بازدید اعضای کمیسیون برنامه درسی کنگره معلمان انقلاب اسلامی از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
تاریخ 12 تير, 1401 - 21:38.
اعضای کمیسیون برنامه درسی و تحلیل کتب آموزشی نخستین کنگره ملی معلمان انقلاب اسلامی از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، همزمان با برگزاری نخستین کنگره ملی معلمان انقلاب اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران تعدادی از فرهنگیان بسیجی و نخبگان فرهنگی کشور و اعضای کمیسیون برنامه درسی و تحلیل کتب آموزشی این کنگره با حضور در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با مدیران کل و کارشناسان این سازمان دیدار کرده و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این نشست سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه نظری، افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش، احمدرضا امینی مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد و بستههای آموزشی، تعدادی از معاونان دفاتر، کارشناسان و صاحبنظران حوزه تألیف کتابهای درسی حضور داشتند.
هر یک از مدیران کل گزارشی مختصر از اهداف، مأموریتها، رویکرد و امورات جاری دفاترشان ارائه کردند.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف فنیوحرفهای و کاردانش به ساماندهی رشتههای شاخه فنیوحرفهای، تغییرات تحولی جدی صورت گرفته براساس نیازسنجی، تلاشهای صورت گرفته در 5 سال گذشته طبق اسناد بالادستی و اسناد تحولی، کمبود نیروی هنرآموز، ابلاغ اعتبارها به هنرستانها و .. اشاره کرد.
لطیف عیوضی معاون برنامهریزی دوره متوسطه دفتر تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه گزارشی از فرایند تألیف کتابهای درسی، همسوسازی و منطبقسازی بر اساس اسناد تحولی، شیوه انتخاب و عملکرد شورای برنامهریزی کتابها، اعضا و فرایند فعالیتی، مأموریت، اهداف و رویکرد شورای برنامهریزی حوزههای تربیت و یادگیری، اعتباربخشی کتابهای درسی، روند چاپ سپاری کتابها، اجرای آزمایشی و غیره ارائه کرد.
در ادامه، تعدادی از حاضران در جلسه نقطه نظرات، پیشنهادات، دغدغهها و تجارب زیسته خودشان در خصوص مسائل مختلف آموزش و پرورش را اعلام کردند.
ایجاد کانال ارتباطی و تعاملی قوی دبیران سراسر کشور با سازمان پژوهش و مؤلفان کتابهای درسی، بهرهگیری بیشتر از آموزههای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در کتابهای درسی، رفع گسستگی محتوایی برخی محتواها، تقویت راهکارهای تعاملی در کتاب درسی، استفاده از رباتهای طراحی مسئله، تناسب محتوای درسی با مسائل روز، متناسبسازی حجم کتب درسی و ضرورت توجه بهروزآوری محتواها در کتابها، توجه بیشتر به متون انقلابی و محتوای مربوط با ایثار و شهادت در کتابها، توجه به دروس عملی و کاربردی در کنار دروس نظری، بهرهگیری از نظرات معلمان سراسر کشور در محتوای کتابهای درسی، توجه به سیاستهای جمعیتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری در کتابهای درسی، لزوم ارائه محتوای عمیق و علمی در کتابها، تناسب بیشتر کتابهای دوره فنیوحرفهای و کاردانش با ظرفیتهای علمی و عملی جامعه، تجهیز هنرستانها از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
انتهای پیام