بیانیهای در 13 بند با تأکید بر اجرای اسناد بالادستی صادر شد
تاریخ 9 تير, 1401 - 13:33.
بیانیه پایانی گردهمایی معاونان پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها صادر و اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در پایان نشست دو روزه گردهمایی معاونان پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها متن بیانیهای منعقد شد.
این گردهمایی با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی و صدور بیانیه پایان یافت.
حجتالاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پایان این گردهمایی به جمعبندی مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان استانها پرداخت.وی یکی از اهداف برگزاری این گردهمایی دو روزه را احصاء نظرات معاونان پژوهش و برنامهریزی و مدیران گروه تحقیق و پژوهش استانی درباره مسائل مرتبط با پژوهش همانند مسائل مربوط به اعتبارات پژوهشی استانها و شیوهنامه معلمان پژوهنده دانست و از پیگیری سازمان و پژوهشگاه نسبت به حل این مسائل خبر داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با استقبال از برخی نظرات و پیشنهادات نمایندگان استانها درباره تألیف کتب درسی گفت: استفاده از نظرات نخبگان و فعالان آموزش و پرورش و در صدر آنان، معلمان، بخشی از فرآیند کارشناسی در دفاتر تألیف و گروههای درسی است و در حال طراحی برای گسترش آن با استفاده از سایت رشد هستیم.
وی افزود: در زمانی که بهعنوان کارشناس یا عضو شورای برنامهریزی در سازمان حضور داشتم، مکرر پیش میآمد که نظراتی از جانب معلمان به دست ما میرسید و با دقت نظر، نسبت به بررسی و در صورت نیاز، اعمال آن اهتمام داشتیم. سازمان به دلیل مأموریتی که دارد، خود را مکلف به بررسی این نکات میداند، خصوصاً اگر این نظرات برآمده از اقدامات گروهی و جمعی معلمان باشد. البته اختلاف نظرهای کارشناسی حتی در میان این نظرات نیز وجود دارد و به همین خاطر، نمیتوان دریافت نظرات را ملاک هر تغییر در کتاب درسی قرار داد.
لطیفی ادامه داد: عدم تناسب حجم کتابهای درسی با زمان آموزش نیز یکی از دیگر مسائل است که نیازمند بررسی همه جانبه است. متأسفانه زمان مصوب برای آموزش با آنچه عملاً در مدارس اجرا میشود، فاصله زیادی دارد و این مسئله بر چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای آموزشی نیز اثرگذار است. هرچند حذف بخشهایی از محتوا، میتواند جزئی از راه حل باشد، ولی این مسئله باید به صورت همهجانبه بررسی و کارشناسی شود. نگاه ما در سازمان پژوهش یک نگاه کلان کشوری است. بهطور جد بخشی از چالشهای کتابهای درسی در عرصه اجرا است که این ایدهها درست فهم نشده و به بیراهه رفته است. مسئله اجرا و تألیف به هم پیوسته است. بهعنوان نمونه، در عناوینی مانند تفکر و سبک زندگی و یا درس آزاد در کتابهای فارسی، در صورتیکه معلم خلاق و توانمند و با حوصله بوده، ساعات آموزشی جذاب و مفیدی برای دانشآموزان رقم خورده و از آن طرف، معلمانی هم بودهاند که کلاً درس آزاد را زائد و غیرمفید دانستهاند، در حالیکه این درس اصلاً متناسب با اهداف تحولی و برای خلاق و فعال شدن معلم و دانشآموز پیشبینی شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در تأیید نکات یکی از حاضران درباره ضرورت دقت درباره چگونه معنا کردن علم نافع ادامه داد: علم نافع، به معنای انحصار بر آموزشهای کاربردی و مهارتی نیست، زیرا آموزش و پرورش کشور پایه نظام علمی کشور را نیز بنا نهاده و اگر درباره وضعیت علوم پایه دغدغه داریم، باید در دوره آموزش عمومی هم به این مهم توجه داشته باشیم، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی 21 اردیبهشت امسال به این مسئله اشاره داشتند که دانشآموز باید این علوم را نیز بیاموزد.
لطیفی گفت: افزودن عناوین کتابهای درسی جدید در اختیار سازمان پژوهش نیست، بلکه شورای عالی آموزش و پرورش است که چارچوب و عناوین دروس و ساعات آموزش را مشخص میکند و باید در این چارچوب عمل کرد. وی ادامه داد: زمان زیادی از عمر بسیاری از کتابهای درسی گذشته است و به همین خاطر، این کتابها نیازمند تغییر از نوع تحول هستند و تغییرات حذف و اضافهای، بیشتر از جنس اصلاح جزیی و مقطعی هستند. تغییر تحولی کتاب هم نیازمند تغییر در نقشه و ساختار و چارچوبی است که کتاب بر اساس آن نوشته میشود و به همین خاطر، یکی از اصلیترین برنامههای کنونی سازمان، همین طراحی نقشه و ساختار جدید است. البته طرح بهسازی و غنیسازی برخی کتابهای درسی را نیز در دست اقدام داریم که سطحی از مطالبات در این زمینه، با این طرح پاسخ داده خواهد شد.
بیانیه پایانی
در پایان گردهمایی مشترک دو روزه معاونان پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها بیانیهای در 13 بند صادر و اعلام شد.
در متن این بیانیه آمده است: تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم توجه جدی به توسعه پژوهش و اجرای زیر نظام پژوهش و ارزشیابی است و این مهم نیازمند بازخوانی و تجدید نظر برخی سیاستها و رویکردهای حاکم است.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و معاونتهای پژوهش و برنامهریزی و توسعه منابع ادارات کل آموزش و پرورش استانها بهعنوان سیاستگذاران و مجریان اصلی اهداف پژوهشی سند تحول و زیرنظام پژوهش و برنامهریزی نیازمند هماهنگی، انسجام و همافزایی از طریق مدیریت و تلاش مجاهدانه، جهادی، دقیق، مستمر و سریع میباشند.
این بیانیه در راستای اجرای مأموریت به نحو مطلوب برای تحقق اهداف اسناد تحولی همچون؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب و رفع دغدغههای مقام معظم رهبری(مد ظلهالعالی) در زمینه تعلیم و تربیت در سیزده بند به شرح ذیل منعقد شد.
- برنامهریزی علمی برای ساماندهی مراحل پژوهش شامل (نیازسنجی پژوهشی بر مبنای مشکل شناسی راهبردی)، انجام پژوهشهای متقن، به موقع و کاربردی و عملیاتی کردن کاربست یافتههای پژوهشها؛
- استفاده از تمام ظرفیتهای درون و برون سازمانی ستاد و استانها برای تحقق مأموریت پژوهشی ادارات کل از طریق ارتباط و تعامل اثربخش؛
- برنامهریزی علمی و دقیق برای هزینه کرد بهینه و استفاده حداکثری از اعتبارات تخصیص یافته در حوزه پژوهش توسط معاونین پژوهشی، برنامهریزی و توسعه منابع استانها؛
- اجرای کامل، دقیق و به موقع برنامههای پیشبینی شده از قبیل برنامه معلم پژوهنده؛
- گسترش و گفتمانسازی فرهنگ پژوهش در تمام سطوح آموزش و پرورش از ستاد تا سطح مدرسه از طریق حمایت و کیفیت بخشی پژوهش سراها و واحدهای پژوهشی؛
- تصمیمسازی علمی برای مدیران و حاکم نمودن رویکرد مدیریت علمی و پژوهش محوری در تصمیمات و برنامهها؛
- تلاش جدی و مستمر برای توسعه حرفهای معلمان در بعد پژوهشی از طریق اجرای برنامههای مدنظر به مانند برگزاری نشستهای علمی- تخصصی، گردهمایی، سخنرانی علمی و ایجاد بانک اطلاعاتی از معلمان پژوهنده؛
- تلاش مستمر برای شناسایی مسائل حال و آینده نزدیک آموزش و پرورش استان و ارائه راه حلهای علمی؛
- سیاستگذاری و برنامهریزی جهت مشارکت فعال همه ارکان نظام تعلیم و تربیت در انجام فعالیتهای پژوهشی برای تربیت و پرورش دانشآموزان جستجوگر، خلاق و نوآور؛
- اهتمام جدی در برگزاری شورای تحقیقات در استانها و توجه به اجرای مصوبات آن؛
- برنامهریزی دقیق برای برگزاری هفته پژوهش و اطلاع رسانی به موقع در خصوص برنامههای پژوهشی و اجتناب از تأخیردر شروع روند اجرای آن؛
- توجه و اهتمام جدی به پژوهشهای درون مدرسهای و حمایت از برنامههای مدارس پژوهنده؛
- برگزاری گردهمایی حداقل هر سال 2 بار حضوری و 2 بار غیرحضوری برای همافزایی و تعامل اثربخش و پیگیری تحقق موارد این بیانه؛
انتهای پیام