الزامات اجرای طرح اتقان نقد و بررسی شد
تاریخ 11 آبان, 1400 - 13:52.
کارگروه پژوهش و برنامهریزی قرآن کریم با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، کارشناسان و صاحبنظران، الزامات اجرای طرح اتقان را مورد نقد و بررسی قرار داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جلسهی کارگروه پژوهش کمیسیون قرآن با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، صبح امروز سهشنبه 11 آبانماه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر حسن ملکی گفت: پیگیری مفاد سند راهبردی توسعهی آموزش عمومی قرآن بهویژه اقدامات ذیل سومین راهبرد ملی در راستای استقرار و توسعهی برنامهی درسی آموزش عمومی قرآن در بخشهای دولتی و مردمی مبتنی بر مطالعات و پژوهشهای کارساز با همکاری سایر کارگروههای تخصصی و با بهرهمندی از تخصص افراد صاحبنظر و تأثیرگذار، شرح وظایف کلی این کارگروه است که در قانون و کاملاً گویا، ذکر شده است.
تأکید بر دو رکن پژوهش و برنامهریزی در قرآن کریم
او افزود: آنچه از عنوان این کارگروه، بر میآید، تأکید بر دو رکن پژوهش و برنامهریزی است چرا که پژوهش به برنامهها اعتبار میدهد لذا اگر پژوهش نباشد، برنامهها معتبر نخواهند بود.
فلاح، دبیر کارگروه پژوهش و برنامهریزی قرآن کریم در ادامه، به قرائت دستور جلسه پرداخت و گفت: با توجه به گستردگی کار، این کارگروه نیازمند این است که کمیتههای ذیربطی نیز، برای آن تشکیل شود تا بتواند، آوردههای این بخشها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
او در ادامه به اقدامات انجام شده در این کارگروه اشاره کرد و گفت: در الگوی برنامهی درسی جدید که با هدایت و حمایت ریاست محترم سازمان انجام شده، به گفتهی شورای عالی پژوهش در حوزهی قرآن کریم و عربی، یک برنامهی درسی بسیار قوی تدوین شده و کار بسیار دقیق و مستند است.
دبیر کارگروه پژوهش قرآن کریم ادامه داد: در بخش دیگری به جملهبندی آیات قرآن کریم در کتابهای درسی اقدام کردیم لذا قطعهبندی جملات، بر اساس وقف، ابتداها و مفاهیم انجام شد که به روخوانی آسان آیات و کمک به درک آیات قرآن کریم منجر شده است. از دیگر اقدامات سازمان که شجاعانه نیز هست، میتوان به رمزینههای سریع پاسخ اشاره کرد. در این بخش نیز ما تمام صفحات قرآن کتابهای درسی را با رویکرد جملهبندی توسط قاریان ممتاز کشور، خوانده شده و تمام کتابهای درسی در این بخش، مجهز به این رمزینهها است.
فلاح تأکید کرد: سعی کردیم که بر روی حفظ قرآن نیز تأکید داشته باشیم بر همین مبنا، در بخشهایی از کتاب درسی، پیشنهاد دادیم که دانشآموزان، از میان چهار عبارت، یکی را به اختیار برای حفظ انتخاب کنند.
در ادامه اعضا دربارهی دستور نخست جلسه با عنوان طراحی و تصویب برنامههای درسی متناسب با پایههای مختلف تحصیلی با محوریت درک مفاهیم قرآن، به بحث و بررسی پرداختند.
عرفانی نسب از معاونت پرورشی بیان کرد: در یک دورهی زمانی، اساساً حفظ قرآن کریم، در دستور دروس نبود و حتی در مواقعی که بهصورت فوق برنامه بر این موضوع تأکید میشد، با مخالفتهایی نیز، روبهرو بودیم اما امروز و با تلاشهایی که انجام شده، این راه باز شده و امیدوارم که با شکل نظاممندتر و مشخصتر، این عرصه را دنبال کنیم تا در پایان تحصیل، ببینیم دانشآموزان ما توانستهاند، چند جزء را کاملاً حفظ کنند.
ساخت 3 هزار دقیقه فیلم قرآنی در طرح اتقان
فریدونی از صاحبنظران حوزهی قرآن نیز تأکید کرد: با توجه به گستردگی اهداف این کارگروه، باید برای افزایش نیروهای فعال در این بخش اقدام کنیم زیرا هر کدام از مباحثی که باید این کارگروه پیگیری کند، دارای ابعاد مختلف و گستردگی زیادی است.
فلاح، دبیر کارگروه پژوهش کمیسیون قرآن نیز در ادامه، به توضیح بررسی الزامات اجرایی طرح ملی اتقان پرداخت و گفت: در طرح اتقان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، چند اقدام خاص، نظیر شناسایی اساتید کشوری، توجیه این افراد، ساخت 3هزار دقیقه فیلم و اجرای حضوری آن در استان البرز ظرف مدت سه هفته انجام داد که معلمان نیز، از آن استقبال خوبی داشتند.
او افزود: خروجی برنامهی اتقان به شکل آزمونهای مختلفی چون آزمون شفاهی، کتبی، خلاقیت و ... انجام شد؛ امروز ما برای ادامهی کار چند الزام پیش رو داریم که نکتهی نخست آن، تعیین راهبر قرآن است لذا امیدواریم که از افرادی که قبول میشوند یک نفر مسئول نظارت بر آموزش قرآن در دورههای ابتدایی باشد زیرا راهبر میتواند هدایت و نظارت دنبالهدار این طرح را دنبال کند.
حجتالاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بر لزوم توجه به معلمان مقطع ابتدایی تأکید کرد و گفت: قطعاً آموزگار باید دارای آموزش، مهارت، انگیزه و ارادهی کافی باشد. بر همین مبنا نیز میتوان گفت که طرح اتقان یکی از زیرساختیترین بخشهای قرآنی کشور است زیرا به یکی از مهمترین نکات زیرساختی در این عرصه یعنی معلمان مقطع ابتدایی توجه ویژه دارد.
او افزود: این طرح باعث ایجاد یک محوریت برای کنترل و راهبری است زیرا بخش آموزگاران ابتدایی بسیار بحث مهم و زیرساختی است. مهمترین کار این راهبر، باید سرکشی بر کارها، نظارت بر آموزش و کارهای نظیر این باشد.
مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تأکید کرد: قرآن یک درس در کنار سایر دروس نیست، بلکه مهیمن بر همه معارف و علوم است اما متأسفانه به درستی فهم نشده است لذا انتخاب راهبر در این عرصه بسیار مهم است. به نظر من تصویب این طرح اقدام بزرگ و مبارکی است که بهعنوان حلقهی پایانی میتواند همهی بخشها را به سمت ارتقاء سوق دهد.
دانشفر، از مرکز آموزش ضمن خدمت وزارتخانه نیز در ادامه بیان کرد: بحث راهبری آموزشی، در دروس مختلف مطرح شده است لذا فکرمیکنم که کلمهی راهبر زمانی معنا مییابد که بتوانیم موانع را برطرف کنیم.
او افزود: در این مسیر، نخستین مانع این است که ما در بخش راهبر آموزشی، هرگز به دنبال دانش جامع نبودیم یعنی هرگز یک طرح از ابتدا تا انتها بهصورت کامل جمعآوری نشده، تا عملاً در طرحهای بعدی بتوانیم، از داشتههای گذشته استفاده کنیم، بنابراین ایجاد یک بانک اطلاعاتی میتواند به ما کمک کند که یک برنامهی بلندمدت برای بخش نهایی طرحها تعریف کنیم. در ادامه نیز لازم است که پس از ثبت در بانک اطلاعاتی به ایجاد انگیزه در بین راهبران بپردازیم.
ضرورت دریافت گزارش تحلیلی از اجرای طرح اتقان
مهدی شکری نمایندهی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این بخش، اظهار کرد: در مورد بسیاری از طرحهای ملی، ما در بخش ضرورتها بهخوبی پیش میرویم اما در بخش امکانسنجی با مشکلاتی روبهرو هستیم لذا در بخش امکانسنجی، هر چه متقنتر و با استدلال بیشتر وارد عرصه شویم، بهتر است.
او افزود: بدیهی است، طرحی که در استان البرز بهعنوان پایلوت انجام شد، شایان تقدیر است اما ما نیاز داریم که یک تحلیل درست و کامل از این طرح داشته باشیم در غیر اینصورت ادامهی مسیر، به کار لطمه خواهد زد.
دانشفر در ادامه نیز بیان کرد: برای کارکرد هر چه بهتر در این بخش ما باید از لحاظ حقوقی و قانونی، راهبران قرآنی را مد نظر قرار دهیم لذا اگر بناست که افرادی با این عنوان تعیین شوند، باید مشخص کنیم که قدرت صحبتها و گزارشات این گروه تا چه حد است زیرا در صورت نداشتن جایگاه مشخص، حضور این افراد چندان تأثیرگذار نخواهد بود.
در بخش پایانی این جلسه، دکتر حسن ملکی به جمعبندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: اگر بخواهیم الزامات اجرای طرح اتقان را در ادامهی آنچه که انجام شده است دنبال کنیم، نیازمند اطلاعاتی هستیم که ما هماکنون در اختیار نداریم لذا پیشنهاد میکنم، یک گزارش تحلیلی از آنچه که در طرح اتقان اجرا شد، در جلسهی بعد داشته باشیم.
او افزود: بدیهی است که ما به نقش راهبر آموزشی نیاز داریم و این بخش احیای راهنمای آموزش قرآنی است اما اگر بخواهیم این کار را درست انجام دهیم، ضروری است که راجع به آن درست بیاندیشیم زیرا مسئولیت این بخش راهنمایی و نظارت بر قرآن است. بنابراین لازم است که تعریف درستی از راهبر داشته باشیم تا بدانیم راهبر اساساً باید دارای چه ویژگی و توانمندیهایی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: برای نقش درست یک راهبر باید تحلیلی که بیان شد، داشته باشیم و سپس به تعریف الزامات و در نهایت به استنتاج خواهیم رسید.
در بخش پایانی این جلسه، لوح تقدیری به مهدی جلالی، دبیر سابق این کارگروه، در جهت تقدیر و تشکر از تلاشهای انجام شده، توسط رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تقدیم شد.
انتهای پیام