شورای پژوهشی سازمان با یک موضوع جدید و اصلاح طرحهای گذشته برگزار شد
تاریخ 14 دى, 1400 - 13:11.
جلسهی شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری صبح امروز سهشنبه 14 دی ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای جلسه دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلامالله علیها)، از شهید سردار سلیمانی یاد کرد و گفت: زندگی افرادی مانند سردار دلها شهید سلیمانی تفاوتهای زیادی با زندگی ما داشت، زیرا ایشان عملاً در خداوند حل شده بود. بنابراین امیدوارم که خداوند ما را یاری کند تا بتوانیم رهرو و پیرو خوبی برای مکتب این قهرمان ملی باشیم.
او افزود: بهنظر من، راز محبوبیت، شأن، مقام و جایگاه این شهید بزرگوار، در آیهی 96 سورهی حضرت مریم(سلامالله علیها)، خلاصه شده است. در این آیه آمده است: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خداوند دوستی و محبت آنان را در دل دیگران قرار میدهد. توجه به این آیه نشان میدهد که اوج محبوبیت یک انسان در ایمان واقعی و عمل صالح است.
شهید سلیمانی تجسم ولایتمداری بود
معاون برنامهریزی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید، ایمان دارای مراتبی است که در بالاترین ابعاد آن اولیا و انبیای الهی قرار دارند. به همین خاطر نیز، حضرت علی(علیهالسلام) در پاسخ به این سؤال که چگونه خدای نادیده را عبادت میکنی؟ فرمودند که من خدای نادیده را عبادت نمیکنم. ادای این جمله، بیانگر اوج ایمان و یقین است که در حضرت علی(علیه السلام) به حد کمال دیده میشود. به نظرم، شهید سلیمانی نیز به مراتبی از این یقین دست یافته بود.
دکتر محبی تصریح کرد: شهید سلیمانی خود را شناخته و در خدا حل کرده بود. بنابراین چیزی به نام خودوهمی و پنداری که همهی ما به نوعی گرفتار آن در برخی مواقع هستیم درون وجود ایشان دیده نمیشد، زیرا این شهید بزرگوار خالص شده بود. بدیهی است که بهدنبال این ایمان و یقین، عمل صالح شکل میگیرد که دارای ویژگیهای خاصی است، لذا برخی از رفتارها و گفتاری آن شهید بزرگوار، در زمان و شرایط خود، چه بسا برای برخی افراد پذیرفتنی نبود. بدیهی است که برای درک افرادی نظیر ایشان باید به مراحل بالا دست پیدا کنیم تا بتوانیم از حجاب و محدودیتهای خود، حزب، جناح، قوم و... بگذریم. در واقع زمانی که فرد به این مرحله دست پیدا میکند، تنها ملاک و معیار خدا و عمل صالح است که من فکر میکنم آن شهید بزرگوار نیز به این نقطه دست پیدا کرده بودند.
او افزود: یکی از ملاکها و معیارهای شهید سلیمانی برای انتخاب مدیران این بود که در زمان وجود پول و امکانات کافی، یک مدیر خوب معنا ندارد بلکه مدیریت خوب در دل بحران و کمبود امکانات، جلوه پیدا میکند. به همین خاطر نیز، ایشان ملاک را شایستهسالاری میدانند و با روندهای دیگری نظیر حربگرایی و ... مخالف بودند. در واقع آنچه که برای این شهید بزرگوار ملاک و معیار بود، اخلاص و ولایتمداری محض بود، لذا برای ما شهید سلیمانی، تجسم ولایتمداری در رفتار، گفتار و کردار بود.
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: همانطور که میدانید، در طول تاریخ انقلاب همواره کسانی بودند که شعار ولایت سر دادند، اما هر کجا که این بخش با منافع شخصی و حزبی آنان تعارض پیدا کرد، لغزیدند اما شهید سلیمانی به معنای واقعی، ولایتپذیری را برای ما معنا کرد و همواره مطیع و گوش به فرمان ولی بود. امیدوارم که خداوند به ما توفیق دهد که راه آن شهید بزرگوار و اولیای الهی را بتوانیم در زندگی اجرا کنیم.
دکتر محبی از بررسی چندین طرح در این جلسه خبر داد و گفت: همانطور که مستحضر هستید، دستورات حاضر در این جلسه قبلاً مورد بحث و بررسی قرار گرفته، بنابراین تمرکز جلسهی امروز بر این است که بتوانیم در راستای مصوب ساختن طرحها به نتیجهگیری دست پیدا کنیم.
طرح تدوین و اعتباربخشی الگوی اجرای برنامهی درسی نقد و بررسی شد
در ادامهی جلسه، دکتر حسینی از معاونت ابتدایی، ضمن تسلیت ایام فاطمیه به توضیح تغییرات و اصلاحات انجام شده در طرح «تدوین و اعتباربخشی الگوهای اجرای برنامهی درسی در نظام آموزش و پرورش» پرداخت و در این باره گفت: در راستای پیشنهادات همکاران و مباحث مطرح شده در جلسات گذشته، بخشهایی از این طرح تغییر داده و اصلاح شده است.
او افزود: بدیهی است که ما در سیستم برنامهی درسی سه گام طراحی، اجرا و ارزشیابی را باید مد نظر قرار دهیم. البته ما در این الگو اجرا را به شکل مفروض قرار دادیم. البته این به معنای عدم پیشبینی اجرا نیست.
حسینی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش کشور، نظام برنامهی درسی بیشتر متمرکز بر گام طراحی و تدوین و تا حدودی ارزشیابی است، لذا اجرای برنامهی درسی مورد کم توجهی بوده است. در این راستا امری مفروض برای بهتر شدن اجرای برنامهی درسی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا اجرای برنامههای درسی جدید در آموزش و پرورش کاستیهای متعددی داشتهاند.
او ادامه داد: چنین وضعیتی سبب تعارض حقیقت - واقعیت اجرای برنامهی درسی در آموزش و پرورش کشور شده است که یکی از مهمترین دلایل آن مربوط به نبود یک الگوی منسجم، علمی و مبتنی بر بستر آموزش کشور است.
حسینی تأکید کرد: اجرای برنامهی درسی امری پیچیده و وابسته به زمینه است. بنابراین رفع تعارض حقیقت - واقعیت در اجرای برنامهی درسی و رسیدن به یک الگوی مناسب نیازمند درک پیچیدگی آن و عمل براساس آن است. در این راستا سؤال اصلی این است که برای اجرای برنامهی درسی در نظام آموزش و پرورش چه الگوهایی را میتوان ارائه کرد و این الگوها تا چه اندازه معتبر هستند؟
در بخش دیگری از جلسه دکتر حسینی به ابعاد مختلف این طرح و تغییرات اعمال شده در دل آن را، برای حاضران توضیح داد. در ادامه نیز، حاضران به نقد و بررسی الگوی ارائه شده پرداختند و ابعاد مختلف آن که نیازمند تغییر بود، مورد توجه قرار گرفت.
در پایان این بخش از جلسه نیز، دکتر محبی بر لزوم توجه به مباحث مطرح شده تأکید کرد و گفت: لازم است که نقشهی راه را دقیق طراحی کنیم، بنابراین لازم است که اصلاحات مطرح شده، در دل این پژوهش گنجانده شود تا بتوانیم کاری را از همه جهت و ابعاد مختلف مورد توجه قرار دهیم.
او افزود: در این راستا ما میتوانیم یک ناظر برای بررسی روند اصلاح پژوهش مشخص کنیم زیرا این الگو دارای اهمیت بسیار بالایی است.
در ادامه اعضای جلسه سرکارخانم دکتر احقر، دکتر علوی مقدم، دکتر مظاهری و دکتر قاسمپور نظرات و پیشنهادات خود را در مورد طرح ارائه کردند.
طرحهای دفتر فنی و حرفهای نقد و بررسی شد
خانم دکتر فرهوش، نیز در این بخش از جلسه، دربارهی تغییر عنوان یکی از پژوهشها توضیح داد و گفت: عنوان قبلی مصوبهی مورد بحث، «طراحی و تدوین الگوی نیازسنجی در آموزشهای فنیوحرفهای بوده است؛ اما در پیشنهادهای ارائه شده به «پدیدارشناسی و تحلیل شیوههای نیازسنجی و صورتبندی اهداف نظام برنامهریزی درسی فنیوحرفهای ایران طی چهار دههی گذشته جهت طراحی الگو»، تبدیل شده است.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش در توضیح این بخش، بیان کرد: نیازسنجی در بخش فنیوحرفهای ابعاد مختلفی دارد اما بخش مورد نظر این پروپزال، مختص ابعاد کلان است. در واقع این تغییرات بر مبنای سؤالات مطرح شده در جلسات شکل گرفت و قرار بر این شد که ابتدا به تحلیل چهار دهه بپردازیم تا بعد بتوانیم به این روند دست پیدا کنیم.
دکتر محبی نیز در ادامه بیان کرد: هر تحقیقی باید به بررسی پیشینه بپردازد و این مسئله جزء لاینفک هر تحقیقی است، لذا آنچه که در عنوان مورد توجه قرار گرفته، در دل تحقیق باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامهی جلسه، اصلاح عنوان تحقیق در دستور کار قرار گرفت و اعضای جلسه نیز اشکالاتی را بر تغییر انجام شده گرفتند.
طرح ارزشیابی برنامهی درسی رشتهی امور زراعی بررسی شد
در ادامهی جلسه، دکتر احد نویدی از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گزارشی از طرح ارزشیابی برنامهی درسی رشتهی امور زراعی شاخهی فنیوحرفهای ارائه کرد و در این باره گفت: همانطور که مستحضر هستید، برنامههای درسی در اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین و سند برنامهی درسی ملی مورد تأکید قرار گرفته است، لذا در گزارش کنونی، مبانی نظری این بخشها در دستور کار قرار گرفته است.
او افزود: آنچه که در عمل انجام میشود، معمولاً با مباحث انتزاعی و حتی گفتگوها مقداری متفاوت است. از آنجاییکه بارها این راه را رفتهام میدانم که وقتی فرایند بررسی پروپزال طی میشود، ممکن است انعطافهایی از سوی پژوهشگر بر مبنای تغییرات رخ دهد، لذا من سعی کردم که از تجارب گذشته در مسیر کنونی استفاده کنم.
دکتر نویدی تصریح کرد: هدف کلی در این پژوهش، توصیف، تحلیل، تفسیر و قضاوت دربارهی برنامهی درسی جدید رشته امور زراعی شاخهی فنیوحرفهای، در سه بُعد فرایند طراحی، تدوین برنامهی درسی قصد شده و برنامهی درسی اجرا شده است.
او در ادامه دربارهی کلیات طرح مورد نظر، گزارشی ارائه داد و گفت: بر اساس آنچه که ممکن است ما انجام دهیم، من سعی کردم که راههایی را با استفاده از ابزارهای ممکن مد نظر قرار دهم. در این راستا پاسخدهی به پرسشنامه توسط مسئولان ستادی، برنامه یکی از اقدامات برای بررسی بازخوردها بود.
در ادامهی جلسه، حاضران به نقد و بررسی مباحث مطرح شده و اصلاحات طرح مورد نظر پرداختند و پیشنهادات مختلفی در راستای بهبود این پروپزال ارائه شد.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش نیز، در این بخش از جلسه دربارهی دلایل انتخاب این رشته در راستای ارزشیابی گفت: رشتهی امور زراعی مخاطبین زیادی نسبت به سایر رشتههای زراعی دارد و در حدود 100 هنرستان اجرا میشود. آنچه که ما بهعنوان انتظارات درخواست کرده بودیم، این بود که پژوهشگر، نظام برنامهریزی درسی ما را که در ذیل برنامه قصد شده میگنجد، با توجه بیشتری مورد مطالعه قرار دهند.
او افزود: به واسطهی همین سؤال، رشتهی امور زراعی در این بخش مستقل شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه بسترهای اجرای برنامهی درسی به نحوی که پیشبینی شده مهیا نشده بود، روی برنامهی درسی کسب شده، انتظار چندانی نداشتیم، زیرا پاسخ آن در اکثر رشتهها قابل پیشبینی بود. در این راستا ما سعی کردیم که از هر گروه درسی به یک رشته بپردازیم تا اگر بسترهای سازمانی مهیا شد، سایر رشتهها را نیز در درون آن کلیشه مورد استفاده قرار دهیم البته در هفتههای آینده این روند در سایر رشتهها نیز، دنبال خواهد شد.
دکتر محبی در بخش پایانی جلسه بر لزوم اعمال اصلاحات تأکید کرد و در این باره گفت: باید در راستای این پژوهش به سؤالات متعددی پاسخ دهیم زیرا بهنظر میرسد، بخشهای زیادی به شکل مبهم در این طرح وجود دارد. بدیهی است که ما در ارزشیابی، باید سطوح مختلفی نظیر میزان یادگیری و حتی تغییر در رفتار دانشآموز را مورد بررسی قرار دهیم، لذا لازم است که این پژوهش از ابعاد دیگری نیز مورد بررسی و نقد قرار گیرد و قرار شد در جلسهی آینده طرح اصلاح شده ارائه شود.
انتهای پیام