ارسال نظر



سازمان پژوهش گرانیگاه تحول در آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش امروز سه‌شنبه 7 تیرماه هم‌زمان با سالروز شهادت شهدای هفتم تیر با حضور در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با رئیس، معاونین، مدیران کل و کارشناسان این سازمان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن ابراز خرسندی از حضور مقام عالی وزارت در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که به تعبیر مقام معظم رهبری قلب نظام آموزش و پرورش است یادآور شد: تقارن بازدید وزیر آموزش و پرورش از این سازمان با سالروز شهادت شهید بهشتی که سابقه حضور در سازمان پژوهش را دارد، نویدبخش است.

وی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش تناسب ویژه‌ای با هفت تیر دارد، افزود: شهید بهشتی از کارشناسان این سازمان بود، معلم و دبیر بود، جزو افتخارات آموزش و پرورش بود، ایشان از معلمان شهیدی بود که شاید کمتر به‌عنوان معلم شناخته می‌شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های وزیر محترم آموزش و پرورش برجسته‌سازی شخصیت‌هایی است که به‌عنوان معلمی شناخته نمی‌شوند ادامه داد: یکی از این شخصیت‌ها قطعاً شهید بهشتی است که کمتر به‌عنوان یک معلم شناخته می‌شود در حالی‌که ایشان معلم و از کارشناسان سازمان پژوهش بود.

وی ادامه داد: افزون بر شهید بهشتی دو نفر از رؤسای قبلی سازمان مانند شهید سلیمی جهرمی و شهید کاظم موسوی نیز از شهیدان هفتم تیر بودند و بخشی از این مراسم قطعاً تجلیل از مقام شامخ این شهدا است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان برخی ابعاد سیره اخلاقی، رفتاری و عملی شهید بهشتی، به کتاب "الگوی حضور، نگاهی به سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت" اشاره داشت و بخش‌هایی از این کتاب که به توصیف مبارزات دوران قبل از انقلاب اسلامی، اهمیت انجام اقدامات تشکیلاتی و توجه ویژه ایشان به این مهم، تأسیس دبیرستان علم دانش در قم و شیوه آموزش افراد برای مدیریت در آینده؛ پرداخته است، قرائت کرد.

در ادامه این نشست دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضاییه، با اشاره به شخصیت والا و منش اخلاقی و سیره عملی شهید عالیقدر بهشتی گفت: این شهید گرانقدر در سیره عملی بسیار نظام‌مند، رئوف و دقیق بود. 

نوری با اشاره به سه هجرت تمدن ساز از صدر اسلام که با بعثت حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله و سلم) آغاز و در ادامه با قیام امام حسین(علیه‌السلام) و هجرت امام رضا(علیه‌السلام) تداوم یافته است؛ افزود: شهدایی مانند شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجایی را باید بر آمده از تمدن ناب رضوی شناخت و با توجه به اینکه هر سه شهید بزرگوار معلم بودند، می‌توان گفت؛ در تثبیت و کارآمدی این نظام مقدس و تحکیم تمدن رضوی را مدیون تلاش و جهاد معلمان هستیم.

در کتاب‌های درسی به سیره، روش و منش زندگی معلمان شهید پرداخته شود

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بسیاری از تحولات با برنامه درسی ایجاد می‌شود و قطعاً سازمان پژوهش گرانیگاه تحول در آموزش و پرورش است و حکمرانی تعلیم و تربیت در این سازمان باید صورت گیرد. باید در محیط یادگیری، کلاس درس و کتابهای درسی به سیره، روش و منش زندگی معلمان شهید پرداخته شود.

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به شعار سال؛ تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین گفت: زیرساخت‌های دانش‌بنیان باید از دوره‌های پیش‌ازدبستان شروع شود و اگر این کار در این سنین آغاز نشود، در سنین بالاتر اثرگذار نخواهد بود. اگر زیرساخت‌ها دانش‌بنیان نباشد، تولید بهره‌ور نخواهد بود. اگر اشتغال باشد، حتماً تولید هم خواهد بود و تولید دانش‌بنیان اثربخش‌تر خواهد بود و در این راستا سازمان پژوهش نقش بی بدیلی دارد. باید از ظرفیت مراکز پژوهشی استفاده کرد و با تقویت ظرفیت و انجام امور عالمانه؛ اقدامات خوب با سرعت و دقت انجام شود.

تذکر مقام معظم رهبری در مورد زوائد کتاب‌های درسی؛ یک خواست اجتماعی است 

نوری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با فرهنگیان کشور در خصوص حذف زوائد کتاب‌های درسی گفت: تذکر حضرت آقا؛ یک خواست اجتماعی است، لذا مؤلفین کتب درسی، نظرات دانش‌آموزان و معلمان و توجیه و دلایل و منطق آنها را جویا شوند. باید موارد اصلاح شده، افزوده شده و تغییر یافته در کتاب‌های سال تحصیلی آینده را با ذکر دلایل و به‌صورت دقیق برای جامعه بیان کنیم، لذا جامعه باید بداند برای کتب درسی چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود.

ضرورت تقویت ارتباط سازمان پژوهش با معلمان و دانش‌آموزان به‌عنوان اصلی‌ترین مخاطبان کتاب‌های درسی

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: خارج از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ معلم‌ها، متخصص برنامه درسی نیستند، لذا باید معلمان را با برنامه‌های درسی آشنا کنیم. از این رو تقویت ارتباط با معلمان و دانش‌آموزان به‌عنوان اصلی‌ترین مخاطبان کتاب‌های درسی بسیار ضروری است. تا ابهامات کتاب درسی برایشان برطرف شود چرا که معلم است که درس را منتقل می‌کند و فرآیند یادگیری را تکمیل می‌کند. 

در پایان این نشست نیز سه تن از کارشناسان سازمان پژوهش به نمایندگی از دیگر حاضران، نظراتی را در خصوص جایگاه برنامه درسی و لزوم نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش و حوزه‌های ستادی به این امر، ضرورت تعامل بخش‌های مختلف در اجرای دقیق برنامه درسی، آموزش منابع انسانی، به روز بودن رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و هم‌افزایی بیشتر این دانشگاه با سازمان پژوهش، چالش‌های پیش روی هنرستان‌ها، افزایش اعتبارات تخصیص داده شده به شبکه ملی مدارس ایران (رشد)؛ را مطرح کردند.

در پایان این بازدید، وزیر آموزش و پرورش با حضور در جمع شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جریارن برخی امور و اقدامات مدیران قرار گرفت. 

دکتر یوسف نوری در پایان بازدید با حضور در کنار یادمان شهیدان سیدکاظم موسوی و سلیمی جهرمی، با قرائت فاتحه‌ای به آنان ادای احترام کرد.

انتهای پیام

 

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA