استقبال دانشآموزان ایرانی خارج از کشور از محتوای رمزینههای سریع پاسخ
تاریخ 17 مهر, 1400 - 14:00.
آمار بهرهبرداری از رمزینههای سریع پاسخ توسط کشورهای دیگر در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مطرح و مشخص شد که دانشآموزان ایرانی خارج از کشور استقبال خوبی از این رمزینه ها داشتهاند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و جمعی از مدیران و معاونین این سازمان صبح امروز شنبه 17 مهرماه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر حسن ملکی، ضمن تبریک حلول ماه ربیعالاول، گفت: هر کدام از مناسبتها، دارای الهام و اثری خاص، بر روی انسان هستند البته این امر منوط به این است که انسان قدری در این باره فکر و تأمل کند و بتواند یک رابطهی معنوی و باطنی، با معنا و مفاد این ایام برقرار کند.
او از ارسال تحقیقی دربارهی سرمایهی اجتماعی به دفاتر سازمان خبر داد و افزود: طی ماه اخیر، یک تحقیقی در ارتباط با سرمایهی اجتماعی از سوی دولت، به سازمان رسید، ما نیز آن را به دفاتر ارسال کردیم. دلیل ارسال نیز این بود که، پس از مطالعهی این گزارش، متوجه شدم که مفاد و محتوای این پژوهش میتواند برای ما کارگشا و الهامبخش باشد زیرا اعتماد و سرمایهی اجتماعی از مهمترین نیازهای حکمرانی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: در آغاز دولت سیزدهم، مقام معظم رهبری، در بیانات خود، تأکید کردند که بالاترین سرمایه، اعتماد مردم است و از آنجایی که یکی از اضلاع اعتماد مردم به ما مربوط است، ما باید از طریق برنامهی درسی و تلاشهایی که انجام میدهیم، اعتماد مردم را تقویت و جلب کنیم زیرا بدون سرمایهی اجتماعی، سرمایهی دیگری کارگشا نخواهد بود.
دکتر ملکی ادامه داد: بهنظر میرسد که در مواردی اگر سطح سرمایهی اجتماعی پایین باشد، نمیتوان از سرمایهی اقتصادی نیز بهرهبرداری درست داشت. با توجه به اینکه در این تحقیق واقعیتهای جالبی نشان داده شده است، من آن را برای همکاران ارسال کردم زیرا دوست دارم که همهی همکاران آن را ملاحظه کنند تا ببینیم که در ارتباط با برنامههای تحولی باید چه نقشی را در این ارتباط ایفا کنیم.
ضرورت استفاده از حضور بازنشستگان و پیشکسوتان عرصهی آموزش
او خاطرنشان کرد: در بخش رمزینههای سریع پاسخ، لازم است که باز هم از زحمات فرد فرد همکارانم تشکر کنم البته در این بخش، ما بازخوردهایی نیز داشتیم که گاهی نشاندهندهی خلاءهایی بوده است لذا لازم است که برای رفع این مشکلات اقدام کنیم. تعداد 26 عنوان کتابهای درسی ما فاقد رمزینه است زیرا زودتر از تصمیم نهایی برای چاپ ارسال شده بود اما بدیهی است که میتوان این نقص را در نسخهی PDF کتاب رفع و اطلاعرسانی کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در ادامهی کار باز هم بر تقسیم کاری که قبلاٌ نیز به آن اشاره کردهام و جز مصوبات ماست، تأکید دارم، بنابراین مسئولیت کار با همین دفاتر است و جز این نیز ما اگر بخواهیم مسیر دیگری برویم، قطعاً کار خراب خواهد شد. لذا در مورد 75 درصد باقیماندهی رمزینهها، باید توجه داشته باشیم تا وضعیت کمی و کیفی بهتری را شاهد باشیم و نیازمند تلاش مضاعف هستیم.
دکتر ملکی، افزود: در راستای بهبود کیفیت کتابها، کمیتهی کنترل کیفیت کتابهای درسی، تشکیل شده است و اعضاء و مسئولان آن نیز کاملاً مشخص هستند البته این به معنای کند شدن روند چاپسپاری کتابها نیست بلکه مدنظر ما کاهش اشکالات و افزایش سطح کیفی کارها بهشمار میرود چرا که گاهی مسائل کوچکی که به دلیل کمبود فرصت از سوی ما دیده نمیشوند، باعث ایجاد مسأله میشوند لذا باید این کمیته نگاه ارزیابی را داشته باشند.
او بر لزوم توجه به بازنشستگان و تجربیات آنان تأکید کرد و گفت: پیشنهاد من این است که برای بازنشستگان بهعنوان پیشکسوتان عرصهی آموزش، یک محل را در نظر داشته باشیم و از حضور آنان بهرهمند شویم چرا که این افراد، نزدیک به 30 سال در بخشهای مختلف حضور داشتهاند لذا اگر مایل باشند که حتی، هفتهای یک روز تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند، مغتنم بدانیم و از نظرات آنان استفاده کنیم.
استقبال دیگر کشورها از رمزینههای سریع پاسخ
محمد علویتبار معاون توسعهی منابع و پشتیبانی سازمان در این بخش از جلسه به وضعیت ثبت کتاب اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: سازمان به تمامی اتباع خارجی که کد 11 رقمی از وزارت کشور دریافت کردهاند و در سامانهی سیدا و ثبت سفارش کتاب حضور پیدا کردند، کتاب ارائه کرده است. بخش دیگری از افراد که بنا به دلایلی ثبت نام نکردند یا در مدارسی ثبت نام کردند که از وزارت آموزش و پرورش کد ندارند، حتماً باید لیست دانشآموزان مدنظر از طریق فرد مورد تایید از سوی وزارت کشور و یا استانداریها و فرمانداریها به سازمان پژوهش ارسال شود. پس از دریافت نامه از سوی این بخش، کتاب ارائه میشود و ما هیچ کمبودی در این بخش نداریم و کاملاً به اندازهی نیاز و حتی بیشتر در کشور موجود است.
وی آمار بازدید از سایت رشد و استفاده از رمزینهها را ارائه کرد و گفت: در بخش رمزینههای سریع پاسخ از کشورهای مختلفی همچون امارات متحده عربی، رومانی، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، تایوان، سوئیس، روسیه و... بازدید داشتند و خوشبختانه مشکل خاصی نیز، در راستای ارائهی سرویس وجود نداشت.
دکتر علی محبی قائم مقام رئیس سازمان نیز در این بخش از جلسه به ارائهی گزارشی از روند کار رمزینههای سریع پاسخ پرداخت و گفت: با توجه به تلاشهای مستمر همکاران، امروز فاز نخست کار به انجام رسیده است؛ البته اشکالاتی نیز در این بخش وجود داشت که برطرف شده، یا در حال برطرف شدن است. تا امروز در این بخش، با اقبال عمومی در بین معلمان و دانشآموزان و حتی در بخش بینالمللی روبهرو شدیم.
محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در این بخش، بر لزوم توجه به اشاعه تأکید کرد و گفت: نیازمند تلاش بیشتری در بحث اشاعهی کار هستیم زیرا در این راستا ما باید برشهای رسانهای را به شکل جدی مدنظر قرار ندادیم کما اینکه در بحث فیلم رشد با حضور 102 کشور، چندان دیده و شنیده نشدیم زیرا برش رسانهای تعریف شده نداشتیم و اعتباری در این بخش تعریف نشده است.
سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزهی ریاست در پاسخ به موضوع مطرح شده گفت: یکی از نقاطی که در اشاعهی بسیار تأثیرگذار بهشمار میرود، بخش مجلات رشد است که هر ساله از تابستان در این بخش فعالیت وجود داشت لذا لازم بود که در مجلات تخصصی این موضوع را مدنظر قرار میدادیم تا در ابتدای مهر که مجلات به دست معلمان میرسید، بحث اشاعه رمزینهها را داشته باشیم اما متأسفانه این بخش، امسال دیده نشد.
حجتالاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رییس سازمان نیز در این بخش بیان کرد: این کار یک پیوست رسانهای و یک پیوست اشاعهای میطلبد که هر کدام یک شکل و محتوا دارند. بحث محتوایی قاعدتاً با دفاتر است، بنابراین محتوایی است که باید روابط عمومی بر روی آن کار کند، باید توسط گروهها تولید شود. در این راستا، روابط عمومی میتواند در بخش رسانه ورود کند و اقداماتی انجام دهد.
او افزود: انشاالله از آبان ماه، ما مدرسهی رادیویی ایران را خواهیم داشت که این یک اقدام خلاقانه بسیار خوب است لذا ما میتوانیم، از ظرفیت عظیم رادیو استفاده کنیم. همچنین بهنظر من، در بخش اشاعه، بزرگترین مشکل این است که عقبهی سازمان در استانها بریده شده است لذا باید این بخش، احیاء شود.
محسن باهو، مشاور فناوری سازمان، نیز در این بخش گفت: بحث استفاده از روشهای قبل در اشاعه، کمک کننده است اما تکمیل کننده نیست لذا بحثهای مجلات و ... روشهایی است که میتواند مساعدت کاری را در حد انتظار حداقلی داشته اما مسأله این است که تجربهی زندگی در کرونا، بسیاری از عادات را به هم زده است لذا لازم است که به روشهایی تازه بیاندیشیم.
صدیقه حسن زاده، رییس اداره روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این بخش، گفت: حقیقتاً بحث اشاعه را باید در دو بُعد تبلیغی و ترویجی دید زیرا بُعد ترویجی باید به مدارس ختم شود. در بحث اشاعه مسیر عملیاتسازی که به مدرسه ختم میشود، باید از مسألهی رسانه جدا شود زیرا این بخش یک ساز و کار اداری دارد اما در بحث رسانهای تمامی اقدامات انجام شده و کار اطلاعرسانی کاملاً اجرا شده است اما برای فعالیت مجدد در مباحث مطرح شده، باید به حرف تازهتری برای پوشش رسانهای بیاندیشیم.
دکتر ملکی در جمعبندی این بخش از جلسه، بیان کرد: در بحث مربوط به اشاعه، باید موضوع تبلیغ را از تفهیم متمایز ببینیم چرا که اشاعه با تفهیم کار دارد و سعی در فهماندن دارد. ترویج و تفهیم دو رکن اشاعه است لذا ما انتظار نداریم که این بخش را، روابط عمومی بر عهده بگیرد زیرا وظیفهی روابط عمومی اطلاعرسانی و تبلیغ است. در این راستا لازم است که یک کمیته تشکیل شود تا بر روی مسأله تبلیغ و اطلاعرسانی، چارهاندیشی کنیم. در این راستا باید رمزینهها در بین اقشار تعلیم و تربیت، تبلیغ و اطلاعرسانی شود. در بخش اشاعه نیز نیازمند یک الگوی جامع هستیم که در حال انجام بوده و تهیه شده است. لازم است که این الگو در اسرع وقت، مورد بررسی قرار گیرد و بهصورت مصوبه ارائه شود و در همان الگو نیز باید مشخص شود که ابزارها چه هستند. در این مسیر لازم است که در بخش مجلات رشد، یک ویژهنامه را مدنظر قرار دهیم و دربارهی رمزینههای سریع پاسخ تولید کنیم تا به استانها ارسال شود.
توانمندسازی معلمان و اشاعه باید در مرکز توجه قرار گیرد
دکتر ملکی در بخش دوم جلسه، دربارهی موضوع آموزش و توانمندسازی معلمان، بیان کرد: ما باید در این بخش، قویتر از قبل وارد عمل شویم زیرا مرجعیت علمی در آموزش و پرورش با سازمان پژوهش است لذا ما باید نشان دهیم که توان این امر را در عمل داریم.
او افزود: توانمندسازی معلمان یکی از این اموری است که در راستای مرجعیت علمی سازمان باید در مرکز توجه قرار دهیم البته توانمندسازی معلمان دارای دو سطح است که یکی از آنان عام و عمیق و دیگری خاص و موردی است.
رئیس سازمان پژوهش در توضیح هر دو سطح مطرح شده، گفت: در سطح عمیق و عام، لازم است که شورایی را شکل دهیم تا خروجی آن یک برنامهی توانمندسازی جامع معلمان در شرایط امروز علمی و فرهنگی کشور باشد البته این امر نیازمند چند متخصص است که حتی میتوانند از بیرون سازمان نیز باشند اما سازمان متناسب با شئونات خود برنامه را طراحی و ارائه کند.
دکتر ملکی خاطرنشان کرد: در سطح خاص و موردی، ما باید در خصوص برنامهی درسی غیرحضوری و رمزینههای سریع پاسخ اقدام کنیم زیرا در هر دو بخش، نیازمند توانمندسازی هستیم. در هر دو بخش، ما هنوز به معلمان آموزش ندادهایم تا بدانند که برای تدریس این برنامهها به چه دانش و مهارتی نیاز دارند. بدیهی است که هر چه از سال تحصیلی زمان بگذرد، کار ما دچار مشکل خواهد شد بنابراین باید به زمان توجه ویژهای داشته باشیم.
او ادامه داد: در این مسیر تبلیغ، کار روابط عمومی است اما تفهیم متعلق به الگوی اشاعه و تعلیم بحث دیگری است که باید در بخش رمزینههای سریع پاسخ مدنظر قرار گیرد و به معلمان آموزش داده شود. در اشاعه سعی ما فهماندن ماهیت کار است و در تبلیغ قصد اعلام کارهای انجام شده را داریم اما در تعلیم قصد آموزش روشها برای دستیابی به اهداف را داریم.
در ادامه حاضران به ارائهی نظرات و راهکارهای مدنظر خود در این باره پرداختند و مباحثی مطرح شد.
در بخش پایانی این جلسه، دکتر ملکی به جمعبندی مباحث و پیشنهادات مطرح شده از سوی حاضران پرداخت و گفت: برای توانمندسازی معلمان ما باید در دو سطح عام و عمیق و خاص و موردی فعالیت کنیم. در بخش عام و عمیق من شورا را تشکیل خواهم داد و با کمک همکاران کار را پیش خواهیم برد زیرا ضروری است که این اقدام انجام شود. در سطح خاص و موردی که امروز شامل رمزینههای سریع پاسخ و برنامهی درسی غیرحضوری است، باید در سطح سازمان کمیتهای را با مسئولیت معاونت تألیف داشته باشیم.
او افزود: طبیعتاً در برنامهریزیهای این کمیته، محتوای توانمندسازی را باید دفاتر ارائه کنند اما از آنجایی که در بُعد اجرایی و عملیاتی کردن کار، نیازمند یک سری تلاشهای خاص هستیم و معاونتهای آموزشی وزارتخانه نیز باید در این کمیته نماینده داشته باشند، این بخش کار دیگر بر عهدهی دفاتر نخواهد بود زیرا حجم بالای کار در این بخش وجود دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: کمیتهی مورد نظر باید با یک مدیریت جهادی، بتواند طی نهایتاً 15 روز آینده، یک راهکار مناسب ارائه دهد تا بدانیم که محتوای آموزش چیست و با چه مدلی باید در سطح ملی اجرا شود. در این راستا باید از همهی تجربیات استفاده شود اما باید به این سؤال مهم پاسخ داده شود که آیا امروز با همه پیشرفتهای ارتباطات و اطلاعات و وجود ابزارهای گوناگون، باید همچنان به مدلهای سنتی وابسته باشیم که من در آن تردید دارم.
ملکی بیان کرد: بهنظر میرسد که با توجه به مباحث مطرح شده، ما باید به دنبال مدلهای جدید باشیم و با حضور تمام دوستان و متخصصان بتوانیم در کوتاهمدت، برنامه را تهیه و عملیاتی کنیم. در این کمیته باید از امکان دبیرخانههای استانی استفاده شود. نکتهی دیگر بهرهبرداری از فناوریهای جدید و حضور نمایندگان معاونتهای دیگر است که باید مدنظر قرار دهیم.
انتهای پیام