معرفی فصلنامهی «آموزش زیستشناسی» از گروه نشریات رشد
تاریخ 28 شهريور, 1400 - 14:44.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قصد دارد در سلسله گزارشهایی مجلات رشد را معرفی کند که در پنجمین گزارش به معرفی فصلنامهی «رشد آموزش زیستشناسی» میپردازد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، «دفتر انتشارات و فناوری آموزشی» با وظیفهی اصلی مدیریت و تولید نشریات رشد، از دفترهای تابعهی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. این دفتر در سال 1341 با عنوان «مرکز تهیهی خواندنیها برای نوسوادان» تأسیس شد و وظیفهی تولید و توزیع نشریات پیک را به عهده گرفت.
تاریخچهی مجلات رشد
نخستین ارگان رسمی وزارت معارف «اصول تعلیمات» نام داشت که در فروردین 1298 در عرصهی فرهنگ این مرز و بوم ظاهر شد. این نشریه در سالهای بعد به تدریج با نامهای مجلهی «تعلیم و تربیت»، «ماهنامهی فرهنگ» و «ماهنامهی آموزشوپرورش» انتشار یافت.
در سال 1341 نیز «دفتر انتشارات کمک آموزشی» فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز، بعد از مدتها مطالعه و تحقیق، از سال 1342 به تدریج به انتشار مجموعه نشریاتی با عنوان اصلی «پیک» و عنوانهای فرعی «کودک»، «نوآموز»، «نوجوان»، «جوان»، «معلم» و «خانواده» و همچنین «ماهنامهی آموزش و پرورش» همت گماشت. اغلب این مجلهها هر پانزده روز یکبار در طول سال تحصیلی منتشر میشدند و شمارگان آنها در هر شماره در مجموع سه میلیون نسخه بود که تا حد امکان در شهرها و روستاهای سراسر کشور توزیع میشد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام مجلات «پیک» به «رشد» تغییر کرد.
نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجله «رشد معلم» بود که در مهرماه 1360 پا به عرصهی مطبوعات کشور گذاشت. حدود ده سال مجلهی رشد آموزش ابتدایی هم ضمیمهی این مجله بود. سپس رشدهای «دانشآموز» و پس از آن «رشد نوجوان» منتشر شدند. طولی نکشید که علاوه بر هشت عنوان نشریهای که جایگزین نشریات پیک شده بودند، چندین نشریهی جدید نیز به جمع این خانواده اضافه شدند. از این نشریههای جدید، مجلهی «رشد تکنولوژی آموزشی» بهصورت ماهنامه و بقیه بهصورت فصلنامه منتشر میشدند.
در سالهای بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، عنوان نشریات نیز بر اساس نیاز مخاطبان و شرایط اجتماعی ارتقا یافت.
اکنون عدهی زیادی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمینهی تولید مجلات رشد به همکاری و خدمت مشغولاند و برای انتشار و ارائهی هرچه مطلوبتر این مجلات میکوشند.
تاریخچهی رشد آموزش زیستشناسی
نخستین شمارهی فصلنامهی رشد آموزش زیستشناسی در پاییز 1364 در کشور منتشر شد. دوران چند ده سالهی انتشار مجلهی رشد آموزش زیستشناسی را میتوان به سه دورهی نامساوی تقسیم کرد: دورهی اول، از شمارهی نخست (پاییز 1364) تا شمارهی سی و هفتم (پاییز 1375) به سردبیری جناب آقای دکتر محمدرضا نوری دلویی (37 شماره در 11 سال)، دورهی دوم، پس از یک سال تعطیلی، از شمارهی سی و هشتم (پاییز 1376) تا شمارهی پنجاه و ششم (پاییز 1383) به سردبیری مرحوم حسین دانشفر (19 شماره در 7 سال) و دورهی سوم، از شمارهی پنجاه و هفتم (1383) تاکنون با سردبیری و هیئت تحریریهی کنونی.
البته، در اوایل دههی 1380، انتشار مجلهی ناخواسته مدتی متوقف شد و پس از آن هم مدت کوتاهی تا شمارهی 57 که در زمستان 1383 منتشر شد، با تأخیر و به تعداد کمتر از چهار شماره در سال منتشر شد. در حال حاضر از نشریهی رشد آموزش زیستشناسی سه شماره در سال منتشر میشود.
اهداف مجلهی رشد آموزش زیستشناسی
فصلنامهی رشد آموزش زیستشناسی به منظور تقویت مهارتها و صلاحیتهای حرفهای معلمان زیستشناسی کشور و ارتقای اصول و مبانی آموزش و پرورش؛ معرفی راهبردها، رویکردها و روشهای آموزش زیستشناسی، کمک به ارتقای دانش معلمان زیستشناسی کشور نسبت به محتوای کتابهای درسی، ایجاد زمینههای مناسب برای هماندیشی و تبادل نظر بین معلمان زیستشناسی، کارشناسان و برنامهریزان درسی برای بهبود یا رفع تنگناهای آموزشی، آشنا کردن معلمان زیستشناسی با تازهترین دستاوردهای علمی در زمینهی زیستشناسی، افزایش آگاهیهای معلمان دربارهی رویدادهای علمی ـ آموزشی زیستشناسی در جهان و آشنا کردن معلمان زیستشناسی با مهمترین مسائل موجود در حوزههای علمی ـ آموزشی منتشر میشود.
شمارگان
شمارگان چاپی رشد آموزش زیستشناسی تا سالهای اخیر به 10000 میرسید؛ اما در حال حاضر به علت وضعیت موجود، انتشار این مجله در سال تحصیلی 1400-1399 بهصورت مجازی صورت گرفته است.
هیأت تحریریه
هیأت تحریریهی کنونی فصلنامهی رشد آموزش زیستشناسی از سال 1383، عبارتاند از:
1. سردبیر: محمد کرامالدینی، نویسنده و مترجم مقالات و کتابهای علمی-آموزشی، از جمله کتابهای درسی رسمی سابق علوم تجربی و زیستشناسی دورههای مختلف تحصیلی کشور، روزنامهنگار علم، دارندهی عنوان مؤلف و مترجم برگزیدهی چهار دوره کتاب سال (1385، 1389، 1390 و 1396)، چهار دوره جشنوارهی کتابهای آموزشی رشد (سومین 1381، نهمین 1390، دهمین 1392 و پانزدهمین 1396)، و بسیاری عناوین و سوابق دیگر
2. مدیر داخلی و عضو هیأت تحریریه: الهه علوی، کارشناس مسئول گروه علوم پایه، دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطهی نظری، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مؤلف کتابهای درسی کنونی زیستشناسی و علوم تجربی کشور؛
3. عضو هیأت تحریریه: علیرضا ساری، استاد تمام دانشکدهی زیستشناسی دانشگاه تهران، دکترای جانورشناسی دریا از دانشگاه Swansea بریتانیا (١٣٧6)؛
4. عضو هیأت تحریریه: دکتر عباس اخوان سپهی، استاد تمام دانشکدهی زیستشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دکترای میکروبیولوژی، روزنامهنگار علم و فعال در زمینهی زیستفناوری میکروبی؛
5. عضو هیأت تحریریه: نظام جلیلیان، دکترای بیوشیمی، معلم زیستشناسی خرمشهر، با 28 سال سابقه خدمت؛
6. عضو هیأت تحریریه: علی آلمحمد، معلم زیستشناسی، کارشناس کتابهای آموزشی، نویسنده، مترجم، مدرس و برنامهریز آموزشی، مؤلف کتابهای درسی کنونی زیستشناسی کشور، دانشآموختهی ژنتیک و فعال در زمینهی آموزش ترویج علم، نویسنده و مترجم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، دارندهی تقدیرنامههایی از چهار دوره جشنوارهی کتابهای آموزشی رشد، جشنوارهی کتابهای برتر دانشگاهی و کتاب سال دانشجویی؛
7. عضو هیأت تحریریه: شهریار غریبزاده، استاد تمام دانشگاه امیرکبیر، دکترای فیزیولوژی انسانی.
چشمانداز آینده
هیأت تحریریهی رشد آموزش زیستشناسی در نظر دارد با استفاده از پیشرفتهای محیطهای مجازی، علاوه بر توسعهی محتوای نشریه، به سوی نشریهای تمام چند رسانهای حرکت کند.
همچنین از تابستان 1400 در سایت مجلات رشد صفحهای برای فصلنامهی رشد آموزش زیستشناسی در نظر گرفته شده است. علاقهمندان برای آشنایی بیشتر با رشد آموزش زیستشناسی و دریافت نسخههای قبلی این مجله میتوانند به آدرس https://www.roshdmag.ir/fa/basicsciences/zist مراجعه کنند.
برای آشنایی با دیگر نشریات رشد روی لینکهای زیر بزنید:
معرفی فصلنامهی «رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت» از گروه نشریات رشد
نگاهی به ماهنامهی رشد آموزش ابتدایی
با مجلهی رشد کودک بیشتر آشنا شویم
انتهای پیام