اصالت محتوا در انتخاب آثار جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد مورد تأکید است
تاریخ 26 آذر, 1400 - 19:58.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اختتامیهی پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد تأکید کرد که اصالت محتوا در انتخاب آثار این جشنواره در اولویت قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در مراسم اختتامیهی پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد که امروز جمعه 26 آذرماه در مجموعهی فرهنگی سینما فلسطین برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلامالله علیها) گفت: از خداوند میخواهم که ما را شرمندهی این بانوی بزرگوار نکند، ضمن اینکه خدا را شاکریم که توانستیم در ادامه، راه این جشنوارهی ریشهدار و قدیمی را دنبال کنیم.
او ادامه داد: جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد، رقیب سایر جشنوارههای کشور نیست و این نکتهی بسیار مهمی بهشمار میرود زیرا این جشنواره دارای تفاوتی ماهوی با سایر رویدادهاست.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: ما در این جشنواره، بر خلاف سایر رویدادهای همتراز، داوری فیلمها را بر مبنای تأثیرات آموزشی و تربیتی آن دنبال میکنیم و این ویژگی بارز جشنواره و وجه تمایز آن با سایر جشنوارههاست.
تأکید بر اصالت محتوا در انتخاب آثار جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد
دکتر ملکی خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید، بین هنر و علم، سه رابطه را میتوان منظور کرد. یکی از روابط این است که هنر راه خود را از علم و محتوا، جدا کند که حالت مطلوبی نیست زیرا اگر هنر از محتوا و علم جدا شود، هسته نخواهد داشت. بدیهی است که، چنانچه علم و محتوا نیز از هنر فاصله بگیرد، پوسته نخواهد داشت بنابراین پوسته و هسته هر کدام جدا از یکدیگر معنا ندارند و حیات نتیجهی امتزاج این دو است، لذا هنر و علم در یک ازدواج تربیتی، معنادار هستند.
او ادامه داد: همانطور که اشاره کردم، ما در این جشنواره، اصالت را به محتوا میدهیم اما از هنر نیز بهعنوان قالب و پوسته غافل نخواهیم بود. بر همین مبنا، فیلمهایی که انتخاب شدهاند به این معیارها توجه ویژه داشتهاند لذا ما هر فیلمی را سازنده با اثر آموزشی و پرورشی، مورد نظر قرار داده، تقدیر کرده و به سازندهی آن امتیاز میدهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: در این مسیر، فیلمهای خارجی نیز با این معیار، ملاک و صد البته با اقتضائات بینالمللی بررسی شدهاند زیرا این امر اصالت دادن به محتوای تربیت و آموزشی است.
لزوم توجه به تجربهی جهانی
دکتر ملکی بر لزوم توجه به تجربهی جهانی تأکید کرد و گفت: تلاش ما این است که از طریق جشنواره بتوانیم از تجربههای جهانی نیز، استفاده کنیم لذا در این مسیر، الگوها باید متعلق به خودمان باشد و بهدنبال نمونههای عاریتی نیستیم. در این راستا مدلها باید جوشیده از درون کشور ما و فرهنگمان باشد اما بدیهی است که باید از تجربههای جهانی نیز استفاده کنیم. با این دیدگاه، یکی از اهداف ما استفاده از تجارب هنرمندان بینالمللی است زیرا بی بهره ماندن از این تجارب یک خُسران است اما تأثیرپذیری صرف نیز همین نتیجه را به دنبال دارد.
او تأکید کرد: ما از طریق جشنواره سعی میکنیم، زمینهای را برای فیلمسازان داخلی، جوانان و کسانی که در عرصهی آموزش و تربیت کار کردهاند، فراهم کنیم تا بتوانند به کار بپردازند و فضایی نیز برای عرضهی کار خود پیدا کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که از فرآوردههای جشنوارههای رشد، شامل فیلم، کتاب و عکس، در مسیر و مدار تحول آموزش و پرورش، استفاده کنیم زیرا همانطور که مستحضر هستید، ما سعی داریم که از انحصار کتاب درسی فاصله بگیریم و از کتابمحوری به سمت برنامهمحوری حرکت کنیم. بدیهی است که کتاب در این بخش حذف نمیشود اما از انحصار خارج شده و فیلم و سایر بخشها نیز وارد عرصه میشوند تا در نهایت به بستهی تربیت و یادگیری دست پیدا کنیم.
ضرورت پیوند با فرهنگ شهدا در برنامههای درسی
دکتر ملکی ادامه داد: تلاش ما این است که حاصل فیلمهای برگزیده در این جشنواره، در فرایند اثرگذاری بر روی دانشآموزان قرار گیرد زیرا این امر، مسئلهی بسیار مهمی است البته بهنظر میرسد که ما تاکنون توفیق رضایتبخشی در این عرصه بهدست نیاوردهایم. البته این به معنای خالی بودن این عرصه نیست زیرا کارهای خوبی انجام شده و اقدامات بسیار مهمی نیز، برای نمایش دادن آثار به دانشآموزان انجام شده است اما بهنظر میرسد که هنوز این قدمها در قامت سازمان پژوهش نیست. لذا بنا داریم که با همکاری معاونت پرورشی بتوانیم فیلمهای برگزیده را در سراسر کشور نمایش دهیم زیرا در غیر این صورت درخت جشنواره میوه نخواهد داشت بنابراین سعی ما این است که دانشآموزان بتوانند با دیدن آثار، این میوه را از درخت بچینند.
برقراری ارتباط بین جشنواره و شهید نوجوان، علی لندی
او بر لزوم تقدیر از شهدا تأکید کرد و گفت: یکی از افتخارات ما در جشنوارهی حاضر، برقراری ارتباط بین جشنواره و شهید نوجوان، علی لندی است. در این راستا ما نشانهایی را تهیه کردیم تا افرادی که با یاد آن شهید اثر تولید کردند، اهدا شود. در ادامه نیز از والدین این شهید نوجوان دعوت کردیم که در جشنواره حضور پیدا کنند، زیرا ما میخواهیم صحبت مهمی را به جامعه منتقل کنیم و آن صحبت این است که ما با روح شهید و فرهنگ ایشان، رابطهای ناگسستنی داریم زیرا ما عهد بستهایم که برنامهها، کتابهای درسی و بستههای تربیت و یادگیری را بر محوریت فرهنگ جهاد و شهادت در کنار سایر قابلیتها و مهارتهایی که باید آموزش دهیم، قرار دهیم تا به این وسیله برنامههای درسی ما نورانی شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: بالندگی، طراوات، موجودیت، عزت و شرف ما منوط به این است که با فرهنگ شهید کارمان را پیوند دهیم لذا باید در این عرصه محکم حرکت کنیم.
پنحاهویکمین جشنوارهی فیلم رشد از 20 تا 26 آذر ماه در تهران برگزار شد. در این جشنواره 3155 فیلم از 105 کشور شرکت کردند. امسال برای اولین بار نشان شهید لندی در برخی از بخشها اهدا شد.
پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی فیلم رشد در سطح ملی و بینالمللی در بخشهای داستانی بلند، داستانی کوتاه، مستند کوتاه، مستند بلند و پویانمایی با حضور بیش از 105 کشور خارجی و 3155 اثر برگزار شد. از این تعداد فیلم 1980 فیلم از کشورهای خارجی و 1175 فیلم ایرانی در بخشهای بینالملل، معلمان، دانشجومعلمان و دانشآموزان بوده است.
این دورهی جشنواره از طریق لینک https://roshka.ir/live/roshd بهصورت آنلاین اکران شد.
در مراسم اختتامیهی این دورهی جشنواره، خانوادهی شهید دانشآموز علی لندی، دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر خزاعی رئیس سازمان سینمایی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان، مدیران حوزهی ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنوارهی پنجاهویکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقمندان، معلمان و دانشآموزان فیلمساز حضور داشتند.
انتهای پیام