ارسال نظر



دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در قاب رسانه

 

دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در قاب رسانه:

با حضور وزیر آموزش و پرورش سرویس: اجتماعی، تاریخ: ۰۱/مهر/۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱،

مؤلفان کتاب‌های درسی و موادآموزشی ۵ مهر تقدیر می‌شوند

دبیر جشنواره تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی گفت:‌ دهمین دوره مراسم تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی ۵ مهر ماه برگزار می‌شود و از تلاش دسته جمعی تیم تولید کننده کتاب‌های درسی تقدیر می‌شود.

وی افزود:‌ در این مراسم فرصتی ایجاد می‌شود تا با حضور وزیر آموزش و پرورش از افرادی که در تألیف کتاب درسی دانش‌آموزان شامل کتاب راهنمای معلم، ‌ کتاب کار دانش‌آموز و نرم‌افزار و فیلم آموزشی سهیم بوده‌اند،   تقدیر شود.  این کار اگرچه یک وظیفه است اما باعث ترغیب بیشتر افراد حاضر برای همکاری در سال‌های بعد و انگیزه برای دیگران می‌شود که به‌عنوان همکار جدید به جمع مؤلفان سازمان بپیوندند.

دبیر جشنواره تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی گفت:‌ در مراسم امسال محور اصلی کار، کتاب‌های جدید پایه پنجم ابتدایی و سال نهم دوره متوسطه است که بدین ترتیب پس از اجرای نظام جدید همه کتاب‌های دوره 6 ساله ابتدایی و سه ساله اول دوره متوسطه هم‌سو با برنامه درسی ملی تألیف و به پایان رسیده است و از این پس باید در این کتاب‌ها بازنگری و کتاب‌های دوره دوم متوسطه تألیف شود.

جعفرآبادی ادامه داد:امسال از مؤلفان 8 کتاب جدید پایه پنجم، 11 کتاب جدید پایه نهم و 4 کتاب جدید که به سایر پایه‌ها مربوط می‌شود، قدردانی خواهد شد علاوه بر کتاب‌های فوق 18 عنوان کتاب کار دانش‌آموز، 26 عنوان کتاب راهنمای معلم، 37 عنوان نرم‌افزار، 10 عنوان فیلم، 5 عنوان نرم‌افزار کتاب گویا که الگوی صحیح روخوانی و روان‌خوانی را در درس فارسی و عربی آموزش می‌دهد و یک فیلم راهنمای تدریس برای معلمان مربوط به کتاب‌های کلاس پنجم و نهم و یک مجله ویژه‌نامه رشد معلم که فعالیت‌های تحولی مدارس را گزارش می‌کند تولید شده است.

وی افزود:در کنار این کارها در تابستان امسال برای3200 نفر از معلمان برای آشنایی با کتاب‌های دو پایه پنجم و نهم آموزش دیده‌‌اند که این افراد سایر معلمان را در استان‌ها آموزش خواهند داد.

جعفرآبادی گفت:‌خوشبختانه امسال همه کتاب‌ها به‌موقع آماده و توزیع شده است و برای اولین بار به‌صورت الکترونیکی خرید کتاب درسی انجام گرفت و برخلاف سال‌های گذشته همه کتاب‌های جدیدالتألیف پایه پنجم قبل از شروع سال تحصیلی در اختیار معلمان قرار داده شد. کار تألیف و تولید یک کار گروهی  است و به‌طور متوسط هر کتاب توسط 5 نفر تألیف می‌شود.

انتهای پیام/

R1014132/P1014142

وزیر آموزش و پرورش: 

محتوای برخی کتاب‌های درسی فراتر از توان یادگیری دانش‌آموزان است 94/7/5

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به گلایه معلمان از زیاد بودن حجم کتاب‌های درسی و متناسب نبودن آن با ساعات آموزش هفتگی مدارس گفت:‌ دانش‌آموزان در یادگیری برخی دروس مانند فیزیک سال سوم دبیرستان مشکل دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردندگان مواد آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه منا اظهار داشت: تدوین کتاب‌های درسی کار پیچیده و دشواری است. امیدواریم بتوانیم با تالیف کتاب‌های درسی مناسب در بینش، نگرش و رفتار دانش‌آموزان تغییر ایجاد کنیم.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: متناسب‌سازی حجم و محتوای کتاب‌های درسی با توجه به ساعات هفتگی، روزهای آموزش و توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است. 

** گلایه معلمان از حجم سنگین کتاب‌های درسی

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دیدارهایی که با معلمان در سراسر کشور داریم، گلایه‌هایی از سوی آن‌ها مطرح می‌شود مبنی بر این‌که حجم کتاب‌های درسی زیاد است و با ساعات آموزش در طول هفته همخوانی ندارد یا مطلب از توان یادگیری دانش‌آموز فراتر است. 

فانی عنوان کرد: بعضی دروس هستند که دانش‌آموزان در یادگیری آن مشکل دارند و این نشان دهنده آن است که محتوای کتاب متناسب با توان یادگیری دانش‌آموزان نیست. به عنوان مثال در درس فیزیک سال سوم دبیرستان تاکنون چندین بار در امتحانات نهایی با مشکل مواجه شده‌ایم و دانش‌آموزان در این درس مشکلاتی را داشتند. 

وی ادامه داد: راهکار سند تحول بنیادین که بر متناسب سازی حجم و محتوای کتاب‌های درسی اشاره دارد باید بیش از گذشته مورد توجه همکاران ما در حوزه کتاب‌های درسی قرار بگیرد. در حقیقت حجم کتاب‌های درسی، ساعات هفتگی و توان یادگیری دانش‌آموز یک معادله چند پارامتری است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الگوی برنامه درسی گفت: در این الگو باید به 5 عنصر تعقل، اخلاق، علم، عمل و ایمان در محورهای ارتباط دانش‌آموز با خود، خدا، خلق و خلقت توجه داشته باشیم. در سازمان پژوهش به استناد الگوی برنامه درسی باید یک برنامه عملیاتی ارزیابی از تولیدات کتاب‌های درسی داشته باشیم. 

فانی بیان کرد: هر کتابی که تولید می‌شود باید از جهت این الگو مورد ارزیابی قرار بگیرد و هنوز این خلاء در سازمان پژوهش وجود دارد که نیاز به کار بیشتری داریم. کتاب‌های تالیف شده توسط گروه‌های آموزشی اعتبارسنجی می‌شود اما نقش معلمان در اعتباربخشی کتاب‌ها باید پررنگ‌تر باشد تا ضمانت کار افزایش یابد.

وی بیان کرد: کتاب‌هایی که برای اعتبارسنجی به استان‌ها ارسال می‌شوند در اختیار جمع محدودی قرار می‌گیرند و معلوم نیست که این جمع بتوانند از تمام معلمان یا حداقل معلمانی که حرفی برای گفتن دارند، نمایندگی کند. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه ششم توسعه ا زسال 95 تا 99 اجرا می‌شود که سند تحول بنیادین مبنای برنامه‌های آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه است و تلاشمان این است که در طول این برنامه چرخه آموزش را تکمیل کنیم.

فانی اظهار داشت: آموزش صرفاً به کتاب‌های درسی خلاصه نمی‌شود، ممکن است بهترین کتاب را تولید کنیم اما چون سایر زیرنظام‌ها کامل نیست، نظام یاددهی و یادگیری دچار مشکل می‌شود. توجه به سایر زیرنظام‌ها در کنار برنامه درسی و تعامل منطقی بین آن‌ها می‌تواند باعث تکمیل چرخه یاددهی و یادگیری شود. 

انتهای پیام/

R1014132/P34399

 

تسنیم : دبیر دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان رسانه‌های آموزشی عنوان کرد:

تولید ۲۸ بسته آموزشی ویژه دانش‌آموزان پایه پنجم و نهم

دبیر دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: امسال ۱۲۰ اثر جدید آموزشی به دانش‌آموزان و معلمان عرضه شده است، همچنین ۲۸ بسته آموزشی ویژه دانش‌آموزان پایه پنجم و نهم تولید شد.

در این همایش از مؤلفان کتاب‌درسی با محوریت مؤلفان کتاب‌های جدیدالتألیف تقدیر شدند.

محسن جعفرآبادی دبیر دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در این مراسم اظهار داشت:‌ 63 کتاب درسی دانش‌آموز، ‌کتاب کار و راهنمای معلم و نرم افزار جدید در قالب 28 بسته آموزشی که عمده آنها مربوط به پایه پنجم و نهم است تولید شده است.

وی افزود: 120 اثر جدید به دانش‌آموزان و معلمان عرضه شده است و 3200 معلم نیز آموزش‌های لازم مربوط به کتاب‌های درسی جدید‌التالیف را دیدند تا در استان‌های خود کار آموزش معلمان را برعهده بگیرند.

انتهای پیام/

R1014132/P1014143

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

سال تحصیلی ۹۶ ــ ۹۵ مسیری دشوار برای تدوین کتاب‌های درسی پیش رو داریم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سال آینده برای تدوین کتاب‌های درسی در مسیر سربالایی قرار می‌گیریم، گفت:‌ وظایف و حقوق شهروندی، ‌اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های جمعیتی به کتاب‌های درسی وارد شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به این‌که عید قربان با فاجعه منا حالت عزا به خود گرفت و اندوه را به جامعه اسلامی وارد کردند، اظهار داشت: از خداوند متعال برای بازماندگان حادثه منا صبر و برای امت اسلامی تدبیر را آرزومندم. 

وی افزود: زمانی که خاطره تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دلواپسی‌ها در زمینه تهیه کتاب‌های جدید را مرور می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که با وجود تمام سختی‌ها به نتایج خوبی دست یافتیم و امسال که کار تألیف کتاب‌های درسی 6 پایه ابتدایی و 3 پایه دوره متوسطه اول به پایان رسید، بیشتر به آینده امیدواریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه حرکت علمی جامعه باید شتاب بیشتری بگیرد، گفت: ایستایی و عدم حرکت نباید به این سازمان راه یابد. 

حجةالاسلام محمدیان ادامه داد: در تولید محتوای جدید به 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق که در برنامه درسی به عنوان عناصر قابل توجه یاد شده‌اند، توجه لازم داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در تدوین کتاب‌های درسی به مأموریت‌های شهروندی نیز توجه داریم و همکاران ما در سازمان پژوهش به مباحث مختلفی مانند وظایف و حقوق شهروندی، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های جمعیتی پرداخته‌اند. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: سال گذشته رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید به مواردی اشاره کرد بنابراین خود را موظف به پیگیری آن‌ها دانستیم و نتیجه این شد که درس انشا‌ و گفت‌وگو در کتاب مطالعات اجتماعی وارد شد همچنین حقوق شهروندی و آشنایی با قانون نیز در کتاب‌های درسی گنجانده شده است و خلاقیت و تفکر محوری جزو اهداف درسی است. 

حجةالاسلام محمدیان بیان کرد: سال آینده از لحاظ تدوین کتاب‌های درسی در مسیری سربالایی قرار می‌گیریم که اگر همکاری لازم نباشد احتمال توقف داریم. برای این موضوع مقدماتی لازم است که می‌توان به این موارد اشاره کرد: تسریع در تصویب و تایید آنچه سازمان پژوهش به شورای عالی ارائه می‌دهد و اولویت بررسی پیشنهادهای سازمان پژوهش برای حوزه‌های فنی و حرفه‌ای و نظری.

انتهای پیام/

R1014132/P34399

وزیر آموزش و پرورش:

تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی نیازمند کاهش تراکم کلاس‌های درس است

وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ لازمه اجرای طرح تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی این است که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس کاهش یابد و معلمان آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی افزود: البته لازمه اجرای طرح تلفیقی این است که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس کاهش پیدا کند و معلمان آموزش‌های لازم را دریافت کنند و اگر این طر ح به درستی اجرا شود برای دانش‌آموز و خانواده‌ها بسیار مفید است.

وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص تغییرات سریع کتاب‌ها درسی گفت: به هر حال کتاب‌های درسی باید با آخرین تحولات علوم در دنیا و تحولات اجتماعی سازگار باشند و اگر کتابی با این تحولات سازگار نباشد محصولات آن دانش‌آموزانی خواهند بود که نمی‌توانند ارتباط مناسبی را با جامعه برقرار کنند.

فانی ادامه داد: در بعضی مناطق و بعضی مدارس به صورت آزمایشی کلاس‌های توجیهی برای خانواده‌ها برگزار می‌کنیم به خصوص در دوره ابتدایی که خانواده‌ها حساس‌ترند و مایلند با روش‌های تدریس آشنا شوند، امیدواریم بتوانیم به تدریج این کار را فراگیر کنیم و بین مدرسه، پدران و مادران در رابطه با روش‌های تدریس کتاب‌ها ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

وی در خصوص انتشار میلیونی کتاب‌ها و اینکه بخش زیادی از آنها در پایان سال کاربرد ندارند و برنامه ریزی برای بازیافت آنها عنوان کرد: این بحث جدید نیست و در سال‌های قبل نیز مطرح شده است به صورتی که بتوانیم کتابهایی تولید کنیم که عمر بیشتری داشته باشد اما مطالعات کارشناسی به نتیجه نرسیده است تا کتاب‌هایی با عمربیش از یکسال داشته باشیم و اگر بتوانیم به تکنولوژی دست پیدا کنیم تا این کار را با توجه به مباحث اقتصادی و تولید کتاب داشته باشیم یقیناً به آن سمت حرکت می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: این موضوع را از سازمان سنجش بپرسید.

انتهای پیام/

R1014132/P1014143

==========================================================================================================

دبیر همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی‌ در گفت‌وگو با فارس:                   حوزه آموزش و پرورش94/07/04 - 11:50
مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی فردا تجلیل می‌شوند

دبیر دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با محوریت کتاب‌های پایه‌های پنجم و نهم، فردا تجلیل می‌شوند.

خبرگزاری فارس: مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی فردا تجلیل می‌شوند
 

محسن جعفرآبادی دبیر دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار داشت: دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی ساعت 9.30 صبح فردا با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: فلسفه برگزاری این همایش، این است که بعد از یک سال از خدمات مؤلفان و سایر افرادی که در تولید بسته‌های آموزشی نقش داشته‌اند، تقدیر می‌شود.

جعفرآبادی با بیان اینکه در این مراسم فقط از مؤلفان کتاب‌های جدید قدرانی می‌شود، افزود: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حدود 1000 عنوان کتاب درسی در هر سال تکثیر و توزیع می‌کند اما از این تعداد بعضی کتاب‌ها بدون تغییر است و امسال به دلیل اینکه پایه پنجم و نهم تألیف مجدد شده است، محور برنامه فردا، تجلیل از مؤلفان کتاب‌های دو پایه پنجم و نهم است.

دبیر دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی یادآور شد: بسته آموزشی را چند سالی است، استفاده می‌کنیم که شامل کتاب درسی دانش‌آموز، کتاب راهنمای معلم، کتاب کار دانش‌آموز و نرم افزار مربوطه است؛ در مجموع 120 اثر نسبت به سال‌های گذشته جدید هستند.

وی گفت: 26 راهنمای معلم، 37 نرم‌افزار، 10 فیلم، 5 کتاب گویا، فیلمی برای تدریس کتاب‌های پایه پنجم و نهم مخصوص معلمان و 18 کتاب کار دانش‌آموز، امسال ارائه شده است. 

جعفر آبادی تصریح کرد: در تابستان امسال برای اینکه معلمان با کتاب‌های جدید آشنا شوند، 3200 نفر از سراسر کشور در تهران آموزش دیدند و به عنوان مدرس معلمان استان‌ها، آموزش‌ها را انتقال دادند و این بهانه‌ای است که در این مراسم از آنها تجلیل شود.

انتهای پیام/

توسط وزیر آموزش و پرورش          حوزه آموزش و پرورش94/07/05 - 12:14
مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی تجلیل شدند

مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی توسط وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تجلیل شدند.

خبرگزاری فارس: مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی تجلیل شدند
 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی امروز با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار و از مؤلفان کتاب‌درسی با محوریت مؤلفان کتاب‌های جدیدالتألیف تقدیر شد.

محسن جعفرآبادی دبیر دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در این مراسم اظهار داشت: سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی امسال 63 کتاب درسی دانش‌آموز، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم و نرم‌افزار در قالب 28 بسته تألیف و تولید کرده است که عمدتاً مربوط به پایه پنجم و نهم است و علاوه بر آن 20 نرم‌افزار و 10 فیلم آموزشی نیز تهیه شده است و مدارس می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه ویژه‌نامه رشد معلم نیز کار دیگری است که ارائه شده است.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار فروش اینترنتی کتاب نیز آغاز شد، ادامه داد: امسال در مجموع 120 اثر جدید به دانش‌آموزان و معلمان عرضه شده است و در کنار آن 3 هزار و 200 نفر از معلمان آموزش دیده‌اند تا همکاران را با محتواها آشنا سازند.

انتهای پیام/

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش خبر داد          حوزه آموزش و پرورش 94/07/05 - 12:49شماره: 13940705000721

ورود «گفت‌‌وگو»، «اقتصاد مقاومتی» و «سیاست جمعیتی» به کتب درسی

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: همکاران ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مباحث مختلفی مانند وظایف حقوق شهروندی، سیاست جمعیتی و اقتصاد مقاومتی در کتب درسی پرداخته‌اند.

خبرگزاری فارس: ورود «گفت‌‌وگو»، «اقتصاد مقاومتی» و «سیاست جمعیتی» به کتب درسی
 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی امروز در دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در تولید محتواهای جدید سعی کرده‌ایم به 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق توجه کنیم و امروز به هم پیوستگی اجزاء و هم‌افزایی درون سازمانی باعث شده است علاوه بر وظایف مصرح، به بخشی از وظایف شهروندی نیز توجه کنیم.

وی ادامه داد: همکاران ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مباحث مختلفی مانند وظایف حقوق شهروندی، سیاست جمعیتی و اقتصاد مقاومتی نیز پرداخته‌اند و رئیس جمهور در سال‌های قبل در سخنرانی اول مهر به نکاتی اشاره کرد که سازمان پژوهش خود را موظف به پیگیری آن دانست و امروز در برنامه درسی، حقوق شهروندی، آشنایی با قانون و در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی، گفت‌وگو، صندلی صمیمیت و انشاء را داریم و پژوهش‌محوری جزء لاینفک برنامه‌ریزی آموزشی و تفکر محوری و خلاقیت و ابتکار نیز جزء این برنامه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه سال آینده در سربالایی قرار گرفته‌ایم، گفت: برای این کار مقدماتی لازم است و این مقدمات، آن است که در تصویب آنچه سازمان پژوهش به شورای عالی ارائه می‌دهد، تسریع شود و وظایفت ذاتی و مأموریت‌های سازمانی مانند برنامه‌ریزی آموزشی در حوزه فنی و حرفه‌ای، مهارتی و نظری، آنچه پیشنهاد سازمان است در اولویت قرار گیرد و یقیناً کاستی‌ها و نظرات کارشناسی اصلاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اجرای برنامه آزمایشی، اعتبار بخشی و ارزشیابی توسط پژوهشگاه که از جمله از برنامه‌های درسی صورت گرفته است در سال جدید نیز ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

فانی در همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی:
نقش معلمان در تألیف و اعتبار بخشی کتاب‌ها باید پررنگ‌تر باشد                                 حوزه آموزش و پرورش94/07/05 - 12:28

وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش معلمان در تألیف و اعتبار بخشی کتاب‌ها باید پررنگ‌تر باشد تا ضمانت اجرایی کار افزایش پیدا کند.

خبرگزاری فارس: نقش معلمان در تألیف و اعتبار بخشی کتاب‌ها باید پررنگ‌تر باشد
 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی امروز با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مؤلفان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: تألیف یک کتاب درسی کار پیچیده و سختی است و با توجه به سند تحول نظام آموزشی متناسب‌سازی حجم و محتوای کتاب درسی، ساعات و روزهای آموزشی با ویژگی‌ها و توانمندی دانش‌آموزان، راهکاری در سند تحول است.

فانی افزود: هنوز در دیدارهایی که با معلمان در سراسر کشور داریم بعضاً گلایه دارند که کتاب حجم زیاد دارد و با ساعات هفتگی همخوانی ندارد یا مطالب فراتر از توان یادگیری دانش‌آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کتاب فیزیک سال سوم متوسطه یادآور شد: برای نمونه با این کتاب چندین‌بار در امتحانات نهایی مشکل داشته‌ایم و این امر فراگیر است و راهکار سند تحول باید بیش از پیش مورد عنایت مؤلفان در تالیف کتاب‌های درسی قرار گیرد البته اقدامات خوبی صورت گرفته است اما نیاز داریم تناسب بین محتوا، ساعات آموزشی و توان دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

فانی با اشاره به بحث الگوی برنامه درسی گفت: اگر ماتریسی 5 سطر و 4 ستون را در نظر بگیریم بحث تعقل، اخلاق، علم، عمل و ایمان سطرهای آن است و 4 ستون آن شامل ارتباط دانش‌آموز با خود، خدا، خالق و خلقت است و به نظر می‌رسد در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به استناد این الگوی درسی باید یک برنامه عملیاتی ارزیابی از تولیدات کتاب‌های درسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد هنوز این خلأ در سازمان پژوهش وجود دارد، گفت: البته کارهایی صورت گرفته است اما هنوز نیاز به کار داریم و باید محصولات سازمان پژوهش با این الگوی عملیاتی قابل ارزیابی شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان توصیه‌هایی افزود: استفاده از معلمان در تألیفات بیشتر شده است و در عین حال که کتاب‌های درسی به لحاظ محتوایی از غنای بالایی برخوردار باشد باید مورد توجه معلمان نیز قرار گیرد.

فانی تصریح کرد: کتابهای تألیفی اعتبارسنجی می‌شود اما به نظر می‌رسد نقش معلمان در تالیف و اعتبار بخشی کتاب‌ها باید پررنگ‌تر باشد تا ضمانت اجرایی کار افزایش پیدا کند و در برنامه ششم توسعه که از سال آینده تا سال 99 است، اعلام کرده‌ایم سند تحول مبنای برنامه ششم در بخش آموزش و پرورش است تا بتوانیم چرخه آموزشی را کامل کنیم.

وی با اشاره به فرایند یاددهی ـ یادگیری خاطرنشان کرد: این فرایند به کتاب درسی خلاصه نمی‌شود و با توجه به سایر زیر نظام‌ها، علاوه بر زیر نظام برنامه درسی و تعامل منطقی بین زیر نظام‌ها می‌تواند باعث تکمیل چرخه یاددهی ـ یادگیری شود مانند زیرنظام‌های منابع مالی، فضای آموزشی، مدیریت، نیروی انسانی و نظام ارزشیابی که باید به کمک زیر نظام برنامه درسی آید.

به گزارش فارس، در پایان مراسم از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

انتهای پیام/

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اعلام کرد      حوزه آموزش و پرورش  94/07/05 - 12:22
اجرای آزمایشی کلاس‌های توجیهی آشنایی والدین با کتاب‌های درسی جدید

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب‌های درسی باید با آخرین تحولات علوم در دنیا سازگار باشد، گفت: به طور آزمایشی در بعضی مناطق و مدارس، کلاس‌های توجیهی آشنایی والدین با کتاب‌های درسی جدید را برگزار می‌کنیم.

خبرگزاری فارس: اجرای آزمایشی کلاس‌های توجیهی آشنایی والدین با کتاب‌های درسی جدید
 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش برگزار شد در خصوص طرح تجمیع دانش‌آموزان استثنایی با دانش‌آموزان عادی و اینکه آیا این کار مثمر ثمر است، اظهار داشت: از سال‌های قبل طرحی تحت عنوان فراگیر در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم که در این طرح دانش‌آموزانی که در مرز عادی و استثنایی هستند ترجیحاً در مدارس عادی تحصیل کنند که این برای این دانش‌آموزان بهتر است.

وی ادامه داد: البته لازمه طرح فوق، این است که در کلاس‌ها تعداد دانش‌آموزان کاهش پیدا کند و راهنمایی‌هایی به معلمان ارائه دهند تا این کار انجام شود؛ در مجموع اگر این کار خوب اجرا شود برای دانش‌آموز و خانواده‌ها بسیار مفید است.

فانی درخصوص تغییرات سریع کتاب‌ها برای خانواده‌ها و اینکه مردم کجا می‌توانند مصداق عینی ضرورت این تغییرات را ببینند، گفت: به هر حال کتاب‌های درسی باید با آخرین تحولات علوم در دنیا و تحولات اجتماعی سازگار باشد و اگر کتابی بخواهد سازگار نباشد محصولات آن دانش‌آموزانی خواهند بود که نمی‌توانند ارتباط بهتری برقرار کنند.

وی یادآور شد: به طور آزمایشی در بعضی مناطق و بعضی مدارس، کلاس‌های توجیهی برای اولیا خواهیم داشت به خصوص در دوره ابتدایی که خانواده‌ها حساس‌ترند و مایلند با روش‌های تدریس آشنا شوند و امیدواریم بتوانیم به تدریج این کار را فراگیر کنیم و بین مدرسه، پدران و مادران در رابطه با روش‌های تدریس کتاب‌ها ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

فانی در خصوص انتشار میلیونی کتاب‌ها و اینکه بخش اعظمی از آنها در پایان سال کاربرد ندارد حال برای بازیافت آن چه کار می‌شود، افزود: این بحث جدید نیست و در سال‌های قبل نیز مطرح شده است تا بتوانیم کتابهایی تولید کنیم که عمر بیشتری داشته باشد اما مطالعات کارشناسی به نتیجه نرسیده است تا کتاب‌هایی با بیش از عمر یکسال داشته باشیم و اگر بتوانیم به تکنولوژی دست پیدا کنیم تا این کار را با توجه به مباحث اقتصادی و تولید کتاب داشته باشیم یقیناً به آن سمت حرکت می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص اعلام نتایج آزمون استخدامی این وزارتخانه گفت: از سازمان سنجش بپرسید!

انتهای پیام/

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با فارس:                حوزه آموزش و پرورش94/07/05 - 10:25
بررسی طرح کاهش شاخه‌های تحصیلی/ بازار کار برای هنرجویان فنی‌و‌حرفه‌ای مهیاتر است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از اجرای طرح کاهش شاخه‌های تحصیلی در صورت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بازار کار برای هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای مهیاتر است.

خبرگزاری فارس: بررسی طرح کاهش شاخه‌های تحصیلی/ بازار کار برای هنرجویان فنی‌و‌حرفه‌ای مهیاتر است

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با بیان اینکه دانش‌آموزان در پایه دهم باید انتخاب رشته کنند، اظهار داشت: شواهد بسیاری حاکی از آن است که بازار کار برای هنرجویان فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش فراهم‌تر است زیرا کشورهای در حال توسعه نیازمند نیرو‌های فنی‌و حرفه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بین 50 تا 70 درصد سهمیه تحصیلی دوره متوسطه به رشته‌های فنی‌و‌حرفه ای اختصاص می‌یابد، افزود: در اسناد بالادستی ما نیز مثل سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی توجه ویژه و خاصی به توسعه هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان از اجرای طرح کاهش شاخه‌های تحصیلی در صورت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و اضافه کرد: در این طرح، دانش‌آموزان سال اول دوره دوم متوسطه(دهم)، یکی از سه شاخه علوم‌انسانی، علوم پایه، فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند و در سال دوم(یازدهم)، دروس نیمه تخصصی و در سال سوم(دوازدهم)، دروس اختصاصی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

===========================================================================================================خبرگزاری مهر:

برای تدوین کتب‌ درسی در سال تحصیلی آینده مسیر دشواری داریم

کتاب درسی
شناسهٔ خبر: 2926131 - یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: برای تدوین کتب‌ درسی در سال تحصیلی آینده مسیر دشواری داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان دردهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به این‌که عید قربان با فاجعه منا حالت عزا به خود گرفت و اندوه را به جامعه اسلامی وارد کردند، اظهار داشت: از خداوند متعال برای بازماندگان حادثه منا صبر و برای امت اسلامی تدبیر را آرزومندم.

وی افزود: زمانی که خاطره تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دلواپسی‌ها در زمینه تهیه کتاب‌های جدید را مرور می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که با وجود تمام سختی‌ها به نتایج خوبی دست یافتیم و امسال که کار تألیف کتاب‌های درسی 6 پایه ابتدایی و 3 پایه دوره متوسطه اول به پایان رسید، بیشتر به آینده امیدواریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه حرکت علمی جامعه باید شتاب بیشتری بگیرد، گفت: ایستایی و عدم حرکت نباید به این سازمان راه یابد.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: در تولید محتوای جدید به 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق که در برنامه درسی به عنوان عناصر قابل توجه یاد شده‌اند، توجه لازم داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در تدوین کتاب‌های درسی به مأموریت‌های شهروندی نیز توجه داریم و همکاران ما در سازمان پژوهش به مباحث مختلفی مانند وظایف و حقوق شهروندی، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های جمعیتی پرداخته‌اند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: سال گذشته رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید به مواردی اشاره کرد بنابراین خود را موظف به پیگیری آن‌ها دانستیم و نتیجه این شد که درس انشا‌ و گفت‌وگو در کتاب مطالعات اجتماعی وارد شد همچنین حقوق شهروندی و آشنایی با قانون نیز در کتاب‌های درسی گنجانده شده است و خلاقیت و تفکر محوری جزو اهداف درسی است.

حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: سال آینده از لحاظ تدوین کتاب‌های درسی در مسیری سربالایی قرار می‌گیریم که اگر همکاری لازم نباشد احتمال توقف داریم. برای این موضوع مقدماتی لازم است که می‌توان به این موارد اشاره کرد: تسریع در تصویب و تایید آنچه سازمان پژوهش به شورای عالی ارائه می‌دهد و اولویت بررسی پیشنهادهای سازمان پژوهش برای حوزه‌های فنی و حرفه‌ای و نظری. انتهای پیام .

=

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد؛

متناسب‌سازی حجم و محتوای کتاب ها ی درسی/ مشکل فیزیک سال سوم

نشست خبری وزیر آموزش و پرورش
شناسهٔ خبر: 2925566 - یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حجم و محتوای کتب درسی باید متناسب‌سازی شود، گفت: دانش‌آموزان با کتاب فیزیک سال سوم متوسطه مشکل دارند که در امتحانات نهایی شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر فانی در مراسم تجلیل از مولفان کتاب‌های پایه پنجم و نهم متوسطه که روز یکشنبه در سازمان پژوهش و برنامه درسی برگزار شد، ضمن تسلیت به خانواده شهدای حادثه منا، گفت: تعریف کتاب، کار پیچیده و سختی است و حضور بنده برای تقدیر از این عزیزان می‌باشد.

وی افزود: کتاب‌ها می‌توانند تاثیر خوبی در شکل‌گیری ذهنی، زبانی، بینش و رفتار دانش‌آموزان داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: حجم و محتوای کتب درسی با ساعات کلاس‌ها باید متناسب‌سازی شود، چرا که هنوز در دیدار با فرهنگیان، گلایه از حجم زیاد کتاب که متناسب با ساعات هفتگی نیست و از توان دانش‌آموزان فراتر است، وجود دارد که این مساله یادگیری را پایین می‌آورد.

فانی بیان کرد: دانش‌آموزان در برخی از کتاب‌های درسی مشکلات زیادی دارند؛ برای مثال می‌توان به فیزیک سال سوم متوسطه اشاره کرد که در امتحانات نهایی همیشه با مشکل روبرو می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: متناسب‌سازی حجم و محتوای کتاب‌ درسی که از تاکیدات سند تحول بنیادین است، باید مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الگوی برنامه درسی، گفت: اگر ماتریس پنج سطری و چهار ستونی را در نظر بگیریم و پنج سطر تعقل، اخلاق، علم، عمل و ایمان باشد و چهار ستون این ماتریس، ارتباط دانش‌آموزان با خود، خدا، خالق و خلقت است. در سازمان پژوهش به استثنای این الگوی برنامه درسی، باید برنامه عملیاتی و ارزیابی از تولیدات کتاب‌های درسی داشته باشیم.

فانی افزود: هر کتابی که تولید می‌شود از این مرجع‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، چرا که در این مورد دچار خلاء هستیم.

وی با بیان اینکه نقش معلمین در تالیف و اعتباربخشی کتاب‌ها باید پررنگ‌تر شود، گفت: این‌گونه ضمانت کار افزایش می‌یابد. کتاب‌هایی که برای اعتبارسنجی به استان‌ها ارسال می‌شود، در اختیار جمع محدودی قرار می‌گیرد و معلوم نیست آنها بتوانند از تمام معلمان یا حداقل معلمانی که حرفی برای گفتن دارند، نمایندگی کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه ششم توسعه از سال ۹۵ تا ۹۹ اجرا می‌شود، تصریح کرد: سند تحول بنیادین مبنای این برنامه است و تلاش می‌کنیم آموزش را تکمیل نماییم.

فانی با بیان اینکه آموزش صرفاً به کتاب‌نویسی منتهی نمی‌شود، گفت: اگر بهترین کتاب‌ها را هم تولید کنیم، اما سایر زیر نظام‌ها همانند منابع مالی، مدیریت، ارزشیابی، معلمین و ... کامل نباشند، نظام یادگیری و یاددهی دچار مشکل می‌شود. انتهای پیام.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه درسی عنوان کرد

ورود اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های جمعیتی به کتاب های درسی

محمدیان
شناسهٔ خبر: 2925726 - یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
رئیس سازمان پژوهش و برنامه درسی، گفت: همکاران ما به مباحث مختلفی اعم از حقوق شهروندی، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های جمعیتی در کتب درسی پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگارمهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در دهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه‌های آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، گفت: ایستایی و عدم تحرک نباید به سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی راه یابد.

وی افزود: در تولید محتوای جدید ۵ عنصر تفکر، علم، ایمان اخلاق و عمل مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه درسی با بیان اینکه به سیاست های وزیر آموزش و پرورش  توجه زیادی در تدوین برنامه کتب درسی شده است گفت:به سیاست های عدالت آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، بودجه‌ریزی عملیاتی و توسعه مشارکت‌ها در تدوین برنامه کتب درسی توجه شده است.

محمدیان ادامه داد:  امروز هم افزایی سازمانی باعث شده است تا به  ماموریت‌های شهروندی توجه شود. همکاران ما به مباحث مختلفی اعم از حقوق شهروندی، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های جمعیتی در کتب درسی پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه خلاقیت و ابتکار و پژوهش‌محوری جزو لاینفک برنامه‌ریزی آموزشی است گفت: یکی از مقدمات ضروری برای ادامه مسیر آن است که در تصویب آنچه سازمان پژوهش به شورای عالی آموزش و پرورش می‌برد، تسریع شود.انتهای پیام.

===========================================================================================================خبرگزاری پانا            

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در تصویب آنچه سازمان پژوهش به شورای عالی ارائه می دهد تسریع شود و در وظایف ذاتی و ماموریت های سازمان در حوزه فنی و حرفه ای و مهارتی و نظری آنچه پیشنهاد سازمان است در اولویت قرار گیرد.

۱۳۹۴ یکشنبه ۵ مهر ساعت 12:32

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان که در همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اظهار داشت: ارسطو کتابی دارد به نام خطابه که در آن می گوید جوانان در عالم امید زندگی می کنند و پیران در عالم خاطره، جوان روی در آینده دارد و همه روشنی و اشتیاق می بیند، پیر آینده ای ندارد که مشتاق آن باشد لاجرم دل در گذشته می بندد. بنابراین فردی مثل بنده که هنوز به پیری نرسیده است حق دارد هم امید و هم خاطره داشته باشد.
وی افزود: به گذشته که نگاه می کنم خاطره مباحث مربوط به تهیه و تنظیم سندتحول و برنامه درسی ملی و دلواپسی های تالیف کتابهای جدید با همه سختی ها ثمرشیرینی در بر داشته است و امروز که کتابهای 6 سال دوره ابتدای و 3 سال اول دوره متوسطه به پایان رسیده است همچون یک جوان امیدوار به آینده هستم که امیدواریم آینده ای بهتر از گذشته داشته باشیم .
رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: در ایران هر گاه دیانت و مجموعه های مدنی جامعه از پویایی و شکوهمندی برخوردار بوده آموزش و پرورش رونق داشته است و کارایی خود را نشان داده است. به لطف خدا امروز که در نظام مقدس جمهوری اسلامی زندگی می کنیم و در جهان از موقعیت قابل قبولی برخوردار هستیم این موفقیت ایجاب می کند به حرکت عملی جامعه شتاب بیشتری بدهیم.
محمدیان در خصوص ماموریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: خوشحالیم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که ایستایی و عدم تحرک نباید در آن راه داشته باشد توانسته است با تلاش مستمر همه همکاران خویش سهمی در این حرکت مقدس داشته باشد. اکنون که به لطف الهی دهمین سال متوالی مراسم تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی برگزار می شود خدا را شاکرم که می توانم بار دیگر قدرشناسی خود را از این انسانهای ارزشمند که نه فقط عقل خویش بلکه دل را هم در گرو نهادند ابراز دارم و می گویم "همنشینی با شهان چون کیمیاست".
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر در بخشی از وزارتخانه توفیقی حاصل می شود نتیجه هم افزایی همه بخشها است و یقینا ادامه این مسیر جز با همدلی و همزبانی و همکاری میسر نخواهد بود.
تولید محتواهای جدید
محمدیان در خصوص عناصر تشکیل دهنده کتابهای درسی و مواد آموزشی گفت: تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق به عنوان عناصر قابل توجه در تالیف کتابهای درسی مورد توجه ویژه بوده اند. امروز پیوستگی اجزا و هم افزایی برون سازمان باعث شده تا ما علاوه بر وظایف مُصرّح به بخشی از وظایف شهروندی هم توجه کنیم.
وی در همین خصوص افزود: رئیس جمهور محبوب در سخنرانی اول مهر سال گذشته به نکاتی اشاره کردند که سازمان خود را موظف به پیگیری آنها دانست و امروز در نتیجه آن درس انشا و گفت و گو را در برنامه درسی داریم. حقوق شهروندی، آشنایی با قانون، مطالعات اجتماعی و صندلی انشا را در برنامه درسی داریم. همچنین تفکرمحوری، پژوهش محوری و خلاقیت و ابتکار جز لاینفک برنامه آموزشی ما است.
سربالایی دشوار
رئیس سازمان پژوهش گفت: سال آینده در سربالایی قرار داریم و اگر مددرسانی دوستان نباشد احتمال توقف وجود دارد برای این کار مقدماتی مورد نیاز است و آن این است که در تصویب آنچه سازمان پژوهش به شورای عالی ارائه می دهد تسریع شود  و در زمینه وظایف ذاتی و ماموریت های سازمان در حوزه برنامه ریزی فنی و حرفه ای و مهارتی و نظری آنچه پیشنهاد سازمان است در اولویت قرار گیرد.
محمدیان در پایان افزود: بدون شک کاستی ها با نظرات کارشناسی اصلاح خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش:

چرخه آموزش به کتاب درسی خلاصه نمی شود

خبرگزاری پانا: وزیر آموزش و پرورش در جمع مولفان کتابهای درسی گفت: چرخه آموزش به کتاب درسی خلاصه نمی شود و باید زیرنظام هایی مثل منابع مالی، فضای آموزشی، مدیریت، نیروی انسانی و نظام ارزشیابی به کمک زیرنظام کتاب درسی بیایند تا چرخه فرآیند یادگیری و یاددهی کامل شود .

۱۳۹۴ یکشنبه ۵ مهر ساعت 12:09

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی اصغرفانی در همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی که صبح امروز 4 مرهرماه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزارشد، اظهار داشت: کسانیکه در حوزه تالیف کتاب کار کردند می دانند که تالیف کتاب درسی کار پیچیده و سختی است. انشاالله کارهای انجام شده تاثیرخوبی در بینش، نگرش و رفتار دانش آموزان داشته باشد.
وی افزود: یکی از راهکارهای مطرح شده در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی ها و ویژگی های دانش آموزان است. هنوز ما در دیدارهایی که با معلمان سراسر کشور داریم بعضا گلایه هایی دارند که کتابی حجمش زیاد است و با ساعات هفتگی نمی خواند یا مطالبی دارد که از توان دانش آموز فراتر است. یا بعضی درسها داریم که دانش آموزان در یادگیری آن کلا مشکل دارند. مثلا فیزیک سوم متوسطه یکی از آنها است که ما چندین بار در سطح کشور با آن مشکل داشتیم.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص راهکار متناسب سازی اظهار داشت: این راهکار سند تحول باید بیش از پیش مورد عنایت دوستان در حوزه تالیف کتب درسی قرار بگیرد. اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز نیاز داریم تناسب بین محتوا، ساعات آموزشی و توان دانش آموز مورد توجه قرار گیرد.
الگوی برنامه درسی
فانی در ادامه به موضوع الگوی برنامه درسی اشاره کرد و گفت: اگر ماتریسی با 5 سطر و 4 ستون رسم کنیم 5 سطر آن تاهل، اخلاق، علم، عمل وایمان است و 4 ستون آن ارتباط دانش اموز با خود، خدا، خالق و خلقت است.به نظر می رسد در سازمان پژوهش به استناد این الگوی برنامه درسی باید یک برنامه عملیاتی ارزیابی از تولیدات کتابهای درسی داشته باشیم. هر کتابی که تولید می شود باید ازمنظر این ماتریس مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی افزود: به نظر می رسد هنوز این خلا در سازمان پژوهش وجود دارد. توصیه و خواهش من این است که عزیزان سازمان پژو هش و برنامه ریزی آموزشی و شخص آقای محمدیان عنایتی داشته باشند و این الگو را عملیاتی کنند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مولفان کتب درسی توصیه کرد تا از معلمان در تالیف کتابها بیشتر استفاده کنند و گفت: الحمدلله در سالهای اخیر استفاده از معلمین بیشتر شده. کتاب درسی در عین حال که باید به لحاظ محتوایی از غنای بالایی برخوردار باشد باید مورد توجه کسانی که در کلاسها تدریس می کنند قرار بگیرد.
زیرنظام های آموزشی
فانی در پایان صحبتهای خود به موضوع کتاب درسی به مثابه یکی از زیرنظام ها در چرخه آموزش اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم در طول برنامه ششم توسعه که از سال آینده اغاز خواهد شد بتوانیم چرخه آموزش را کامل کنیم. چرخه آموزش فقط در کتاب درسی خلاصه نمی شود ممکن است کتاب درسی را تولید کنیم ولی سایر زیرنظام ها که در سند پیش بینی شده کفایت لازم را نداشته باشند و این موضوع فرایند یادگیری و یاددهی را با نقص مواجه می کند.
وی افزود: مثلا منابع مالی، فضای آموزشی، مدیریت، نیروی انسانی و نظام ارزشیابی باید به کمک زیرنظام کتاب درسی بیایند تا چرخه فرایند یادگیری کامل شود که البته این وظیفه سازمان پژوهش نیست.در این صورت است که تلاشهای مولفین و دست اندرکاران کتابهای درسی بیشتر دیده می شود.
وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در سالهای آینده وزارت آموزش و پرورش توانسته باشد با تکمیل عوامل دیگر یادگیری و یاددهی به کمک سازمان پژوهش بیاید و دانش آموزانی در خور سندتحول آموزش و پرورش تربیت کنیم.

دبیر نهمین همایش تجلیل از کتب درسی :  مراسم تجلیل از مولفان کتب درسی برگزار می شود

خبرگزاری پانا: دبیر نهمین همایش تجلیل از کتب درسی گفت: کتاب درسی موضوع مهمی است که در سند تحول آموزش به آن اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محسن جعفرآبادی در نشست خبری امروز که در سازمان پژوهش برگزارشد گفت: مراسم تجلیل از 120 مولف کتاب و نرم افزار در روز سه شنبه با حضور وزیرآموزش و پرورش و شخصیت های فرهنگی برگزار خواهدشد.
وی افزود: همایش تجلیل از مولفان کتب درسی و پدیدآورندگان نرم افزار و مواد آموزشی  9 سال متوالی است که در سازمان پژوهش برگزار می شود.
دبیر نهمین همایش تجلیل از مولفان کتب درسی بیان کرد: در این مراسم از افرادی که کتابهای جدید یا اجزای بسته آموزشی مانند فیلم، نرم افزار، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم و کتاب پشتیبان تالیف کرده اند تجلیل می شود.
جعفر آبادی اشاره کرد: کتاب درسی موضوع پر اهمیتی است که در سند رسمی آموزشی کشور به آن اشاره شده است و اگرچه معلم یکی از ارکان آموزشی است اما نقش او با موضوع کتاب درسی تکمیل می شود.
وی یادآور شد: تالیف کتب درسی کار پیچیده و تخصصی است که علاوه بر تخصص علمی مهارتهای لازم را مانند موضوع روانشناسی رشد و تربیتی را می طلبد           .کدخبر:264435      منبع:تاریخ انتشار:۱۳۹۳ پنجم مهر

==========================================================================================================

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش:
تعداد بازدید زیرپورتال
این زیرپورتال امروز
تعداد بازدید این صفحه: 229

کد مطلب : af0ce تاریخ انتشار : 1394/7/5 یکشنبه
وزیر آموزش وپرورش:نقش معلمین هم در تألیف و هم در اعتبارسنجی باید پررنگ تر شود
وزیر آموزش وپرورش گفت : هر چند که کتب اعتبارسنجی می شود اما معتقدم نقش معلمین هم در تألیف و هم در اعتبارسنجی باید پررنگ تر شود تا ضمانت اجرایی کار افزایش پیدا کند.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علی اصغر فانی در دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی اظهارکرد : هرچند تألیف کتب درسی کار بسیار پیچیده و سختی است اما امیدوارم کاری که در راستای تغییر محتوای کتب درسی انجام شده در تغییر بینش، نگرش، و رفتار دانش آموزان مؤثر باشد .

عضو کابینه تدبیر وامید با اشاره به متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی با توانمندی ها و ویژگی های دانش آموزان به عنوان یک راهکاری که در سند تحول نظام آموزشی آمده است، تصریح کرد : این تناسب شامل موارد بسیاری از جمله متناسب بودن  محتوای آموزشی با سن دانش آموزان، و روزها آموزش در هفته و ساعات ‌آموزشی می شود.

فانی افزود: در دیدارهایی که با فرهنگیان در سفرهای استانی داشتم برخی از آنان درخصوص حجم و محتوای زیاد کتاب ها و بالاتربودن سطح محتوای آموزشی از سطح یادگیری دانش آموزان گلایه هایی داشتند.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد : در زمینه تألیف کتب و محتوای آموزشی اقدامات خوبی صورت گرفته است اما همچنان نیازمند متناسب سازی محتوای آموزشی با سطح یادگیری و زمان و ساعات تدریس هستیم .

فانی درخصوص الگوی برنامه درسی اظهار کرد : اگر ما یک ماتریستی دارای پنج سطر و چهارستون درنظربگیریم سطور آن شامل تعقل، ‌اخلاق، علم، عمل و ایمان و چهارستون آن شامل ارتباط دانش آموز با خود، خدا، خالق و خلقت است بنابراین ما در سازمان پژوهش به استناد این الگوی برنامه درسی باید یک برنامه عملیاتی ارزیابی از کتب درسی داشته باشیم .

وی افزود : هرکتابی که تولید می شود باید از منظر این الگو و برنامه عملیاتی موردارزیابی قرار گیرد و توصیه من به سازمان پژوهش این است که الگوی ارزیابی را عملیاتی کنند و محصولات سازمان پژوهش را قابل ارزیابی کنند .

وزیر آموزش وپرورش گفت : به نظر می رسد، ‌هنوز این خلاء ارزیابی از محتوای آموزشی در آموزش وپرورش  وجود دارد هرچند کارهایی صورت گرفته اما هنوز باید کار شود.

فانی گفت : در سال های اخیر استفاده از معلمانی که در کف کلاس حضور دارند در تألیف کتاب های درسی افزایش یافته است که این جای تقدیر دارد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد : هرچند که تألیف کتب های درسی و محتوای آموزشی باید از محتوای بالا و غنای علمی برخوردار باشد و دستاوردهای علمی را شامل شود در عین حال باید مورد توجه معلمین و کسانی که در کلاس درس تدریس می کنند قرار گیرد.

وی بیان کرد : هر چند که کتب اعتبارسنجی می شود اما معتقدم باید نقش معلمین هم در تألیف و هم در اعتبارسنجی پررنگ تر شود تا ضمانت اجرایی کار افزایش پیدا کند.

وزیر آموزش وپرورش درادامه اظهار کرد : قصدداریم در طول برنامه ششم توسعه که بین سال های 95 تا سال 99 اجرایی خواهد شد سند تحول مبنای توسعه آموزشی قرار گیرد تا بتوانیم چرخه آموزش را کامل کنیم . البته چرخه ‌آموزشی و یا فرایند یادگیری و یاددهی فقط به کتاب درسی خلاصه نمی شود ممکن است بهترین کتاب را تولید کنیم، اما سایر زیرنظام هایی که در سند تحول پیش بینی شده کفایت لازم را نداشته باشد لذا فرایند یادگیری و یاددهی با نقص مواجه شود .

فانی گفت : علاوه برزیرنظام برنامه درسی توجه به سایر زیرنظام ها و تعامل منطقی بین زیرنظام ها می تواند باعث تکمیل چرخه فرایند یادگیری و یاددهی باشد.

گفتنی است؛ دراین مراسم رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی گفت :در تولید مواد آموزشی سعی ما برتوجه ویژه به عناصرتفکر، ایمان، علم، عمل واخلاق  بودوتلاش کرده ایم در زمینه تالیف به موضوعاتی از قبیل اقتصاد مقاومتی، قانون محوری وحقوق شهروندی بپردازیم.درپایان این مراسم از تعدادی از مولفان تقدیرشد.
تعداد بازدید زیرپورتال
این زیرپورتال امروز
تعداد بازدید این صفحه: 227

کد مطلب : 07cd1 تاریخ انتشار : 1394/7/5 یکشنبه
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:برای تدوین کتب‌ درسی در سال تحصیلی آینده مسیر دشواری داریم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: برای تدوین کتب‌ درسی در سال تحصیلی آینده مسیر دشواری داریم.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان دردهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به این‌که عید قربان با فاجعه منا حالت عزا به خود گرفت و اندوه را به جامعه اسلامی وارد کردند، اظهار داشت: از خداوند متعال برای بازماندگان حادثه منا صبر و برای امت اسلامی تدبیر را آرزومندم.

وی افزود: زمانی که خاطره تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دلواپسی‌ها در زمینه تهیه کتاب‌های جدید را مرور می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که با وجود تمام سختی‌ها به نتایج خوبی دست یافتیم و امسال که کار تألیف کتاب‌های درسی 6 پایه ابتدایی و 3 پایه دوره متوسطه اول به پایان رسید، بیشتر به آینده امیدواریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه حرکت علمی جامعه باید شتاب بیشتری بگیرد، گفت: ایستایی و عدم حرکت نباید به این سازمان راه یابد.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: در تولید محتوای جدید به 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق که در برنامه درسی به عنوان عناصر قابل توجه یاد شده‌اند، توجه لازم داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در تدوین کتاب‌های درسی به مأموریت‌های شهروندی نیز توجه داریم و همکاران ما در سازمان پژوهش به مباحث مختلفی مانند وظایف و حقوق شهروندی، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های جمعیتی پرداخته‌اند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: سال گذشته رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید به مواردی اشاره کرد بنابراین خود را موظف به پیگیری آن‌ها دانستیم و نتیجه این شد که درس انشا‌ و گفت‌وگو در کتاب مطالعات اجتماعی وارد شد همچنین حقوق شهروندی و آشنایی با قانون نیز در کتاب‌های درسی گنجانده شده است و خلاقیت و تفکر محوری جزو اهداف درسی است.

حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: سال آینده از لحاظ تدوین کتاب‌های درسی در مسیری سربالایی قرار می‌گیریم که اگر همکاری لازم نباشد احتمال توقف داریم. برای این موضوع مقدماتی لازم است که می‌توان به این موارد اشاره کرد: تسریع در تصویب و تایید آنچه سازمان پژوهش به شورای عالی ارائه می‌دهد و اولویت بررسی پیشنهادهای سازمان پژوهش برای حوزه‌های فنی و حرفه‌ای و نظری.

==========================================================================================================

مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی تجلیل شدند

1 day پیش اخبار عمومی آموزش و پرورشارسال دیدگاه5 بازدید

اخبار آموزش و پرورش: مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی توسط وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان، دهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی امروز با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار می‌شود.

در این همایش از مؤلفان کتاب‌درسی با محوریت مؤلفان کتاب‌های جدیدالتألیف تقدیر شد.

انتهای پیام/

==========================================================================================================

همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی

www.yjc.ir/.../همایش-تجلیل-از-مولفان-و-پدیدآورندگان-مواد-و-رسانه‌های-آمو...همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی. 9/3.
همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی. 9/4. همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان ...
همراه با گزارش تصویری از همایش
=========================================

/گزارش تصویری/ همایش تجلیل از مولفان و رونمایی کتابهای ...

khabarfarsi.com/ext/1598649خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران سرویس: عکس - گزارش تصویری کد خبر: 9009-05494 کد خبر: 9009-05494. /
گزارش تصویری/ همایش تجلیل از مولفان و رونمایی ...
=======================================================

همایش تجلیل از مولفان کتب درسی | سازمان پژوهش و برنامه ...

www.oerp.ir/image-rep/1736۱۸ ساعت پیش - همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی 5 مهرماه 94.
همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی 5 مهرماه 94. همایش تجلیل از مولفان و ...
================================================================

همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی ...

www.khatebartar.com/.../همایش-تجلیل-از-مولفان-و-پدیدآورندگان-مواد-و-...همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی.
0. باشگاه خبرنگاران | 1 | ۵ مهر ۱۳۹۴ 
==============================================================================

همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های ... - خبرچه

khabarche.ir/.../همایش-تجلیل-از-مولفان-و-پدیدآورندگان-مواد-و-رسانه-های-آ...۲۰ ساعت پیش - بعد از ظهر یکشنبه پنجم مهر ماه 1394
خبر همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی.
======================================================================================

    همایش تجلیل از مولفان و پدیداورندگان مواد و رسانه های اموزشی - ان

    an.arifun.in/p1254334_همایش-تجلیل-از-مولفان-و-پدیداورندگان-مواد-و-ر...

    به گزارش ایسنا علی اصغر فانی در دهمین همایش تجلیل از مولفان پدیداورندگان مواد و. سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی.

    مدیریت غلط و اقدامات ناشایستی که عامل این ...

    =======================================================

    اصلی/همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های ...

    پورتال وزارت آموزش و پرورش-اصلی/همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی.

    ================================================================

    همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی

    sadkhabar.ir/.../همایش-تجلیل-از-مولفان-و-پدیدآورندگان-مواد-و-رسانه‌های-آم...

    همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی. کد خبر: ۳۰۰۵۱۶. تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳.

    منبع: باشگاه خبرنگاران. Bookmark and Share.

    ======================================================================

    خانه » رسانه » همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی
    3614724_840.jpg

    همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی

                Image CAPTCHA