ارسال نظر



تقویت تعاملات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با استانها و مدارس

معاون وزیرآموزش و پرورش در گردهمایی معاونین پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع و پشتیبانی و رؤسای گروه‌ تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش‌وپرورش کشور، بر اهمیت ارتباط جدی‌تر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با استانها تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی لطیفی رئیس سازمان پژوهش ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این گردهمایی و ابراز خرسندی از حضور در جمع معاونین پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع استانها؛ بخش اول سخنان خود را به بیان ابعادی از سیره رفتاری و عملی شهید بهشتی اختصاص داد و گفت: یکی از نکات بسیار مهم در حوزه آموزش و پرورش مسئله جایگاه و نقش معلم است. بسیاری از شخصیت‌های طراز در انقلاب اسلامی همچون شهید بهشتی از یک شأن و جایگاه معلمی برخاسته‌اند و این مسئله معمولا مورد غفلت واقع می‌شود.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری نسبت به معنای معلم در دیدار معظم له با فرهنگیان کشور گفت: دو معنا برای معلمی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد که شهید بهشتی به هر دو معنا معلم بودند معنای اول در کلام ایشان، آموزش دادن و تربیت کردن به صورت مطلق بود و در معنای دوم، معلم کسی است که در مدرسه و در فضای آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و این فضا را تجربه کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابعادی از شخصیت شهید بهشتی از منظر فعالیت‌های آموزش و پرورشی که در فیلم مستندی با عنوان "او یک معلم بود" تصویر شده است؛ بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران برخی شخصیت‌ها به واسطه حجاب مجاورت یا حجاب مسئولیت در پرده قرار می‌گیرند و برخی از ابعاد شخصیت آنها پنهان می‌ماند. به طور مثال حضرت امام خمینی(ره)؛ شخصیتی است که از ابعاد بسیار جالب توجه و قابل برجسته‌سازی برای الگوسازی و الگوپذیری برخوردار است اما به خاطر جایگاه سیاسی، ابعاد مختلف شخصیتی ایشان، آنچنانه که بایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است. لذا بخشی از وظیفه جدی ما در حوزه تعلیم و تربیت پرداختن به چنین شخصیت‌هایی در چنین ابعاد رفتاری مغفول است و شهید بهشتی یکی از این افراد است. ما نیز به عنوان عضوی از خانواده آموزش و پرورش نباید هیچگاه شأن تربیتی خود را فراموش کنیم. در این دستگاه، حتی کسانی که در مسئولیت‌های مالی و پشتیبانی و حتی خدماتی مشغول به خدمت هستند، دارای شأن تربیتی هستند و حتی چه بسا اثرگذاری مثبت یا منفی تربیتی آنها، از کسی که به عنوان معلم و دبیر سر کلاس می‌رود، بیشتر باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش دو دیدگاه شاخص تربیتی و مدیریتی شهید بهشتی را مطرح کرد و افزود: تقریباً تمام کسانی که با شهید بهشتی کار کردند می‌دانند که ایشان دارای نگاه تشکیلاتی و انضباط کاری قاطع بودند. دومین ویژگی در سیره شخصی و توصیه‌های ایشان دوری از تنبلی و تن آسایی است. در الگوسازی از شخصیت‌ها نباید به سراغ بخش راحت این الگوهای رفتاری برویم. امیدوارم ما نیز بتوانیم در میدان عمل از شخصیت این بزرگواران الگو بگیریم.

حجت السلام والمسلمین لطیفی در بخش دوم صحبت‌های خود با اشاره به حذف معاونت پژوهشی از ساختار استانها در سالهای گذشته گفت: این تغییر ساختاری باعث شد که بخش اجرایی سازمان پژوهش در استانها تضعیف شود و همزمانی این اتفاق با بروز کرونا باعث شد که تعاملات سازمان پژوهش با بدنه استانها کاهش یابد.

دکتر لطیفی با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش و مأموریت‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اظهار امیدواری کرد نشست‌هایی از این دست بتواند به تقویت تعاملات دو سویه و امتداد استانی فعالیت‌های سازمان بخصوص در بازه زمانی کنونی کمک کند. 

او یکی از سیاست‌های کلی سازمان پژوهش در دوره جدید را تقویت ارتباط و تعاملات با بدنه استانها بر شمرد و افزود: در حال حاضر بخشی از طراحی که ما نسبت به برنامه درسی در دست انجام داریم این است که در تلاشیم یک نسخه برنامه درسی متناسب با مدرسه را آماده کنیم که به تفکیک هر دوره، انتظارات قابل انجام توسط مدارس را در اختیار آنها قرار دهیم. یعنی نسخه‌ای ترجمان شده از آنچه در عرصه ی اقدام و عمل، مبتنی بر سند تحول و برنامه درسی ملی باید در مدرسه انجام شود را به مدرسه بدهیم. 

لطیفی تأکید کرد: در دوره جدید به تعامل و ارتباط با مدرسه توجه داریم که تحقق این مهم نیازمند مشارکت و تعامل جدی با استانها است.

وی با اشاره به تعاملات خوب در سطح ستاد بین سازمان و سایر معاونت‌ها و تقدیر از دیدگاه‌های معاونت‌ها در حوزه اجرای برنامه درسی به ویژه دیدگاه معاون محترم پرورشی درباره ضرورت تعریف فعالیت‌های پرورشی در راستای برنامه درسی گفت: این دیدگاه بسیار با ارزش است، زیرا می دانیم که بخش مهمی از آنچه باید در ساحت‌های فرهنگی و تربیتی و هنری و ورزشی رخ می‌دهد، در فضای محدود کلاس درس و کتاب قابل تحقق نیست. معتقد هستیم که کلیه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی در سطح مدرسه باید متناسب و در امتداد با برنامه درسی و نگاه‌های تحولی اسناد باشد.

دکتر لطیفی ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر علی محبی در مسوولیت ریاست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از انگیزه و تخصص و اعتقاد جدی او نسبت به تقویت پژوهش در استانها تقدیر کرد.

معاون وزیرآموزش و پرورش با اشاره به دیدگاه روشن و ارزشمند دکتر نوری وزیرآموزش و پرورش نسبت به اهمیت پژوهش و پژوهش‌محوری در آموزش و پرورش، این نگاه را دیگر فرصت قابل توجه برای ارتقای پژوهش در آموزش و پرورش در این دوره دانست.

در پایان این بخش رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به نگاه هم‌افزایی در تحقق مأموریت‌های این سازمان، ابراز امیدواری کرد که به واسطه اصلاح‌هایی که در برنامه درسی و محتوای کتب آموزشی با مشارکت معلمان و دغدغه‌مندان نظام آموزش و پرورش صورت می‌گیرد؛ رویه‌ها و فرآیندها بهبود یافته و تحولات به بهترین نحو رقم خورد.

در این گردهمایی محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی، محمدصالح مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، افشار بهمنی مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز حضور داشتند.

گردهمایی معاونین پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش وپرورش استان‌ها سه شنبه 7 و چهارشنبه 8 تیرماه در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA