نشست تخصصی اشاعه فرهنگ پرورش تفکر و تعقل برگزار شد
تاریخ 27 مهر, 1394 - 16:03.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این نشستدکتر دانشور ضمن خوشامدگویی به حاضران و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان به معرفی برنامه درسی تفکر و حکمت پرداختند.
وی با تاکید بر این که دانشآموزانی که در سال جاری وارد نظام آموزش رسمی میشوند به احتمال زیاد در زمان فارغ التحصیلی با شرایطی بسیار متفاوت از وضعیت امروز در زمینه تحصیل، شغل، ازدواج؛ تربیت فرزندان و نظایر آن مواجه خواهند شد و با طرح این سؤال که چه دانش و توانایی به دانشآموزان باید داده شود که بتواند به نیاز یادگیرندگان پاسخ دهد، به وضعیت موجود اشاره کردند که آیا ادامه وضع موجود ما را به اهداف مورد نظر میرساند یا خیر؟ خانم دکتر دانشور همچنین به مفروضات شورای برنامه ریزی درسی حوزه تربیت و یادگیری تفکر و حکمت در باره یادگیرندگان اشاره کردند. در ادامه به کلیات برنامه درسی تفکر و حکمت شامل مفهوم تربیت، رشد شناختی و تبیین رابطه آن با رشد اخلاقی، تبیین رابطه تعقل با تفکر و توضیح در باره سهگانههای تفکر(مهارتهای تفکر، مضامین و مفاهیم و صفات و ویژگی های منش تفکر/فضایل فکری) اشاره شد و این که فصل مشترک این سه محور جایی است که فرد به باورهایی میرسد و هویت خود را میسازد و این هویت در برخورد با موقعیتها به صورت تدبر نمود پیدا میکند.
سپس نقش مدرسان آموزش خانواده در اشاعه فرهنگ پرورش تفکر توسط آقای غلامحسینی ارایه شد. ایشان بر نقش مدرسان در سه محور اطلاعرسانی، ایجاد انگیزه، و مشاوره و توانمندسازی اولیا تأکید کردند.
بخش سوم کار به ارائه نقطه نظرات شرکتکنندگان اختصاص یافت. در این بخش مدرسان به توضیح نظرات و راهکار پیشنهادی خود دربارة وضعیت موجود و مطلوب پرداختند.
بخش پایانی نشست به سخنرانی آقای دکتر امانی اختصاص داشت؛ وی ضمن بیان اهمیت نقش خانواده در تربیت کودکان، به موضوع تفکر به عنوان یک موضوع مغفول پرورش اشاره کردند که باید بذر آن را کاشت، مراقبت کرد و در بلند مدت به انتظار نتایج نشست.
دکتر امانی گامهایی 1- تشخیص موضوع و تعیین مشخصههای پرورش تفکر، 2- تبیین موقعیتها و روشهای پرورش آن، 3- تعیین نشانگرهای تشخیص بازده مطلوب را برای اشاعه فرهنگ پرورش تفکرضروری قلمداد کردند.