فیلمهای برگزیدهی پنجاهویک دورهی جشنوارهی رشد برای دانشآموزان نمایش داده میشود
تاریخ 27 آذر, 1400 - 15:07.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معتقد است ضروری است که در یک کارگروه، تصمیماتی جدی برای تولیدات مناسب این دوره و منتخبان سالهای گذشته اتخاذ شود و فیلمهای منتخب جشنوارهها، در مدارس، شبکهی آموزش و سینما فلسطین نمایش داده شوند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جلسهی شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان، صبح امروز شنبه 27 آذرماه برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکترحسن ملکی از برگزاری موفقیتآمیز جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد، ابراز خرسندی کرد و گفت: به لطف خداوند، پنجاهویکمین سال جشنوارهی فیلم رشد، در بخشهای مختلف، با مدیریت جهادی و تلاش بسیار همکاران به سرانجام رسید که جای تشکر و تقدیر دارد.
او افزود: بدیهی است که این جشنواره دارای نقاط ضعف و قوت بسیاری بود لذا ضروری است که به ابعاد مختلف این جشنواره بیشتر بپردازیم و بتوانیم به تحلیل مطلب دست پیدا کنیم.
ضرورت توجه به مسائل اساسی جامعه در برنامهریزی درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بر لزوم توجه به مسائل اساسی جامعه تأکید کرد و ادامه داد: لازم است مسائل اساسی جامعه که قبلاً به آن اشاره کردهام با محتوای برنامههای درسی پیوند بخورند بهعنوان مثال، مسئلهی اساسی پیری جمعیت باید در دروس ما مورد توجه قرار گیرد و ما در سازمان باید برای آن پاسخی داشته باشیم تا در آینده دانشآموزان ما که تبدیل به پدران و مادران نسل بعد میشوند طرز تلقی درستی از شکل خانه و خانواده بهدست آورند و مشکلی که جامعه را بهصورت جدی تهدید میکند، رفع شود.
دکتر ملکی ادامه داد: مسئلهی استکبار ستیزی نیز از جمله مثالهایی بود که در مورد مسائل اساسی جامعه قبلاً بر آن تأکید داشتم. البته این به معنای خلاء کامل در این بخش نیست، زیرا کارهایی نیز در این بخش انجام شده است اما بهنظر من حق مطلب ادا نشده است. در این راستا چند روز پیش در دیدار مقام معظم رهبری با پرستاران نیز حضرت آقا بر این موضوع تأکید کردند. لذا بدیهی است که اگر ما کاری انجام ندهیم دیگران وارد عرصه میشوند. بنابراین اگر تحول در برنامههای درسی همراه با توجه به مسائل اصلی جامعه نباشد، تحول بهدنبال نخواهد داشت و پیش روندگی بدون مشکل گشایی بی فایده خواهد بود.
او تأکید کرد: در ادامهی اقداماتی که انجام شد، ما جلسهای نیز، با نمایندگان حوزهی علمیهی قم، داشتیم تا بتوانیم از حضور این کارشناسان در حوزهی برنامهریزی درسی استفاده کنیم، زیرا ضروری است که برنامههای درسی ما مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی باشد و این مسئله از مفاد سند تحول بنیادین و برنامهی درسی ملی دریافت میشود. برنامههای درسی ما، باید دارای نگاه علمی، منطقی و ابعاد مختلف باشد البته در این مسیر، روح برنامههای درسی باید دارای روح توحیدی و فلسفهی اسلامی باشد اما بدیهی است که رعایت اصول، استقلال و قوت علمی نیز در این مسیر ضروری است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: در راستای دستیابی به این اهداف و به این منظور، ضروری است که در کنار کارشناسان سازمان که دارای تخصصها و شایستگیهای متعددی هستند، سایر تخصصها حضور پیدا کنند و با طیف گستردهتری از تخصص همراه باشیم. بنابراین حضور کارشناسان حوزهی علمیه میتواند به افزایش توان ما در این عرصه کمک کند لذا ما باید به سمت تعامل علمی و آموزش حرکت کنیم و از این عرصه استقبال کنیم.
او ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید، جلسهای با هدف مرور مناسبات دانشگاه فرهنگیان با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد زیرا هر برنامهی درسی بدون هیچ اشارهای همواره با یک الصاقی همراه است که آن نقش معلم است زیرا در غیر اینصورت برنامهی درسی صامت خواهند بود و اساساً مؤثر واقع نمیشوند.
رئیس سازمان پژوهش تأکید کرد: برنامهی درسی زمانی گویا میشود که یک معلم به احیا و اجرای آن بپردازد. لذا دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش، باید بهدنبال یک برنامهی پویا و زنده باشند. در این راستا نیز، مصوب شد که نمایندگانی از سوی سازمان و دانشگاه فرهنگیان یک الگوی مناسب برای چارچوب همکاریهای دو بخش تنظیم کنند تا بدانیم که لازم است در چه الگویی به برنامهی درسی تعاملات و نشستها بپردازیم.
تأکید بر شیوهنامهی ویرایش در کتابهای درسی ضروری است
احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ارائهی گزارشی از روند کار پرداخت و گفت: تاکنون در بخش کتابهای ابتدایی، فرایند چاپ سپاری دنبال میشود و از 51 عنوان کتاب، تاکنون 18 عنوان چاپ سپاری شده است. در این بخش و طبق برنامه ما باید طی چهار ماه پیش رو، 26 میلیون سفارش را چاپ سپاری میکردیم.
او افزود: در دورهی اول متوسطه نیز، از 56 عنوان کتاب، تاکنون 8 عنوان چاپ سپاری شده است. همچنین در دوم متوسطه نیز از 143 عنوان، 56 عنوان سفارش داده شده است. از میان 483 عنوان کتاب بخش فنیوحرفهای نیز تاکنون 70 عنوان چاپ سپاری شده و مابقی نیز در دست انجام است.
دکتر معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطه نظری به توضیح روند کار در این دفتر پرداخت و گفت: کیفیتبخشی به کتابهای درسی و تیمی که کار را بررسی میکنند در راستای ویرایش کتابهای دورهی متوسطه، دنبال میشود. در این راستا، و در آبان و آذر سال جاری، از 250 عنوان کتاب این بخش، تاکنون یک سوم از عناوین چاپ سپاری شده است و طبق برنامهریزی تا اوایل اسفند مابقی کتابها نیز برای چاپ سپاری ارسال خواهند شد. بحث اصلی این است که کتابهای متوسطهی اول تیراژ بالایی دارند به همین دلیل نیازمند سرعت بیشتر هستند البته گروههای ما در حال آمادهسازی کار هستند.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش نیز، توضیح داد: تاکنون تنها 50 عنوان از کتابهای درسی شاخهی فنیوحرفهای باقی مانده که انشاءالله تا پایان دی ماه، به بخش چاپ سپاری تقدیم میشود.
او افزود: طبیعی است که تعداد کمّی کتابها، در این بخش زیاد است، لذا فرایند اندکی به درازا میکشد اما طبق برنامهریزیای که وجود دارد، کار پس از بررسی در کارگروه کنترل کیفیت و بخش ویراستاری، طی دو ماه آینده به بخش چاپ ارسال میشود.
محمدصالح مذنبی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامهی جلسه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، بیان کرد: جشنواره دارای دو کارکرد اصلی است که یکی از مهمترین آنها، روشن نگاه داشتن چراغ فیلمسازی آموزشی در کشور است لذا اگر روزی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به واسطهی تراکم کارها این بخش را کنار بگذارد، کسی در کشور بهدنبال امتداد این جریان در کشور نخواهد بود. بر همین مبنا، میتوان گفت، سازمان به واسطهی اهتمامی که دارد، چراغ جشنواره را روشن نگاه داشته تا یکی از عرصههای مهم فیلمسازی و صنعت سینما به فیلم آموزشی برای کودکان و نوجوانان یا دربارهی آنان اختصاص پیدا کند. لذا من یک نگاه اعتقادی به تداوم این جشنواره دارم.
او تأکید کرد: نکتهی دوم، اثر جشنواره بر روی قوت برنامههای درسی ما در سازمان است که سبب میشود به مجموعهی منابعی دست پیدا کنیم که در بستههای تربیت و یادگیری میتواند تجلی پیدا کند کما اینکه آثار بسیار خوبی را نیز از معلمان هنرمند و دانشآموزان، در این دوره شاهد بودیم.
حمایت سازمان پژوهش از صنعت فیلمسازی کودک و نوجوان ضروری است
صدیقه حسنزاده، رئیس اداره روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در ادامه گفت: بدیهی است که برگزاری هر جشنوارهای، دارای سختیها و شیرینیهای خاصی است که باعث جریانسازی نیز میشود.
او با اشاره به روند برگزاری پنجاهویک سالهی این جشنواره بیان کرد: این جشنواره از پس گذر از فرآیندهای سخت و آسان بسیاری به این نقطه رسیده است، به همین خاطر معتقدم که باید به شکل جدیتری روند پیش رو را دنبال کنیم. از این جهت، باید امروز را آغاز نقطهی جشنوارهی بعدی در نظر بگیریم و فرایند تدارکات جشنوارهی بعدی را آغاز کنیم زیرا در این صورت یک سال کاری در پیش داریم و میتوانیم برنامهریزی دقیقی برای این بخش داشته باشیم البته آسیبشناسی در این راستا بسیار مؤثر است.
وی تأکید کرد: اساساً فیلم در زمانهی کنونی، هنر و صنعت نیست و دیگر رسانه محسوب میشود. بنابراین بهعنوان یک محصول فرهنگی، مهمترین ویژگی جشنوارهی رشد این است که هم میتواند جریان تولید فیلمهای آموزشی را رونقبخشی کند و هم جریان مصرف آثار برای مخاطبان ما که کودکان و نوجوانان هستند را پوشش دهد.
حسنزاده تصریح کرد: بدیهی است که خروجی این جشنواره میتواند در کتابهای درسی دیده شود. در این راستا بسیار خوب است که سازمان بتواند وارد عرصهی تولید آثار فاخر شود. در واقع صنعت سینمای کشور ما از نظر محصولی بهخصوص در ژانر کودک و نوجوان نیازمند این است که سازمان پژوهش با بینش و پشتوانهی پنجاهویک ساله وارد عرصه شود و این حوزه را حمایت کند.
حبیبالله مهری، مدیرکل امور اداری و پشتیبانی بیان کرد: ضروری است که از خروجی جشنواره در کتابهای درسی استفاده کنیم زیرا این امر باعث غنابخشی به این عرصه میشود.
او افزود: در این راستا باید به آثاری که قرار است وارد کتابهای درسی شوند، بیشتر توجه کنیم و بهخصوص در بخش بینالملل توجه بیشتری بر روی بُعد تربیتی و آموزشی داشته باشیم.
محسن باهو، مشاور فناوری رئیس سازمان نیز در ادامه بیان کرد: جشنوارهی فیلم رشد با چارچوب بینالمللی و جایگاه دیرینهای که دارد، نیازمند یک تقویم اجرایی است که باید در یک زمان ثابت اجرا شود زیرا در نگاه بینالمللی جا به جایی زمان، باعث کاهش اعتبار جشنواره میشود. بنابراین باید از این بُعد نیز به مسئله نگاه کنیم.
استفاده از آثار جشنوارهی فیلم فجر نیازمند تعاملات گسترده است
سعید بدیعی مدیرکل حوزهی ریاست نیز در ادامهی جلسه بیان کرد: جشنوارهها عموماً دارای سه کارکرد هستند که بخش نخست آن به فراخوان تخصیص دارد. بخش دوم ارزیابی آثار و مرحلهی سوم معرفی موارد مناسب است. اما ما در جشنوارهی رشد بهدنبال قدم چهارم که همانا استفاده از آثار در بدنهی برنامهی درسی است، نیز هستیم و این در نوع خود خاص است.
او ادامه داد: بزرگترین مشکل جشنوارهی رشد این است که ما نتوانستیم در بدنهی خود آموزش و پرورش جایگاه مناسبی برای آن تعریف کنیم. وظیفهی ما در سازمان این است که بستری برای نمایش آثار تربیتی و آموزشی ایجاد کنیم اما در ادامه دفاتر تألیف در داخل سازمان و معاونتهای سازمان آموزش و پرورش باید بتوانند از آثار رسیده، بهرهبرداری کنند. لذا کار باید در مرحلهی چهارم بهصورت گسترده دنبال شود و نیاز به ارتباط و تعاملی در ابعاد بزرگتر هستیم.
مهدی ایلکا، رئیس اداره حراست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز، گفت: بدیهی است که تولید کنندگان فیلم، هر اثری را برای دیده شدن تولید میکنند و چه بستری مناسبتر از جشنواره در این راستا است.
او ادامه داد: به نظر من لازم است که برنامه ریزیها باید به سمتی سوق داده شود که بتوانیم این بستر را فراهم کنیم، و از آثار در خارج از جشنواره نیز استفاده شود، لذا باید برای این خلاء برنامه ریزی کنیم.
حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان نیز بیان کرد: لازم است که این جشنواره را در راستای ماموریت سازمان، یعنی اثر جشنواره بر قوت دروس و برنامه ریزی درسی دنبال کنیم زیرا بسیار مهم و ضروری است.
او خاطر نشان کرد: برای این هدف، باید کلیدی ترین بخش را که تولید بسته های تربیت و یادگیری است، دنبال کنیم زیرا ما می توانیم از این آثار در بستههای تربیت و یادگیری یک تحول بزرگ به شمار میرود، استفاده کنیم البته در این راستا، نیاز است که کل سازمان برای این امر بسیج شوند تا بتوانیم به این امر دست پیدا کنیم.
نمایش آثار برگزیده پنجاه و یک دوره جشنواره در بخشهای مختلف دنبال میشود
دکتر حسن ملکی نیز در بخش پایانی جلسه به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: بدیهی است که جشنواره دارای نقاط قوت در جهات مختلفی بوده که بسیار نیز چشمگیر بود اما نباید از نقاط ضعف نیز غافل شویم.
او افزود: توجه به نقاط ضعف به معنای، عدم توجه به نکات مثبت نیست بلکه در راستای بهبود مسیر آینده است. یکی از نکات مهمی که باید در این مسیر به آن توجه کنیم، تاکید بر بعد بینالمللی جشنواره است بنابراین باید بر حضور هنرمندان بخش بینالملل تاکید داشته باشیم و نمایندگانی از این بخش داشته باشیم.
ملکی بر لزوم برنامه ریزی در این بخش تاکید کرد و گفت: برای آینده باید یک برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم. در برنامه ریزی کوتاه مدت باید به دستاوردهای جشنواره امسال بپردازیم. در این مسیر باید از فیلمهای این دوره و سالهای گذشته باید استفاده کنیم و آثار از آرشیو خارج شوند. در این راستا باید آثار را برای دانش آموزان سراسر کشور به نمایش بگذاریم و این مسئله از جمله دغدغههای من در تمام سالهای مسئولیتم بوده است لذا باید به این بخش توجه جدی داشته باشیم. برای این امر ضروری است که یک کارگروهی تشکیل شده و کارشناسان مربوطه حضور داشته باشند تا به یک تصمیماتی جدی برای تولیدات مناسب این دوره و منتخبان سالهای گذشته داشته باشیم. در این راستا باید آثار منتخب، در مدارس، شبکه آموزش و سینما فلسطین نمایش داده شوند.
او خاطر نشان کرد: برای برنامه ریزی بلند مدت نیز، ضروری است که یک آسیب شناسی دقیق از پنجاه و یک دوره داشته باشیم. بدیهی است که برای این کار باید از متخصصان خارج از سازمان نیز برای تمامی اهداف، استفاده کنیم و کارگروههای مختلفی برای افزایش بهره وری تشکیل شود. باید بر پایه آسیب شناسی، طرح نوین جشنواره برنامه ریزی شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: ما باید در این مسیر اقدامات پیشینی داشته باشیم و به انتظارات پسینی بسنده نکنیم. اقدامات پیشین به این معناست که بتوانیم کارهایی را برای شناسایی افراد قبل از جشنواره داشته باشیم و تولیداتی را برای خود جشنواره پیش بینی کنیم. بدیهی است که تعدادی از کارها را میتوان به شکل پیشینی و قبل از جشنواره دنبال کنیم تا این رویداد قوی شود و تبدیل به بازوی سازمان شود.
ملکی تاکید کرد: باید جشنواره های ما با سازمان رابطه ارگانیکی برقرار کند و آثار آن در بدنه کار ما مورد استفاده قرار گیرد و بتوانیم گرههایی را با این بخشها باز کنیم لذا باید به راهکارها فکر کنیم. پیشنهاد من این است که دبیر سال آینده جشنواره از هم اکنون مشخص شود تا بتوانیم به برنامه ریزی بهتر و کاملتر برای دوره آینده، دست پیدا کنیم.
او افزود: یکی از قوانین مهم این است که ما از آثار جشنواره، صرفا در داخل این رویداد استفاده کنیم لذا لازم است که برای این بخش و مالکیت معنوی آثار راهکار پیش بینی کنیم.
انتهای پیام