«سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی» مبنای تحول در آموزش و پرورش است
تاریخ 25 تير, 1401 - 08:53.
وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی دستخط، اظهار کرد: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری، با حذف مواد زائد، مواد جدید در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی به کتب درسی اضافه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، یوسف نوری در برنامه تلویزیونی دستخط که از شبکه پنجم سیما پخش شد، در ابتدای این گفتگو به تحقیق کارشناسی درباره چگونگی فعالیت مدارس کشورهای مختلف در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: با اینکه بسیاری از مدارس دنیا در طول دوران کرونا باز بود و دانشآموزان به مدرسه میرفتند، این موضوع برای من سؤال بود که چرا مدارس ایران تعطیل است؟ لذا از همان ابتدای وزارتم تلاش کردم تا بازگشایی مدارس صورت گیرد و از اواسط فرودین ماه سال جاری مدارس بهطور کامل بازگشایی شد و دانشآموزان سر کلاسهای درس رفتند.
نوری تشکیل قرارگاهی برای حکمرانی فضای مجازی، ایجاد موتور جستوجوی "ذره بین" و پیامرسان اختصاصی "شادبین" را از جمله تلاشهای آموزش و پرورش برای حضور امن دانشآموزان در فضای مجازی برشمرد و از استمرار بهکارگیری ظرفیت ایجاد شده در این حوزه خبر داد .
وی در مورد دیدار معلمان با مقام معظم رهبری که در هفته بزرگداشت مقام معلم در اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نظرات کارشناسی در مورد نظام تعلیم و تربیت دارند که اگر این موارد را در آموزش و پرورش پیگیری کنیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید. بلافاصله پس از سخنان مقام معظم رهبری و در عصر همان روز سخنرانی، جلسه گذاشتیم و وظایف حوزهها را مشخص کردیم تا مواد زائد از کتابهای درسی حذف شود و و مواد جدیدی که ما را در تحقق تمدن نوین اسلامی رهنمون میسازد، اضافه شود و اولین گزارش در مورد پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری را تا 10روز آینده ارائه خواهیم داد.
وی افزود: البته با توجه به این که کتابهای درسی برای سال تحصیلی آینده در حال چاپ بودهاند، این تغییرات به سال تحصیلی 1402-1401 نخواهد رسید و برای سال تحصیلی 1403-1402 رونمایی خواهد شد.
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: نباید فعالیت نمایشی داشته باشیم و کارها باید دارای قوام باشند، لذا باید در ابتدا تفاوت بین برنامه درسی و کتاب درسی را قائل شویم که این از ظرافتهای کار آموزش و پرورش است.
وی با بیان این که کنکور بزرگترین آسیب را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است، گفت: خروجی آموزش و پرورش نباید از سوی دانشگاه ارزیابی شود و اکنون کنکور دغدغه دانشآموزان ما از اول ابتدایی شده و این موضوع باعث استرس دانشآموزان شده است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونهای است که آزمونهای عمیقتر پایان سال تحصیلی اثر خود را روی کنکور میگذارد و به همین علت آموزش و پرورش با این مصوبه موافق است.
عضو کابینه دولت مردمی تصریح کرد: باید با سودجویانی که از کنکور برای خود گردش مالی بزرگی ایجاد کردهاند، برخورد قانونی شود، زیرا عدد پنهان گردش مالی کنکور بسیار بزرگتر از عددی است که امروز بیان میشود و این افراد با هر تصمیمی که در مورد کنکور میشود بر آن اثرگذاری میکنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی و عدالت آموزشی با وجود این مدارس، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی تنها 2درصد مدارس ابتدایی بهصورت غیردولتی اداره میشوند که آن مدارس نیز توسط سازمانهای خیریه مانند کلیساها و غیره اداره میشود. در دنیا 5درصد مدارس ابتدایی بهصورت غیردولتی اداره میشود، اما در کشور ما 13درصد مدارس ابتدایی بهصورت غیردولتی اداره میشود.
وی ادامه داد: برخی از مدارس غیردولتی با حقوقهای کم، نیروی انسانی خود را در اختیار میگیرند که با طرحی که به صحن مجلس شورای اسلامی میرود، این تخلف ساماندهی خواهد شد و مدارس غیردولتی قادر نخواهند بود با نیروهای خود اینطور رفتار کنند. همچنین نباید شهریهای که اعلام میشود را با شهریهای که توسط مدارس گرفته میشود متفاوت باشد و هر کجا تخلفی از سوی مدارس غیردولتی اتفاق بیفتد در صورت ارائه گزارش حتماً با آنها برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه در آزمون استخدامی سال جاری 34هزار و 800 نفر جذب خواهند شد، اظهار کرد: در طول 10سال گذشته تعداد دانشجو معلمان با خروجیهای آموزش و پرورش تناسب نداشته است بهطوری که جمعیت دانشآموزی در این 10 سال از 12میلیون دانشآموز به 16میلیون دانشآموز رسید و فرهنگیان زیادی بازنشسته شدند، در حالیکه تعداد معلمان استخدام شده کمتر از این دو نرخ بوده است، لذا تناسب نیروی انسانی آموزش و پرورش برهم خورده است.
وزیر آموزش و پرورش تصویب "قانون رتبهبندی معلمان" را حاصل تلاش دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان دانست و آن را عامل ایجاد انگیزه در معلمان در راستای آمادگی برای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش برشمرد.
وی همچنین «سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی» را مبنای تحول در آموزش و پرورش معرفی کرد و اضافه کرد با حرکت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در آموزش و پرورش تحول اتفاق خواهد افتاد.
انتهای پیام