باشگاه معلمان و دانشآموزان فیلمساز با قوت بیشتری حمایت میشود
تاریخ 15 آذر, 1401 - 14:45.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه باشگاه معلمان و دانشآموزان فیلمساز با قوت بیشتری حمایت میشود، تاکید کرد: توانمندسازی و ارائه بستههای حمایتی در دستورکار مستمر برگزارکنندگان جشنواره فیلم رشد خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام علی لطیفی در حاشیه مراسم اختتامیه پنجادهودومین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما درباره جشنواره پنجاهودوم و رویکرد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره آثار و فیلمهای این دوره از جشنواره، اظهار کرد: پنجاهودومین جشنواره فیلم رشد فرصت و زمینهای برای برجستهکردن مسأله فیلم آموزشی تربیتی و اهمیت آن است، فارغ از این رویکرد؛ در این دوره از جشنواره، شعار، تاکید و تمرکز ما «مدرسه هویتساز» بوده است تا یکبار دیگر توجه جامعه هنری و هم آموزشوپرورش را به اهمیت مدرسه و نقشی که در هویتسازی دارد معطوف کنیم.
یکی از سیاستهای اصلی جشنواره، حمایت از ظرفیتها و استعدادهای جشنواره است
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای ما در حوزه فیلم آموزشی و تربیتی و اساسا فیلم کودک و نوجوان این است که امکانات و مقدوراتمان و کارهایی که در این زمینه تولید شده است واقعا در شأن مردم و ملت ما و نیازهای پرورشی و آموزشی نیست، ادامه داد: به همین خاطر یکی از سیاستهای اصلی جشنواره، حمایت از ظرفیتها و استعدادهایی است که در جشنواره پیدا میکنیم و این امکان را دارند که اگر از این حمایت برخوردار باشند، بتوانند در دورههای بعد موفق ظاهر شوند. در همین زمینه از سال گذشته طرحی را شروع کردیم و امسال هم با قوت بیشتری ادامه میدهیم و آن هم «باشگاه معلمان فیلمساز و دانشآموزان فیلمساز» است. اساس ما در این قضیه، پیشبینی مجموعهای از تدابیر حمایتی از آثار یا برگزیدگان برجسته است که میشود روی استعداد و ظرفیت آنها حساب کرد.
توانمندسازی و ارائه بستههای حمایتی دستورکار مستمر برگزارکنندگان جشنواره فیلم رشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره حتی بعد از اتمام، از فیلمسازان و آثار آنها حمایت خواهد کرد، گفت: در این جشنواره پیشبینیهایی برای حمایت از فیلمنامههای برتر داشتیم اما هیات داوران، فیلمنامهای را که دارای صلاحیت کامل باشد را معرفی نکردند. مواردی فقط در این حوزه بهعنوان استعداد برتر شناخته شدند و برنامهریزی ما این است که از این فیلمنامهها حمایت کنیم تا تقویت شوند و به نقطه مطلوب برسند. غیر از این، استعدادها و افرادی را داریم که دورههای توانمندسازی برای آنها برگزار خواهد شد. در این دو جهت یعنی توانمندسازی و ارائه بستههای حمایتی، جشنواره حتی بعد از پایان خود، فعال خواهد بود.
فیلمهای بخش بینالملل فاقد نیازهای ما برای آموزش و پرورش است
حجتالاسلام لطیفی در پاسخ به سوال دیگری درباره توسعه بخش بینالملل جشنواره فیلم رشد افزود: جهت بینالمللی جشنواره فیلم رشد دارای بخش بزرگی است، چون شناخته شده است. از جهت کمیت در این جشنواره آثار هیچکاهشی نداشته و با همان قوت ادامه داشته است. از جهت رویکرد اما، ما یک چالش جدی داریم و آن هم اینکه آن نیازهایی که ما برای آموزش و پرورش خود در کشور داریم کمتر در فیلمهای بینالملل میتوانیم پیدا کنیم. یک رویکرد این است که بتوانیم حضور فعالانه خود در عرصه بینالملل را تقویت کنیم، این زیرساختها و اقتضائاتی میخواهد که فعلا نداریم. با توجه به این وضعیت فعلا سیاست ما در مواجهه با بخش بینالملل، اصل حفظ این بخش و تلاش برای انتقال آن دسته از رویکردها و سیاستهایی است که میتواند فیلم را جهتدهی کند.
جشنواره فیلم رشد؛ فرصت همافزایی و تقویت مسائل فرهنگی با جهان
وی همچنین در گفتوگو با شبکه الکوثر در همین ارتباط افزود: اهمیت بینالمللی بودن جشنواره در این است که ما بخشی از ارزشها و راهبردهای مهم برای ملت ایران را با دیگر کشورها به اشتراک میگذاریم و نقاط اشتراک خود را پیدا میکنیم. بخشی از کسانی که در این جشنواره شرکت میکنند از کشورهای حوزه مقاومت یا کشورهایی هستند که دارای همسویی فکری با ایران هستند. این نقاط اشتراک یک مسأله خیلی ارزشمند است. در سیر کلی ایران در فضای بینالمللی نیازمند همافزایی با دیگر کشورها هستیم و این جشنواره فرصتی است برای اینکه این همافزایی و تقویت خصوصا در حوزه مسائل فرهنگی بیشتر شود.
فیلمبازی دانشآموزان تقویت میشود
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه و در گفتوگو با برنامه دوربین شبکه امید درباره مهمترین اتفاقات این دوره ار جشنواره گفت: یکی از مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره این بود که ما فیلمها را اکران نکردیم بلکه بچهها با فیلمها بازی کردند، این اتفاق خیلی خوبی بود. در این جشنواره بخشی از برنامه ما اکران فیلم بود چه بسا در حین اکران، فیلم متوقف میشد، از بچهها سوال پرسیده میشد، بچهها بقیه فیلم را بازی میکردند، صداگذاری میکردند و سعی میکنیم در دوره بعد این تجربه را تعمیق ببخشیم.
هنرمندانی که اعلام رضایت کنند سازمان پژوهش از آثار آنها استفاده خواهد کرد
حجتالاسلام لطیفی درباره حمایتهای سازمان پژوهش از آثار برگزیدگان و استفاده از آنها در محتوای کتب درسی نیز گفت: مهمترین محدودیت ما در استفاده از آثار برگزیده جشنواره، مسأله حقوق معنوی تولیدکنندگان است. آن هنرمندانی که نسبت به استفاده از آثارشان اعلام رضایت میکنند تردید نکنید که ما از آثاز آنها استفاده خواهیم کرد. اما نسبت به آن دسته از شرکتکنندگاتی که حقوق معنوی را برای خود حفظ میکنند این محدودیت را داریم. متاسفانه یکی از چالشهای جشنواره کمبود یا فقدان حامیان مالی قوی است. یک مسأله این است که ما بتوانیم واقعا بعضی از فیلمها را بخریم. برخی از هنرمندان و فیلمسازان چون دوست دارند آثارشان را در جشنوارههای دیگر هم شرکت دهند معمولا بهراحتی نمیپذیرند. من فکر میکنم حتی اگر اتفاق اول بیافتد و حتی بتوانیم منابع مالی تامین امنیت پایدار را جذب کنیم، هم میتوانیم جشنواره را آبرومندانهتر برگزار کنیم هم میتوانیم استفاده از محتوای تولید شده در جشنواره را افزایش دهیم.
آموزش و پرورش توان تامین هزینههای فیلم را ندارد، نهادهای دیگر ایفای مسئولیت کنند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه باید نهادها و مجموعههای دیگر هم به کمک آموزش و پرورش بیایند، خاطرنشان کرد: وقتی یک فیلم تولید میشود هزینه زیادی دارد و وزارت آموزش و پرورش واقعا توان پرداخت چنین هزینههایی را ندارد. بخشهای دیگر چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و ... واقعا باید در این حوزه وارد شوند و ایفای مسئولیت کنند. آموزش و پرورش با توجه به مجموع وضعیت بودجهای که دارد این توان را ندارد. همین امسال هم پیگیریهای زیادی را انجام دادیم و توانستیم حامیان مالی جدی را جمع کنیم و بخشی از هزینههای جشنواره از این طریق تامین شد. یکی از سیاستهای ما برای دوره بعدی این است که توسعه و تقویت و جلب نظر حامیان مالی بیشتر صورت بگیرد.
انتهای پیام