توانمندسازی معلمان، راهبرد اساسی سازمان پژوهش است
تاریخ 11 مهر, 1400 - 12:14.
شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تمرکز بر اقدامات انجام شده در بخش رمزینههای سریع پاسخ و راهکارهای اشاعه اقدامات تحولی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، دکتر حسن ملکی، ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات انجام شده، گفت: از اینکه همه همکاران دست به دست یکدیگر دادند و در فاز اول کار رمزینههای سریع پاسخ و برنامههای درسی کنونی سربلند بیرون آمدیم، بسیار سپاسگزارم زیرا این فعالیتها، بخشی از اقدامات تحولی است که باید بابت آن خداوند را شاکر باشیم.
او افزود: بدیهی است که تحول یک نقطه نیست بلکه تحول یک فرایند و پروسه است و کار مداوم و تلاش خاصیت این عرصه بهشمار میرود لذا ایستادن در فرایند شایسته نیست به همین خاطر نیز از حرکت و تلاش شما در این فرایند بسیار خوشحال هستم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دربارهی رمزینههای سریع پاسخ، بیان کرد: فاز نخست این رمزینهها، فعال شده و بازخوردهایی نیز از سوی معلمان و بخشهای مختلف دریافت میشود که بابت آن متشکرم اما بدیهی است که باید کار ادامه پیدا کند تا فازهای بعدی این بخش چه بسا زودتر نیز تحقق پیدا کند بنابراین تداوم این عرصه ضروری بهشمار میرود.
دکتر ملکی خاطرنشان کرد: نکتهی دوم حفظ تقسیم کار قبلی است که پیش از این نیز انجام شده است بنابراین لازم است که هر کدام از بخشها تقسیم کار و نقشهای خود را حفظ کنند و روند گذشته را بر هم نزنند زیرا نتیجهی کنونی حاصل همین روند است. نکته دیگر نیز اشاعه و آموزش معلمان در رمزینهها و برنامهی درسی غیرحضوری است که باید بر روی آن تمرکز بیشتری شود و تلاش در این زمینه ضرورت دارد البته الگوی اشاعه نیز در دست انجام است که امیدوارم هر چه زودتر کارهای آن انجام شود تا پس از نقد و بررسی تبدیل به مدل کار ما شود.
او افزود: مسأله توانمندسازی معلمان از جمله بخشهایی است که شاید اندکی مورد غفلت قرار گرفته است لذا لازم است که برای این امر نیز یک سری اقدامات را مد نظر قرار دهیم. در این راستا ضروری است که پیشنهادات ارائه شده در این جلسه را مد نظر قرار دهیم.
سعید بدیعی در ادامه، به قرائت دستور جلسه و اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: برنامهریزی برای فاز دوم رمزینههای سریع پاسخ نیز انجام شده و بناست که تا پیش از آبان ماه به انجام رسیده و بارگذاری شود.
اجرای فاز دبیرخانهی دائمی جشنوارهی تولید محتوا
او ادامه داد: طبق آمار رسیده، بر روی شبکهی رشد تاکنون نزدیک به 2507 نفر بهصورت همزمان از رمزینهها استفاده میکنند و در سامانهی چاپ و توزیع کتابهای درسی 1086 نفر در حال بهرهبرداری هستند و تاکنون ما در زمانهای پیک نیز مشکلی به لحاظ نرمافزاری و سختافزاری نداشتهایم.
محمدابراهیم محمدی نیز در این جلسه، به اجرای دبیرخانه دائمی جشنوارهی تولید محتوا اشاره کرد و گفت: در راستای این جشنواره ما به یک جریانسازی مناسب دست پیدا کردهایم و دبیرخانه نیز شکل دائمی پیدا کرد. پیشبینی ما این است که این جشنواره میتواند بخش مهمی از تولید محتوا را پاسخگو باشد.
او افزود: در بخش رمزینهها نیازمند توجه بیشتری هستیم چرا که با گذر زمان، انتظارات مخاطبان در این عرصه بیشتر میشود لذا فکر میکنم که استفاده از معلمان توانمند در تولید محتوا، درون این بخش بتواند بسیار ثمربخش باشد. با توجه به اینکه تاکنون 16 هزار معلم توانایی خود را در این جشنواره به اثبات رساندهاند، ما میتوانیم برای این بخش نیز برنامهریزی داشته باشیم که البته در دست انجام است.
دکتر ملکی نیز در این بخش از جلسه، ارتباط با معلمان را نیازمند الگو و برنامه خواند و گفت: ارتباط با معلمان نیازمند یک الگو است زیرا این بخش وظیفهی ذاتی ماست که وقتی برنامهیدرسی تحولی یا اقدام تحولی انجام میدهیم، برای توانمندسازی اقشار معلمان نیز اقدام شود البته تاکنون در این راستا اقدام قوی و محکمی نداشتهایم بنابراین لازم است که یک برنامه برای این بخش داشته باشیم البته بخشی نیز به نام توانمندسازی معلمان پیشبینی شده که لازم است بر روی آن یک برنامهریزی داشته باشیم.
لزوم توجه به تأمین درخواست کتابهای سنوات گذشته و تک جلدی
محمد علویتبار معاون توسعهی منابع و پشتیبانی سازمان نیز در پاسخ به این سؤال بیان کرد: در سنوات گذشته، همکاران گاهی درخواست چاپ کتاب برای معلمان داشتند که متأسفانه بودجهای برای این بخش تعریف نشده است. در سال اخیر پس از دریافت کتاب توسط تمام دانشآموزان، میزان مازاد چاپ شده را در اختیار افراد قرار دادیم تا علاقمندانی نظیر افراد شرکتکننده در کنکور یا معلمان، امکان تهیه داشته باشند ضمن اینکه تمامی فایلها نیز بهصورت PDF بر روی سایت وجود دارد و سعی میکنیم و در برنامه داریم که از 23 مهرماه به بعد فروش تک جلدی را نیز داشته باشیم.
دکتر ملکی نیز بر لزوم تأمین درخواستهای جامعه تأکید کرد و گفت: نیاز به کتاب در بین اقشار مختلف طی سالهای گذشته نیز وجود داشته است لذا لازم است که برای کتابهای تک جلدی نیز فکری کنیم.
در ادامهی این جلسه، محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، به ارائهی گزارش فاز نخست رمزینههای سریع پاسخ گفت: بخش نخست این پروژه اتمام یافته است و نزدیک به 45 درصد نیز بارگذاری شده است. ما بهدنبال این هستیم که جلسات کارگروه را نیز برای فاز دوم دنبال کنیم و معتقدم که ترکیب شکل گرفته بسیار خوب بود و توانست فرایند سرعت، دقت و رشد کار را بیشتر کند بنابراین ضروری است که این فرم ادامه پیدا کند.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف فنیوحرفهای و کاردانش نیز در بخش دیگری به ارائهی گزارش اقدامات انجام شده در دفتر فنیوحرفهای پرداخت و گفت: این اقدامات دستاورد بزرگی بود و محصولاتی که عرضه شده، نسبت به سنوات گذشته چشمگیر بوده است. ما امروز برای 126 عنوان درسی در این بخش، بیش از 3500 قطعهی آموزشی تولید و تأمین کردیم و بهصورت کامل در اختیار دفتر انتشارات قرار گرفته است. با توجه به اینکه آموزشهای این بخش حضوری است و از ابتدای آبان کامل میشود و برای هر پودمان تقریبا یک LO ارائه شده یعنی حدوداً 57 عنوان بارگذاری کامل شده است. با توجه به اینکه این بخشها به یکدیگر مرتبط هستند، امیدواریم که تا پایان هفته تمام بخشها بارگذاری شود و بتوانیم به دانشآموزان ارائه کنیم.
او افزود: تاکنون نزدیک به 6600 دقیقه تولید محتوای جدید داشتیم که واقعاً کار بزرگی بود و در این مسیر کل مجموعه بهخصوص کارشناسان سنگ تمام گذاشتند. در واقع صرفاً رمزینه مخاطب ما نبود و این اقدام توانست پکیج این محتوای آموزشی را کامل کند و امکان استفاده آموزشگاههای فنیوحرفهای به شکلهای مختلف فراهم شد.
دکتر معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تألیف آموزش عمومی و متوسطهی نظری نیز در این بخش به ارائهی گزارش پرداخت و گفت: از بین حوزههایی که داریم، 7 حوزه تقریباً آماده است و در این راستا برخی فاز نخست را تحویل داده و برخی میزان بیشتری را آماده کردهاند.
دکتر ملکی، در این بخش بر لزوم توجه به محتوای بخش رمزینههای سریع پاسخ تأکید کرد و گفت: برای بخش رمزینهها باید به وجههی علمی، وجههی فنی و وجههی ارزشی-فرهنگی کار توجه داشته باشیم و اگر مراقب این سه بُعد نباشیم، ممکن است که تمام تلاشهای ما از بین برود.
او افزود: ما باید بحث رمزینهها را هم از بُعد کمّی و هم کیفی دنبال کنیم تا در سال آینده وضع مطلوبتر و مرغوبتری داشته باشیم. بهنظر من شهید علی لندی، و تفکر جهادی و انقلابی، باید در مرکز توجه قرار گیرد.
دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی دربارهی الگوی طراحی شده در بخش اشاعه، توضیح داد و گفت: تلاش ما این است که از کتابمحوری به سمت برنامهمحوری برویم و اقداماتی نیز در این بخش شده است اما قطعاً جا افتادن و اشاعهی این امر اندکی زمان بر است.
او ادامه داد: در این راستا لازم است که در میان اقدامات مختلف سازمان یک اولویتبندی داشته باشیم ضمن اینکه ارزشیابی هر کدام از بخشها در فرایند کار نیز یک ضرورت است تا امکان اصلاح و ارتقاء نیز داشته باشیم لذا لازم است که برای این نوع برنامهها وچشمانداز آن نیز یک برنامهریزی داشته باشیم.
در ادامهی این جلسه، حاضران پیشنهادات و راهکارهایی در راستای اشاعه اقدامات تحولی سازمان برای معلمان و اقشار مرتبط ارائه کردند.
توانمندسازی معلمان یک راهبرد اساسی است
دکتر حسن ملکی، آموزش معلمان را امر مهمی خواند و گفت: بحث توانمندسازی معلمان برای ما یک راهبرد اساسی است لذا از همکاران درخواست میکنم که در تحقق این امر تلاش کنند. بخش نخست اصلاح ساختار تشکیلاتی است که اقداماتی برای آن انجام شده و نیاز به تصویب دارد و زمان بر است.
مدلهای توانمندسازی معلمان
او ادامه داد: برای برنامهریزی بخش توانمندسازی معلمان، باید به مشارکت آنان بیاندیشیم و در این راستا چند مدل میتوان پیاده کرد. مدل نخست تشکیل کمیته و کارگروهی در هر دفتر است تا بتواند با کمک این گروه، یک برنامهی آموزش معلمان را در یک زمان معین ارائه کند. در این حالت ما شاهد چند کارگروه در دفتر تألیف نظری، فنیوحرفهای و دفتر انتشارات خواهیم بود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: مدل دومی که میتوانیم بر مبنای آن این کار را ارائه کنیم، مدل سازمانی، به این معناست که در سطح سازمان یک کارگروه یا کمیته تشکیل شود، که بتوانند در سطح سازمان برنامهریزی کرده و در نتیجه به تولید الگوی آموزش معلمان بیانجامد. طبیعی است که این کار سازمانی در مراحلی به کار دفتری تقسیم خواهد شد و افرادی ذیل کارگروه سازمانی باید کار خود را ارائه کنند.
ملکی افزود: مدل سوم این است که ما این کار را در صورت تمایل همکاران، یک کار برونسپاری تلقی کنیم و با افرادی که مهارت و آشنایی کامل به کار دارند، همکاری کنیم. گروهی در این راستا تشکیل میشود و از داخل سازمان نیز در داخل این گروه حضور داشته باشند تا در قالب یک قرارداد امکان ارائهی کار را در یک زمان معین و با نظارت سازمان داشته باشند.
او، خواستار تبادل نظر و بررسی این مدلها توسط حاضران در جلسه شد و گفت: این اقدام در بخش بستههای تربیت و یادگیری نیز میتواند مؤثر باشد و چنین عملکردی قطعاً در قسمتهای دیگر نیز کارکرد خواهد داشت.
در بخش پایانی این جلسه، دکتر حسن ملکی خواستار تمرکز بر این مبحث برای جلسهی آینده شد و گفت: لازم است که بر روی راهکارهای این بخش بیشتر فکر کنیم و در جلسات بعد با بحث و بررسی به یک جمعبندی درست در راستای طراحی الگوی اشاعه دست پیدا کنیم.
انتهای پیام