ارسال نظر



مشاور رئیس جمهور: نهادینه شدن پژوهش، به سرانجام رسیدن آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، به نقل ازخبرگزاری فارس، محمدعلی نجفی مشاور رئیس جمهور صبح امروز در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در سالن امیر کبیرمدرسه دارالفنون برگزار شد در سخنانی اظهارداشت: نظام تعلیم و تربیت آنقدر پیچیدگی دارد که تصمیم‌گیری در باب ساده‌ترین مسائل آن نیاز به پژوهش و فعالیت کارشناسی طولانی‌مدت دارد.

وی ادامه داد: ارتباط پیچیده‌ای که نهاد آموزش و پرورش با اجزای حکومت دارد ایجاب می‌کند، نسبت به مسائل آموزش و پرورش ساده‌اندیش و ساده‌انگار نباشیم. امروز آموزش و پرورش از شکل بسیط تاریخی خود جدا شده و شرایطی دارد که حتی در کشورهایی که از نظر تعلیم و تربیت پیشرفته هستند و امروز بیشتر به کیفیت و محتوا توجه دارند نیز، مسائل جدید مطرح می‌شود.

نجفی افزود: نهاد آموزش و پرورش در کشور دچار آسیب دیگری است و آن اینکه مسائل آموزش و پرورش از دید عده‌ای به شدت آسان می‌نماید و این تقلیل مسائل پیچیده به مسائل ساده از بزرگترین آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت است.

مشاور رئیس جمهور  با بیان اینکه وضعیت آموزش و پرورش به شکلی است که افراد ساده‌اندیش خیلی زود دچار اشکال می‌شوند، گفت: آموزش و پرورش از یک طرف مسائلش پیچیده و تصمیم‌گیری برای آنها دشوار است و از طرف دیگر با این آسیب روبرو است که از طرف برخی این مسائل خیلی ساده است.

وی یادآور شد: مرحله اول این است که قبول کنیم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش با پیچیدگی‌هایی روبرو است؛ برای نمونه روزی ساختار دوره ابتدایی تغییر کرد و برای بنده این سوال است که این مبتنی بر چند کار پژوهشی بوده است و می‌شود فهمید بخش عمده‌ای از صاحب‌نظران با این تصمیم از اصل مخالف بوده و یا زیاد در جریان کارهای پژوهشی آن قرار نگرفته‌اند.

نجفی اضافه کرد: راهی جز این نداریم که تنها از همه امکانات کارشناسی کشور بلکه از تجربه جهانی برای عبور از بحران‌ها در آموزش و پرورش بهره بگیریم، به راحتی می‌شود کتابی تحت عنوان هزار و یک مسأله در آموزش و پرورش نوشت.

مشاور رئیس جمهور  با اشاره به مسائل آموزش و پرورش گفت: مهم این است در بحث پژوهش تقلیدگرایی صرف را حاکم نکنیم؛ یعنی فکر کنیم پژوهش راه حلی به ما ارائه دهد، البته درست است و پژوهشگر باید به کمک تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان بیاید و راه‌حل‌هایی ارائه دهد، اما پژوهش‌های بنیادی و فکری حتی در حد طرح سوال برای مسئولین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه‌ای از مسائل آموزش و پرورش در دستور کار پژوهشگران و پژوهشگاه آموزش و پرورش باید قرار گیرد تا افق‌های جدیدی برای مجریان آموزش و پرورش گشوده شود، گفت: موضوعات مورد پژوهش در آموزش و پرورش باید مورد توجه زیاد قرار گیرد.

نجفی با اشاره به اقتصاد آموزش و پرورش یادآور شد: فکر می‌کنم هنوز هم اهمیت این موضوع درک نشده است و راه‌حل‌های درستی برای آن پیدا نشده است.

مشاور رئیس جمهور  با اشاره به مسأله برداشت از عدالت در آموزش و پرورش افزود: اگر در باب عدالت با مسئولان کشور صحبت کنیم روش‌هایی را ارائه می‌دهند که در مواردی 100 درصد با هم مغایرت دارند، یکی انجام برنامه‌ای در دولت را عین عدالت و دیگری تعطیل کردن آن را عین عدالت می‌دانند.

وی با بیان اینکه معلوم نیست وقتی صحبت از عدالت آموزشی می‌کنیم همه روی یک موضوع صحبت می‌کنیم، افزود: نقش معلم و اینکه آن را تربیت و جذب کرده و انگیزه را در او حفظ کنیم بحث دیگری است، آیا توانسته‌ایم عشق معلمی را در آنها حفظ کنیم و این یکی از موضوعاتی است که هنوز اختلاف نظر اساسی در آن وجود دارد.

نجفی با طرح این موضوع که آموزش و پرورش در گستره مدیریت کشور در کجا قرار دارد، تصریح کرد: آیا آموزش و پرورش بخشی از حاکمیت است یا آموزش و پرورش بخشی از فعالیتهای تصدی‌گری است یا چیزی بین این دو، که هنوز برای ما روشن نیست.

مشاور رئیس جمهور بیان داشت: از یک طرف در قانون پنجم پنج‌ساله و مدیریت خدمات کشوری گفته شده آموزش و پرورش حق دارد بخشی از خدمات را به بخش خصوصی واگذار کند و خرید خدمت کند، اما مجلس می‌گوید آموزش و پرورش حق ندارد و این نشان می‌دهد در ذهنمان تصویر روشنی از آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینکه آموزش و پرورش جزئی از جامعه مدنی است، آیا در جامعه بحث شده است که جامعه مدنی شامل چه بخش‌های از جامعه است و آیا باید آموزش و پرورش را جزئی از جامعه مدنی دانست که باید روی آن تحقیق اساسی شود.

نجفی با بیان اینکه آیا هم‌افزایی در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: آیا آن چیزی که از صدا و سیما پخش می‌شود از نظر تعلیم و تربیت همسو است یا در نقطه مقابل آن قرار دارد و در چارچوب نظام چگونه برای این نظام طراحی کنیم که ماحصل آن تربیت جوانانی باشد که در خواسته‌ها و ایده‌آل‌های ما باشد و آموزش و پرورش به سرانجام نمی‌رسد مگر اینکه مسئله پژوهش در آن نهادینه شود.

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید در مدرسه به فضایی برسیم که فضای پرسیدن، کاویدن و تفکر باشد، تقویت روحیه پرورشی در دانش‌آموزان بسیار مهم است و دانش‌آموزان می‌توانند موضوع هر پژوهشی باشند و چرا روی دانش‌آموزان پژوهش انجام نمی‌دهیم تا ریشه بحران‌ها را شناسایی کنیم.

2
امتیاز: 2 (1 رای)
Image CAPTCHA