طرح عملیاتی توسعه فناوری اطلاعات سازمان پژوهش، نقد و بررسی شد
تاریخ 22 آبان, 1400 - 13:42.
در جلسهی شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، طرح عملیاتی توسعهی فناوری اطلاعات سازمان پژوهش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این جلسهی شورا صبح امروز شنبه 22 آبان ماه با حضور رئیس سازمان برگزار شد که در ابتدا دکتر حسن ملکی، از برگزاری جشنوارهی تصویرگری جلد کتابهای درسی ابراز خرسندی کرد و گفت: این جشنواره که به همت همکاران خوب ما در سازمان شکل گرفته، جای تشکر دارد زیرا این رویداد و نتایج آن برای سازمان ما بسیار مهم است، لذا تلاشهای انجام شده، جای تشکر دارد.
او افزود: این جشنواره در سطح جهان بی سابقه است و این بی سابقه بودن نشان میدهد که ما در سازمان به چیزی توجه کردهایم که در سطح بینالمللی نیز مسبوق به سابقه نیست. لذا امیدوارم که اختتامیهی پر رونقی نیز فردا برای این رویداد داشته باشیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: الگوی اشاعه، که دکتر مظاهری، زحمت ترسیم و تنظیم آن را کشیدند، نهایی شده و ما آن را به بخشهای مختلف نیز، ابلاغ کردیم، ضمن اینکه در این بخش، تقسیم کار نیز انجام شده است لذا ضروری است که هر بخشی بر مبنای نقشی که برای آن تعریف شده است، وارد عرصه شود تا کارها به موقع انجام شود و الگوی اشاعه هر چه زودتر به ثمر بنشیند زیرا در این راستا کار و گفتگوهای بی شماری انجام شده است.
مراقب باشیم که مصوبات به معوقات تبدیل نشود
دکتر ملکی تأکید کرد: توانمندسازی معلمان مبحث دیگری است که باید برای آن الگویی مشخص کنیم. در این راستا نیز، صحبتهایی شده است اما لازم است بدانیم که امروز دفاتر دقیقاً در چه مرحلهای قرار دارند. در واقع ضروری است که کارها را پیگیری کنیم تا مصوبات ما به معوقات تبدیل نشود.
او بر لزوم توجه به زمانبندی در اجرای فعالیتهای سازمان تأکید کرد و گفت: زمانبندی فعالیتها از نکات مهم دیگری است که مدیران کل دفاتر باید به آن توجه جدی داشته باشند بنابراین امیدوارم که کارها طبق زمانبندی که دفاترارائه میدهند، انجام شود زیرا بدون زمانبندی مناسب، کار به سامان درست نخواهد رسید.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر لزوم توجه به تخصص افراد در سازمان تأکید کرد و گفت: باید بدانیم که یکایک همکاران، ضمن اینکه دارای مسئولیت سازمانی هستند، شخصیتی علمی نیز بهشمار میروند. در واقع هر کدام از همکاران ما، در زاویهی خاصی اهل نظر هستند لذا ضروری است که بتوانیم از توانایی علمی یکایک همکاران بهرهمند شویم. در واقع ضروری است که ما بر اساس تخصص افراد فراتر از الگوی سازمانی، از افراد مشورت دریافت کنیم لذا باید به افراد یک نگاه سازمانی و یک نگاه فراسازمانی داشته باشیم و افراد بهعنوان یک متفکر در سازمان حاضر شوند و در زمینهی کاری خود ایده ارائه دهند.
دکتر ملکی افزود: بهعنوان مثال با توجه به اینکه خانم معصومه نوروزی در مقطع دکترا و در رشتهی فناوری اطلاعات و ارتباطات تحصیل میکنند، من از ایشان خواستم که یک مدل جامع به من ارائه دهند که امروز آن را در جلسه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در ادامهی جلسه سعید بدیعی به مرور مصوبات جلسه قبل پرداخت و در خصوص اجرای کارها، پیگیری انجام شد. در بخش دیگری از این شورا، اعضای حاضر و مدیران به توضیح اقدامات انجام شده و مراحل انجام کار پرداختند.
ضرورت بهرهبرداری از آثار جشنوارهی تصویرگری جلد کتابهای درسی
محمد علویتبار معاون توسعهی منابع و پشتیبانی سازمان بر لزوم استفاده از طرحهای جشنوارهی تصویرگری در جلد کتابهای سال آینده تأکید کرد و گفت: ضروری است که همکاران با نگاهی کاملاً تخصصی به آثار این جشنواره نگاه کنند تا بتوانیم از آثار این رویداد در جلد کتاب سال آینده نیز استفاده کنیم.
دکتر ملکی نیز بیان کرد: چاپ سپاری کتاب امر مهمی است زیرا علاوه بر سازمان بر شرکتهای مربوطه و چاپخانههایی که با ما همکاری دارند، تأثیرگذار است. بدیهی است که کمیتهی کنترل کیفیت در روند کار تأثیرگذار بوده است اما اینگونه نیست که ما به هر نوع دیدگاهی عمل کنیم و موضوعات مطرح شده از سوی این کارشناسان را چشم بسته بپذیریم. در واقع ما باید سعی کنیم که هم فرایند چاپ سپاری کُند نشود و هم از نظرات افراد و کارشناسان این کمیته نیز بهرهمند شویم.
دکتر رامین نوظهوری مشاور رئیس سازمان دربارهی مدل ارتباطی سازمان با سایر ارگانها و نهادها، بیان کرد: در رابطه با ارتقا و توسعه بخشی به ارتباطات، جلسات متعددی برگزار کردیم. در نهایت بنا بر این قرار گرفت که نشستی با اساتید داشته باشیم. در ادامه مطالعاتی نیز دربارهی این مباحث انجام شد و در رابطه با محتوای ارتباطات یک سری بررسیهایی انجام شد و مدلهایی را در دست مطالعه داریم.
دکتر ملکی نیز ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، گفت: ما در کشور، انجمنهای علمی متعدد، دانشگاهها و دانشکدههای علوم تربیتی گوناگون، مراکز پژوهشی و ... را داریم اما سازمان تاکنون با این بخشها ارتباط ساختاری نداشته است و عموماً ارتباطات به شکل انفرادی بوده است لذا ضروری است که یک نگاه ساختارمند برای این نوع ارتباطات داشته باشیم.
او افزود: ما باید بهعنوان یک فرایند و کاری راهبردی باید به این ارتباطات فکر کنیم زیرا منجر به پیش رفتن بهتر و عمیقتر اقدامات ما خواهد شد. در این راستا کارگروهی نیز شکل گرفته و جلساتی نیز برگزار شده است. در این کارگروه باید این سؤال مطرح شود که اساساً ما در سازمان باید با چه الگویی در راستای ارتباط با ارگانهای علمی وارد عمل شویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دربارهی برنامهریزی درسی پساکرونا، گفت: در این راستا، ضروری است که فکر کنیم، که با اوضاع کرونایی، تعطیلی مدارس، اتصال فناوری اطلاعات و ارتباطات با تدریس، ذائقهی دانشآموزان و معلمان ما تغییر پیدا کرده است، لذا ما باید بدانیم که متناسب با این ذائقه در برنامهی درسی، چه مداخلاتی ضروری است و چه اقداماتی را باید انجام دهیم.
ضرورت ارائهی طرح عملیاتی توسعهی فناوری اطلاعات سازمان
در ادامهی این جلسه معصومه نوروزی، گزارشی از الگوی «طرح عملیاتی توسعهی فناوری اطلاعات» ارائه کرد و دربارهی اجزای مختلف این بخش توضیح داد و گفت: این طرح در نقطهی شروع قرار دارد بنابراین ضروری است که برای اجرای این طرح کارگروههای مختلف تشکیل شود و از نظرات اساتید مختلف بهرهمند شویم.
در ادامه دکتر حسن ملکی از الگوی ارائه شده، تشکر کرد و گفت: ما در سازمان به چنین طرحهای جامعی نیاز داریم البته همانطور که اشاره شد، این یک شروع بهشمار میرود و ما در راستای حرکت به سمت طرح جامعه قرار داریم.
او در ادامهی جلسه از حاضران و متخصصان امر، خواست به ارائهی نظرات، نقد و ارزیابی طرح پیش رو بپردازند.
محسن باهو، مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در این جلسه، بیان کرد: بدیهی است که این نقطهی شروع باید با نگاه کاملتری، برای سازمان فرصتساز باشد. در نگاه برنامهریزی امروز شاخصههای مهمی چون تصویر کار، بررسی رویه و روندها، بحث اقدامات و رویدادهای این حوزه، باید مد نظر قرار گیرد.
او افزود: بحث الکترونیکی شدن و مباحث سیستمهای MIS طبق تحقیقات در سال 2010 پایان خواهد یافت و تقریباً این مباحث باید طی سالهای گذشته پایان مییافت اما از سال 2010 به بعد بحث دیجیتالی شدن در سطح جهانی مطرح است. از 2015 بحث استنباط از زمینه و آگاه شدن از اقدامات مطرح است و حتی در برنامههای دولت سیزدهم، واژهی دولت الکترونیک به دولت هوشمند تغییر پیدا کرده است.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در دنیا مدلهای مرجعی مورد توجه قرار گرفته که به ایران نیز رسیده است بنابراین ما باید به مسائلی چون منابع انسانی، ساختار و فناوری توجه ویژهای داشته باشیم زیرا در صورت عدم توجه به این سه بخش همهی مباحث راه به جایی نخواهد برد.
احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز، گفت: در دههی 80 یک معماری سازمانی خوب نوشته شد لذا لازم است که ابتدا بررسی کنیم که چرا آن طرح و سند به مرحلهی اجرای دقیق نرسید. مسئلهی تغییر تکنولوژی و فناوری یکی از مباحث مهم است که باید در پیادهسازی، مد نظر داشته باشیم زیرا منابع ما نیز در این بخش محدود است. در واقع تمام این عوامل همواره دست به دست یکدیگر میدهند که ما گاهی از روند عقب باشیم.
او افزود: شاید لازم باشد که طرح جامع سالهای گذشته را مجدداً بررسی کنیم تا دریابیم که چه میزان از این طرح هم اکنون امکان اجرا را دارد.
سعید بدیعی نیز ضمن ابراز تشکر از الگوی عملیاتی ارائه شده، گفت: بدیهی است که ما باید با نگاهی کلانتر به این بخش بپردازیم زیرا نگاه جزئینگر و شکل گرفته بر مبنای الگوهای ارائه شده، ممکن است گذرا باشد.
دکتر ملکی نیز در پایان به جمعبندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: بهنظر میرسد که ما در سازمان راجع به فناوری اطلاعات و ارتباطات به یک نقشهی جامع نیاز داریم البته باید در این مسیر رویکردهای تازه را نیز مد نظر قرار دهیم اما باید بر قابل اجرا بودن طرح تأکید داشته باشیم.
او افزود: طبق نظرات ارائه شده، یکی از دلایل عدم اجرایی شدن معماری سازمان، عدم اجرایی بودن آن به دلایل متعددی نظیر کمبود بودجه و ... بود بنابراین ما باید یک طرح واقعبینانه، ممکن و قابل اجرا، طراحی کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: درخواست من این است که کارگروهی به مسئولیت آقای علوی تبار تشکیل شود و آقایان باهو، امینی و خانم نوروزی و هر فرد دیگر متناسب با موضوع، از اعضای کارگروه باشند و طرح جامع را تهیه کنند.
انتهای پیام