفتهی آینده بتوانیم آماده کنیم.
تشکیل دبیرخانهی دائمی برای جشنوارهی تولید محتوا
در بخش دیگری از این جلسه محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به ارائهی گزارشی مفصل از جشنوارهی تولیدات الکترونیک پرداخت و گفت: پیشبینی ما دریافت بیش از 15 هزار اثر در جشنوارهی تولید محتوا است. بر همین مبنا و با توجه به اینکه محتوا برای ما مهم است، شاید لازم باشد که در این بخش، یک دبیرخانهی دائمی داشته باشیم. در بخش دیگری نیز میتوان به معلمان توانمندی که ثابت شدهاند، سفارش تولید محتوا بدهیم و از این بخش بهعنوان یک مشوق استفاده کنیم.
حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی نیز، بر لزوم برگزاری جلسهی مشترک با متولیان شبکهی شاد تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه برنامهی شاد نقش مهمی در بخش برنامهریزی درسی دارد، لازم است که از آخرین دستاوردها و ظرفیتهای ایجاد شده در این بخش مطلع شویم تا بتوانیم مبتنی بر آن به پیشبرد برنامههای سازمان بپردازیم.
در بخش پایانی این جلسه، دکتر حسن ملکی به جمعبندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: پیشنهاد من این است که برای امر اشاعه و آموزش یک کارگروه داشته باشیم زیرا این دو بخش کاملاً به یکدیگر مرتبط هستند البته ضروری است که به شکل جهادی و با توجه به محدودیت زمان در این بخش اقدام کنیم.
او افزود: ارائهی تولیدات به استانها و نحوهی آن، توسط سرپرست آموزش و پرورش و همراه با سایر تولیدات خواهد بود زیرا با این روش، استانها بیشتر به تولیدات توجه خواهند کرد ضمن اینکه تمام محتوا وارد شبکهی شاد نیز خواهد شد. در بخش رمزینههای سریع پاسخ نیز خوشبختانه به نقطهای امیدبخش رسیدهایم اما ضروری است که این بخش را تحت نظارت مداوم داشته باشیم تا 25 درصد، فاز نخست برای ابتدای مهر به شکل مطمئن ارائه شود و در دسترس دانش آموزان باشد. در گام بعدی نیز باید، این روند ادامه پیدا کند به همین خاطر لازم است که برای فاز دوم از هماکنون مشغول به کار شویم زیرا جای انقطاع وجود ندارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تصریح کرد: برای هماهنگی با برنامهی شاد لازم است که رؤسای گروه ما با مسئولان شبکهی شاد، یک جلسه داشته باشند تا این تعامل به شکل درست ایجاد شود. در این مسیر باید نسبت شاد با شبکهی ملی رشد و تولیدات ما کاملاً شفافسازی شود.
دکتر ملکی خاطرنشان کرد: باید یک الگوی ارتباطی مناسب برای همراهی با استانها طراحی کنیم زیرا این امر بسیار مهم است البته مذاکراتی نیز در این راستا انجام شده است که کاملاً نویدبخش است. همچنین لازم است که گروه تربیت معلم دفتر نیز احیاء شود و به شکل قوی کار را شروع کند. جشنوارهی تولید محتوای الکترونیکی، بخش بسیار مهمی است زیرا تولیدات این بخش کاملاً به مصرف میرسد. در این عرصه حضور معلمان امر بسیار مهمی است و میتوان این تولیدات را در بخشهای مختلف مورد استفاده قرار داد لذا من با تشکیل یک دبیرخانهی دائمی در این بخش کاملاً موافق هستم.
انتهای پیام