ارسال نظر



اولین کارگاه نیازسنجی پژوهشی برمبنای رویکرد مشکل‌شناسی و مسئله‌یابی راهبردی برگزار شد

کارگاه نیازسنجی پژوهشی برمبنای مشکل‌شناسی و مسئله‌یابی راهبردی با حضور 70 نفر از مدیران و کارشناسان معاونت‌ها، سازمان‌ها و دفاتر حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدف از اجرای این کارگاه، شناسایی علمی و سیستماتیک مشکلات و مسائل حال و آینده، اولویت‌بندی و شناسایی راه حل آنها بود. 

در بخش نخست این کارگاه دکترعلی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دکترمحمدی‌مقدم استاد تمام رشته مدیریت دولتی و معاون پژوهشی دانشگاه علوم قضایی به تشریح اهداف برگزاری کارگاه، تعریف نیاز، نیازسنجی و نیازسنجی پژوهشی و تعریف مشکل و مسئله و فرق این دو با هم، رویکردهای نیازسنجی پژوهشی، مشکل، مسئله و ارتباط بین آنها پرداخته و فرایند مشکل‌یابی، مشکل‌شناسی، فعالیت‌های اصلی مشکل‌شناسی، رویکردهای مشکل‌شناسی، برخی از دام‌های اثربخشی مشکل‌شناسی، روش‌های مشکل‌شناسی، انتخاب الگوی مفهومی مناسب برای مشکل‌شناسی (الگوی سیستمی، MIT90، لویت، SWOT)، عوامل تعیین اولویت مشکلات (گستره نفوذ مشکل، معیارهای اهمیت مشکل، میزان فوریت مشکل) را مطرح  کردند.

در بخش دوم و عملیاتی کارگاه، 12 کارگروه تشکیل و هر کارگروه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و مأموریت‌های حوزه کاری معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش، نسبت به مشکل‌یابی و شناسایی مشکلات اقدام نمودند.

در ادامه این نشست کارگاهی مقرر شد هر حوزه با تشکیل کارگروهی بر اساس اسناد و مستندات موجود نسبت به شناسایی و تحلیل مشکلات، اولویت‌بندی مشکلات بر مبنای معیارهای فوریت، اهمیت و گستره نفوذ مشکل اقدام نمایند و مشکلات شناسایی شده مرتبط با مأموریت‌ها و وظایف سازمانی  را برای تبدیل شدن به مسئله‌ها و اولویت‌های پژوهشی در اختیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قرار دهند تا با حضور مدیران بخش‌های مختلف حوزه ستادی نهایی شده و به اولویت‌های پژوهشی تبدیل و فراخوان شوند. 

این کارگاه در سطح مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

3
امتیاز: 3 (1 رای)
Image CAPTCHA