ارسال نظر



آمادگی آموزش‌وپرورش برای اجرای برنامه‌های راهبردی مشترک با جمهوری عربی سوریه

وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با وزیر فرهنگ جمهوری عربی سوریه از آمادگی آموزش‌وپرورش برای اجرای برنامه‌های راهبردی مشترک با جمهوری عربی سوریه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، صبح امروز یوسف نوری در دیدار با لبانه مشوّح که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم این نشست زمینه‌های تعامل مؤثر بین دو کشور را ایجاد کند، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت دو کشور، اقدامات اجرایی و راهبردی مناسبی را جهت ارتقای سطح فرهنگ و روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه رقم بزنیم. آنچه در تاریخ دو کشور دیدیم ارتباط وثیقی بوده که خودش را در برهه‌هایی از زمان به‌خوبی نشان داده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به روابط دیرینه بین دو کشور گفت: در تاریخ دو کشور ارتباط وسیعی بوده است که یکی از مهم‌ترین نقاط عطف این ارتباط در زمان جنگ تحمیلی بود که شاهد بودیم، بخش زیادی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج شده بودند، اما کشور عربی سوریه نه‌تنها با آن کشورها همراهی نکرد، بلکه از کشور ما حمایت هم می‌کرد. بر این اساس سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، در زمانی که توطئه‌ای در کشور سوریه برای سرنگونی دولت آن کشور طراحی شد، جمهوری اسلامی ایران از جمهوری عربی سوریه حمایت کرد و شهدایی هم در این عرصه داشت که تعدادی از این شهدا از بین معلمان ایرانی بودند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دستگاه نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران 15 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز دارد که 49 درصد آنان دختران دانش‌آموز هستند، همچنین یک‌میلیون معلم داریم که 53 درصد آنان را زنان معلم تشکیل می‌دهند و 81 درصد معلمان ایرانی دارای تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. پوشش تحصیلی واقعی ما در تمامی دوره‌های تحصیلی 94.3 درصد و در دوره ابتدایی 98 درصد است. همچنین 200 مدرسه با یک نفر و 5000 مدرسه زیر پنج نفر دانش‌آموز داریم که همه این موضوعات نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست اراده جدی دارد.

وی در ادامه افزود: برنامه‌های متنوعی برای دانش‌آموزان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی داریم. دانش‌آموزان ایرانی امسال در المپیادهای جهانی 20 مدال کسب کردند و خوشحالیم که جمهوری عربی سوریه در بین کشورهای عربی جزو کشورهای موفق در حوزه المپیادهای دانش‌آموزی است. در حوزه فرهنگ، 2200 کانون فرهنگی تربیتی و پرورشی داریم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمهوری اسلامی ایران، مرکز پرورش و تربیت هنرمندان در حوزه سینما، ادبیات و هنر است.

وی با اشاره به سایر امکانات فرهنگی، ورزشی و تربیتی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران گفت: در هرسال با داشتن 351 اردوگاه فرهنگی و تربیتی تعداد زیادی از دانش‌آموزان را به این اردوها می‌بریم و امسال تابستان برای معلمان جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی طراحی کرده‌ایم که 140هزار نفر از معلمان ما در این اردوها شرکت کردند.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه بابیان اینکه ما شبکه آموزشی دانش‌آموزان با عنوان شبکه ملی شاد را داریم، گفت: این شبکه از اوایل شیوع بیماری کرونا افتتاح شد و آموزش‌های مدارس ایران و از طریق فضای مجازی از طریق این شبکه انجام شد که در دوران آموزش غیرحضوری مدارس، بیش از  11میلیون مخاطب دانش‌آموزی داشت.

وی ادامه داد: در همین دوره به بخش‌های فرهنگی و هنری در این شبکه توجه شد و فعالیت‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات متعددی در این شبکه برگزار شد و زمینه خوبی برای تبادل و انتقال تجربه در این حوزه به جمهوری عربی سوریه را داریم.

نوری با بیان اینکه سند تحول بنیادین سندی است که کشورهای اسلامی می‌توانند آن را الگو قرار دهند و از ورود اسناد غربی به‌ نظام تعلیم و تربیت خود جلوگیری کنند، گفت: سند تحول بنیادین به زبان عربی ترجمه ‌شده است و یک نسخه از آن را در اختیار شما قرار می‌دهم و می‌تواند مبنایی باشد تا کشورهای عضو کنفرانس اسلامی و آیسسکو یک سند واحدی بنویسند.

در ادامه این نشست برخی از اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش به طرح نظرات خود در مورد زمینه‌های مشترک همکاری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عربی سوریه پرداختند.

تجربیات آموزش و پرورش ایران در تقویت هویت ملی و منطقه‌‌ای می‌تواند زمینه خوبی برای تعاملات با سوریه باشد

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تألیفات و تجربیات وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در حوزه تقویت هویت ملی و منطقه‌ای را زمینه مناسبی برای تعاملات با جمهوری عربی سوریه دانست.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی لطیفی در این نشست با موضوع همکاری‌های مشترک آموزشی و فرهنگی دو کشور، اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بازوی وزارت آموزش و پرورش در حوزه پژوهش و برنامه‌ریزی است. ما در طول سال بالغ بر 970 عنوان کتاب درسی در تیراژ 149 میلیون جلد منتشر می‌کنیم که شامل گرایش‌ها و رشته‌های مختلف در مراحل ابتدایی و متوسطه، متوسطه نظری و فنی و حرفه‌ای و دانش‌آموزان استثنایی است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته محور مورد تأکید ما کسب مهارت و صلاحیت‌های عام دانش‌آموزان بوده است؛ مهارت‌هایی مانند تفکر، سواد رسانه‌ای، سواد فناورانه و سبک زندگی که در این زمینه تجربیات ارزشمندی داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه تقویت هویت ملی نیز برنامه‌ها و تألیفاتی را در مجموعه وزارت آموزش و پرورش شاهد هستیم که می‌تواند در جهت تبادل با همکاران سوری مفید واقع شده و موفقیت‌هایی را در پی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطیفی گفت: در دوره متوسطه، مجموعه کتاب‌هایی را در زمینه مطالعات اجتماعی منتشر کردیم که نه فقط در راستای تقویت هویت ملی، بلکه در جهت تقویت هویت منطقه‌‌ای کاربردی است؛ بنابراین در این حوزه هم می‌توانیم همکاری خوبی را با جمهوری عربی سوریه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر، همکاری در زمینه آموزش زبان عربی است؛ در این خصوص کشور سوریه بسیار موفق و دارای تجربه گرانبها است و قطعاً می‌تواند به آموزش زبان عربی در کشور ما که از پایه هفتم الزامی است، کمک کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: محور بعدی این است که ما تجربه‌هایی در زمینه برنامه‌ریزی داشتیم که می‌توان آن‌ها را با سوریه به اشتراک گذاشت. محور آخر هم مربوط به جشنواره‌هایی است که برگزار می‌کنیم از جمله جشنواره فیلم آموزشی رشد که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌ها است. خوشبختانه امسال پنجاه و دومین دوره آن برگزار خواهد شد؛ چنین عرصه‌ای به خاطر بین‌المللی بودن، می‌تواند زمینه همکاری خوبی برای دو کشور باشد.

انتهای پیام

4
امتیاز: 4 (1 رای)
Image CAPTCHA