لزوم تدوین سند راهبردی برای آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
تاریخ 31 شهريور, 1400 - 13:43.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد برای تدوین سند باید مختصات سند راهبردی را بشناسیم و اهداف سند سازمان از سند تحول بنیادین تبعیت کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در نشست شورای پژوهشی صبح امروز چهارشنبه 31 شهریورماه با بیان اینکه شورای پژوهشی سازمان باید احیاگر نیمهی مغفول سازمان باشد اظهار کرد: در عنوان این سازمان مشاهده میکنید که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است حقاً و انصافاً پژوهش زیاد مورد توجه لازم نبوده و باعث شده در طول عمر سازمان پژوهش تصمیمات، اتقان لازم را در برخی امور نداشته باشد.
وی افزود: برنامهریزی بدون تکیه بر پژوهش به طنز بیشتر شبیه است تا واقعیت و حقیقت. مبنا و اساس برنامهریزی چه برنامهریزی آموزشی، درسی؛ نیروی انسانی و یا هر نوع برنامهریزی دیگر باید ریشه در تحقیق داشته باشد. در ادبیات پژوهش و علوم تربیتی هم وجود دارد و در این راستا یک رشتهای تأسیس شده که تحقیقات آموزشی نام دارد یعنی متخصصان به این جمعبندی رسیدند ضمن اینکه به تحقیق بهعنوان مبنا باید نگاه کنند خود بهعنوان یک امر علی حده و با نظمی خاص باید دنبال شود و تولید دانش کند.
دکتر ملکی با اشاره به اهمیت تشکیل این شورا ادامه داد: قصد داریم نیمهی مغفول را احیاء کنیم و اعلام کنیم سازمان پژوهش، سازمان پژوهش است و میخواهد پژوهش را در عمل انجام دهد و از آثار آن بهرهمند شود. بهعبارت دیگر با تشکیل این شورا اسم سازمان را با مسمیتر کردهایم باید بین این دو یک توازن ایجاد کنیم البته در این کار نباید به بلند پروازی دچار شویم همچنین نباید دچار کوتاهبینیهای مخل نشویم؛ تصور نکنیم که با تشکیل این شورا میتوانیم همه مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم لذا باید یک نگاه واقعبینانه، معقول، ممکن، کارگشا داشته باشیم.
باید فرایندها را اصلاح و موضوعات پژوهشی معنادار را مبناییتر کنیم
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید براینکه ما با این شورا هم باید فرایندها را اصلاح و موضوعات پژوهشی معنادار را مبناییتر کنیم بیان کرد: در سازمان طریق و موضوع مهم است، هم روشها باید اصلاح شود هم موضوعات سامان پیدا کند لذا یک بخش کار ما این است که دبیرخانهی شورا این سؤال را جستجو کند که کدام طرق و فرایندها معیوب است و نیاز است که اصلاح شود. خیلی چیزها وجود دارد که در فرایند آن مشکل داریم. البته مرز این شورا و شورای هماهنگی علمی سازمان که اکنون فعالیت میکنند نیز باید متمایز شود. شورای پژوهشی وظایفش چیست و شورای هماهنگی علمی چه اقدامی انجام میدهد.
پس از بیان دستور کار این شورا، علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان دربارهی سند و نقشهی راهبردی سازمان اظهار کرد: این موضوع یکی از مهمترین نقشهها برای جهتدهی است که بهعنوان قطبنما، میزان و شاقول محسوب میشود امیدواریم با این نگاه، سند بهخوبی اجرا شود و برنامهی سالانهی عملیاتی در دسترس داشته باشیم.
دکتر محمدی مقدم نیز در ادامهی این شورا با بیان اینکه پژوهش زیور دانش است افزود: براساس قالبهای رایج طرحها در سند تدوین میشود و کار نوآوری ما برای این سند این است که چگونه فکر را به عمل تبدیل کنیم. ما ذهنیات مدیران و متخصصان را در این حوزه پیاده می کنیم و در قالب یک برنامهی عملیاتی به عمل تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: اهمیت این سند در این مسأله است که از کارهای موازی جلوگیری میکند لذا مجبور هستیم با توجه به اسناد بالادستی و سند تحول متناسب با این اسناد الگویی ارائه دهیم تا به چشمانداز مطلوب برسیم.
محمدی مقدم با تشریح اهداف این سند گفت: در فاز اجرایی این سند موارد را متناسب با اهداف مطرح کردیم قالبی که ما برای این سند در نظر گرفتیم استاندارد است این سند رویکرد آمیخته دارد تا بتواند حوزهی نظری را به حوزهی عملیاتی تبدیل کند.
وی در ادامه اهداف این سند در راستای تدوین سند و نقشهی راه سازمان و آموزش و پرورش و هدف فرعی در راستای تهیهی چارچوب مفهومی را تشریح کرد.
حسن ملکی در این بخش تأکید کرد هر تحقیقی باید چارچوب معین داشته باشد و نباید تهیهی چارچوب مفهومی بهعنوان هدف در این موضوع باشد.
در این جلسه هریک از اعضا به بیان نکات و نظرات خود پرداختند. معصومه نجفی پازوکی سرپرست دفتر تألیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطهی نظری نیز بیان کرد: باید این موضوعات قوی باشد و پژوهشگر این طرح با سازمان آشنا باشد.
لزوم تدوین سند راهبردی
دکتر ملکی در این باره با تأکید براینکه باید سند راهبردی داشته باشیم گفت: باید آموزش و پرورش و سازمان پژوهش سند راهبردی داشته باشند.
محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات آموزشی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه تبدیل شدن فکر به عمل ادعای بزرگی است اظهار کرد: سازمان عمر 50 ساله دارد برای نوشتن سند برای این سازمان باید به زیستهی آن توجه کرد.
دکتر ملکی در ادامهی صحبتها بیان کرد: اگر بخواهیم برای تدوین سند راهبردی یک طرح بنویسیم سه عنصر هدف، سؤالات و روشها مهمتر از بقیه هستند، اینها را بررسی کنیم.
معاون وزیر اشاره کرد: برای تدوین سند باید مختصات سند راهبردی را بشناسیم؛ باید اهداف سند سازمان از سند تحول بنیادین تبعیت کند روشهای نهادینه شدهی جا افتادهی تدوین سند اهمیت دارد که باید در تدوین سند سازمان بهکار گرفته شود.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش نیز در ادامهی جلسه به تحلیل محتوای کتب درسی در بخشهای رشتهی مکاترونیک، الگوی فنی و اثربخشی تحلیل محتوا، تلفیقی شایستگیهای فنی و غیرفنی اشاراتی داشت و گفت: برای تحلیل محتوای کتب فنی و حرفهای نیاز به یک مدل و الگو داریم تا برای سایر گروها و رشتهها نیز استفاده شود.
آسیبشناسی برای استفاده از بخش غیردولتی و امکانسنجی منابع پیش از چاپ از جمله مواردی بود که محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات آموزشی در بخش دوم صحبتهای خود عنوان کرد.
وی گفت: عوامل مؤثر در شمارههای مجلات رشد و ارزیابی مجلات بزرگسالان نیز از جمله موضوعاتی است که بررسی شد. همچنین انطباق مجلات بر مبنای حوزههای 17 گانهی تربیت و یادگیری از جمله مباحث مورد نظر دفتر ماست.
محمدی بیان کرد: تدوین استانداردهای مواد و تجهیزات موزههای علم و فناوری نیز بهعنوان یک موضوع مهم مورد بررسی است.
دکتر حسن ملکی در جمعبندی این جلسه با بیان اینکه در شورای پژوهشی سازمان چند کمیته تشکیل شده است اظهار کرد: اکنون باید کمیتهها در چارچوب مصوبات طرحهایی که مربوط به دفاتر است را تصویب کنند و موضوع را برای گفت و گو بررسی کنند. بقیه ارتباطات شورا با کمیتهها از طریق دبیرخانهی شورا تنظیم شود.
انتهای پیام