ارسال نظر



نشست اندیشه‌ورزی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با رویکرد علم نافع برگزار شد

نشست اندیشه‌ورزان با عنوان «آینده مهارت‌آموزی و اشتغال در انقلاب‌های صنعتی نسل چهارم و پنجم» با رویکرد علم نافع توسط دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این نشست روز چهارشنبه 22 تیرماه ساعت 10 الی 13 در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. دکتر یدالله مهرعلیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و دکتر بهزاد بیگ پوریان کارشناس رشته ساختمان دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ارائه دهندگان این نشست بودند؛ مهندس مجتبی انصاری‌پور معاون دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نیز مدیریت این نشست را برعهده داشت. 

در ابتدا افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ضمن خیرمقدم به اساتید و میهمانان، درباره هدف برگزاری این نشست گفت: این نشست از سلسله نشست‌های تبیین علم نافع است که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با توجه به مسئولیت اجتماعی و رسالت پژوهشی و حرفه‌ای و علمی خود دنبال می‌کند.

وی با اشاره به تأکیدات و منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در جمع فرهنگیان مبنی بر اهمیت علم نافع و جهت‌گیری آموزش و پرورش در این راستا، به تبیین اهمیت این موضوع پرداخت. 

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش گفت: پس از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهداف و چشم‌اندازی ترسیم شد که مسیر حرکت را شفاف می‌کند. در راهکارهای سند خواسته شده که بستری فراهم شود تا هر زمان دانش‌آموزان از فرایند تحصیلی جدا می‌شوند امکان بسترسازی معاش حلال برای آنها وجود داشته باشد. "سال 1394 مقام معظم رهبری در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تأکید فرمودند: باید دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است و نه فقط برای حال کشور بلکه برای 10 الی 20 سال آینده کشور"؛ این موارد نشان می‌دهد که باید از امروز برای نیازهای آینده کشور سرمایه‌های ذهنی و عملی فراهم شود.

بهمنی با اشاره به اینکه تبیین و تفسیر علم نافع لایه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد، افزود: از سطوح کلان سیاست‌گذاری و طراحی مشتمل بر یکپارچگی شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تا لایه‌های مختلف تدوین عناصر برنامه‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی با رویکرد حرفه‌ای‌گرایی و‌ مبتنی بر نیازهای کشور، همه را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اظهار داشت: ما نیازمندیم علم نافع را درلایه‌های مختلف تفسیر کنیم. یکی از اهداف جدی شاخه‌های تحصیلی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار با ویژگی‌هایی مثل توجه به شایستگی‌های مورد نیاز دانش‌آموز و هنرجو در بازار کار است تا یادگیری به شکل مادام‌العمر و شایستگی‌هایی از جنس ارزش و نو ارزش‌آفرینی را در خود سامان داده و توجه ویژه‌ای به تلفیق شایستگی‌های فنی و غیرفنی از جنس اخلاق حرفه‌ای، انتقاد پذیری و... را در محیط کار خود رشد دهند. وقتی با این رویکرد در لایه‌های مختلف طراحی دوره تحصیلی، طراحی شاخه‌های تحصیلی وارد شویم توانسته‌ایم شاخص‌های علم نافع را شفاف کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با این رویکرد و تمرکز بیشتر برماهیت نیمه تخصصی دوره دوم متوسطه شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بتوانیم تبیین دقیق‌تری از وضع موجود، وضع مطلوب برای آینده و پشتوانه‌سازی برای علم نافع در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش داشته باشیم. 

در ادامه مجتبی انصاری‌پورمعاون دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و مدیر این نشست ضمن خیر مقدم به اساتید و میهمانان در خصوص فلسفه نشست‌های اندیشه‌ورزان فنی‌وحرفه‌ای گفت: در این نشست‌ها جدیدترین موضوعاتی که در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای اتفاق می‌افتد را رصد می‌کنیم و با نگاه آینده‌پژوهی، آینده آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که در دنیا اتفاق می‌افتد را دنبال و به نفع آموزش‌های رسمی که در کشور ما وجود دارد بهره‌برداری خواهیم کرد. با توجه به دانش‌آموز محور بودن و کاربردی بودن این آموزش‌ها به‌طور قاطع می‌توان گفت: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نافع هستند و می‌توانند به جامعه ما انتفاع برسانند و بهره‌برداری مناسبی را ایجاد کنند. لذا از لحاظ برنامه‌ریزی درسی با نگاه آینده‌پژوهانه و تغییرات انقلاب صنعتی، ما نیز باید نگاهی داشته باشیم که این آموزش‌ها را با علم نافع گره بزنیم.

در بخش اول ارائه مطالب دکتر مهرعلیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز هدف از برگزاری این نشست را آشنایی با ویژگی‌های انقلاب صنعتی چهارم، ماهیت آن و مؤلفه‌های اصلی، تأثیر و تأثر آن از نظام‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و فناوری‌های پشتیبان‌کننده در عرصه بین‌المللی و ملی و تأثیر این تحولات بر حوزه فنی‌وحرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش ایران بیان کرد. 

وی به بیان 10 نظریه انقلابی در تاریخ دانش، حوزه‌های تغییر در انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های مورد توجه در انقلاب صنعتی چهارم، پلتفرم‌ها و رده‌بندی پلتفرم‌هایی که اقتصاد را تسخیرکرده‌اند، تأثیر مؤلفه‌های انقلاب صنعتی چهارم بر حوزه‌های اقتصادی کشورها در بخش تولید، توزیع و مصرف، بازار کار، فناوری‌های نوین، بررسی و تحلیل زیرساخت‌های اصلی اقتصادی ایران، ارزیابی میزان بلوغ شرکت‌های ایرانی در تحقق انقلاب صنعتی چهارم، تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر نظام علم و فناوری در ایران، تصویر کلان زیست بوم خلاق و نوآوری، وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان ایران، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ایران متأثر از انقلاب صنعتی چهارم پرداخت.

در بخش دوم دکتر بهزاد بیگ‌پوریان کارشناس رشته ساختمان دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به ارائه مباحث اهمیت صنعت، نسل چهارم، مفهوم جامعه نسل پنجم، ادامه نسل چهارم، تحول در صنعت، صنعت تحول‌آفرین، مفهوم نسل پنجم بر اساس تحقیقات موجود، اهمیت روزافزون فناوری دیجیتال، تدوین سیاست‌های فعلی در سطح اروپا، ماهیت تدریجی دیجیتال‌سازی در صنعت اروپا، تحقیقات اداره کل تحقیق و نوآوری کمیسیون اروپا، عناصر اصلی صنعت نسل پنجم، مزایای نسل پنجم، نقش جدید کارگران در صنعت، ارتقای مهارت و مهارت‌آموزی، بهره‌وری منابع برای پایداری و رقابت‌پذیری، تحقق انقلاب صنعتی نسل پنجم، سیاست‌های اتحادیه اروپا با محوریت انسان، اقدامات لازم برای گذار به سمت صنعت نسل چهار و پنج، ارتباط بین نسل چهار و آموزش‌ها و مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای، پنج تکنولوژی برای تحول و نوآوری در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، اقدامات کشور آلمان و انگلستان برای تطابق فنی‌وحرفه‌ای با صنعت نسل چهار و پنج و نوع‌شناسی کشورها بر اساس فنی‌وحرفه‌ای دیجیتال ارائه کرد.

در پایان این نشست نیز به سؤالات مطرح شده توسط شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA