ارسال نظر



وقت دانش‌آموزان در آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها باید صرف تحقیق شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز همزمان با هفته پژوهش و در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی که در دبیرستان دخترانه شاهد هفتم تیر منطقه 6 تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت:‌ پژوهش راهی است که باید از آموزش و پرورش بگذرد.

وی با بیان اینکه علم‌پژوهی و فناوری، اساس توسعه پایدار هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، افزود: مهمترین رکن پژوهش و فناوری را نیروی انسانی تشکیل می‌دهد و آموزش و پرورش در تربیت، وظیفه خطیری دارد که همان تربیت نسلی محقق، دانا و تواناست.

فرهادی با اشاره به اینکه در نظام آموزش و پرورش به جایگاه پژوهش باید توجه شود که شده است، گفت: نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش، توجه جدی به پژوهش دارد و دانش‌آموزان باید با تکنیک‌ها آشنا شوند، مسئله‌یابی و تحقیق کنند و باید بخشی از وقت آنها در آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها صرف تحقیق شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با برشمردن ویژگی‌های دانش‌آموزان محقق افزود: دانش‌آموز پژوهشگر «به تفکر منطقی اعتقاد دارد»، «جستجوگر است»، «تغییر را حاصل تلاش انسان‌ها می‌داند»، «جهانی فکر کرده و ملی عمل می‌کند»، «از تعصبات به دور است»، «کار تیمی انجام داده، از خودمحوری و خودمرکزی گریزان است» و «علم و دانش را دستاورد جهانی می‌داند».

وی تصریح کرد: توجه به جوانان و تحقیقات مشترک درخور اهمیت است و در کشورهای پیشرفته، سهم قابل توجهی از درآمد ناخالص ملی را به تحقیقات اختصاص می‌دهند و روز به روز این اعتبار را افزایش می‌دهند.

فرهادی با بیان اینکه در کشور سهم ما از تولید ناخالص ملی در پژوهش 47 صدم درصد است، افزود: قرار است این میزان در پایان افق چشم‌انداز به 4 درصد برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در افق 1404 که باید رتبه علمی اول منطقه را داشته باشیم، برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم و امر پژوهش نیز دو مقوله دارد و برای بستر آن باید فرهنگ‌سازی کرده و برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش، نیروی انسانی، بودجه و فضا فراهم شود.

وی ادامه داد: در امر پژوهش نیز فقرِ مسئله‌شناسی مورد توجه است و باید جستجوگری کرد و تکرار روش‌های پژوهش و آشنایی کافی به روش‌های پژوهش، نیازسنجی دارای اولویت است.

فرهادی با تأکید بر اینکه پژوهش را باید باور کنیم، یادآور شد: برای کنترل و نظارت باید از پژوهش مدد بگیریم و در آموزش و پرورش باید بنای یادگیری را به مسئله‌محوری قرار دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانش‌آموزان باید یاد بگیرند از طریق پژوهش، قدرت پیدا کردن مسئله را پیدا کنند و دانشگاه‌های نسل سومی، دانشگاه‌های کارآفرین است که ما به دنبال این هستیم و در این رابطه جدا از تکمیل زیرساخت‌ها باید از بُعد نرم‌افزاری، به نقش خانواده و معلمان نیز توجه داشت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 6 یا 7 طرح دانش‌آموزی به ما رسید اما امسال بیش از 800 طرح پژوهشی رسیده که قابل توجه بوده و از مقاطع ابتدایی و دبیرستان، تحقیقاتی داریم.

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA