استفاده از معلمان در تألیفات بیشتر شده است
تاریخ 5 مهر, 1394 - 12:49.به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری فارس، دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانههای آموزشی امروز با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و جمعی از مؤلفان در سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: تألیف یک کتاب درسی کار پیچیده و سختی است و با توجه به سند تحول نظام آموزشی متناسبسازی حجم و محتوای کتاب درسی، ساعات و روزهای آموزشی با ویژگیها و توانمندی دانشآموزان، راهکاری در سند تحول است.
فانی افزود: هنوز در دیدارهایی که با معلمان در سراسر کشور داریم بعضاً گلایه دارند که کتاب حجم زیاد دارد و با ساعات هفتگی همخوانی ندارد یا مطالب فراتر از توان یادگیری دانشآموزان است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کتاب فیزیک سال سوم متوسطه یادآور شد: برای نمونه با این کتاب چندینبار در امتحانات نهایی مشکل داشتهایم و این امر فراگیر است و راهکار سند تحول باید بیش از پیش مورد عنایت مؤلفان در تالیف کتابهای درسی قرار گیرد البته اقدامات خوبی صورت گرفته است اما نیاز داریم تناسب بین محتوا، ساعات آموزشی و توان دانشآموزان وجود داشته باشد.
فانی با اشاره به بحث الگوی برنامه درسی گفت: اگر ماتریسی 5 سطر و 4 ستون را در نظر بگیریم بحث تعقل، اخلاق، علم، عمل و ایمان سطرهای آن است و 4 ستون آن شامل ارتباط دانشآموز با خود، خدا، خالق و خلقت است و به نظر میرسد در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به استناد این الگوی درسی باید یک برنامه عملیاتی ارزیابی از تولیدات کتابهای درسی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد هنوز این خلأ در سازمان پژوهش وجود دارد، گفت: البته کارهایی صورت گرفته است اما هنوز نیاز به کار داریم و باید محصولات سازمان پژوهش با این الگوی عملیاتی قابل ارزیابی شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان توصیههایی افزود: استفاده از معلمان در تألیفات بیشتر شده است و در عین حال که کتابهای درسی به لحاظ محتوایی از غنای بالایی برخوردار باشد باید مورد توجه معلمان نیز قرار گیرد.
فانی تصریح کرد: کتابهای تألیفی اعتبارسنجی میشود اما به نظر میرسد نقش معلمان در تالیف و اعتبار بخشی کتابها باید پررنگتر باشد تا ضمانت اجرایی کار افزایش پیدا کند و در برنامه ششم توسعه که از سال آینده تا سال 99 است، اعلام کردهایم سند تحول مبنای برنامه ششم در بخش آموزش و پرورش است تا بتوانیم چرخه آموزشی را کامل کنیم.
وی با اشاره به فرایند یاددهی ـ یادگیری خاطرنشان کرد: این فرایند به کتاب درسی خلاصه نمیشود و با توجه به سایر زیر نظامها، علاوه بر زیر نظام برنامه درسی و تعامل منطقی بین زیر نظامها میتواند باعث تکمیل چرخه یاددهی ـ یادگیری شود مانند زیرنظامهای منابع مالی، فضای آموزشی، مدیریت، نیروی انسانی و نظام ارزشیابی که باید به کمک زیر نظام برنامه درسی آید.
به گزارش فارس، در پایان این مراسم از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.