ارسال نظر



کارگاه آموزشی بررسی جایگاه رسانه در سند تحول بنیادین برگزارشد

به گزارش روابط عمومی مطالعات پژوهشگاه آموزش و پرورش، درکارگاه آموزشی بررسی جایگاه رسانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور کارشناسان و اعضای هیات علمی سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بر آماده سازی دانش آموزان برای رویارویی با انواع رسانه و حضور ارزش مدار و عقلانی متربیان با بهره گیری از ظرفیت های رسانه به منظور مصون سازی نسبت به تهدیدهای انواع رسانه تاکید شد.

در این کارگاه آموزشی از رسانه در کنار نظام آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای غیردولتی به عنوان رکن چهارم تاثیر گذار در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور یاد و توجه دست اندرکاران نظام برنامه درسی به سواد رسانه ای لازم و ضروری خوانده شد.

همچنین در این کارگاه با اشاره به تهیه و چاپ کتاب تفکر و سواد رسانه ای در پایه دهم از سال تحصیلی آینده  تاکید شد: با توجه به سرعت بالای تغییرات در دنیای امروز نهاد آموزش و پرورش نیازمند تحول و توجهی جدی در این راستا است تا بتواند کشور را  بیش از گذشته به بایسته ها و نبایسته های جهان امروز نزدیک سازد.

گفتنی است: یکی از اولویت های سند تحول بنیادین سواد رسانه ای عنوان و تصریح شد: سواد رسانه ای همراه با سیستم آموزشی منسجم در افراد به وجود می آید.

کارشناسان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، جامعه امروز را مملو از پیام های رسانه ای دانسته و در امان نبودن افراد از انواع پیام های رسانه ای و درک همه پیام ها ، میزان زمان کافی برای آن، انتخاب محتوای رسانه ای متناسب با ارزش های فرهنگی و سن و ویژگی های شناختی خصوصا برای کودکان را از جمله پیچیدگی های دنیای رسانه ای امروزمعرفی کردند.

در این نشست از محوریت نقش خانواده در تدوین و اجرای برنامه های تربیتی سخن و هماهنگی و همسویی رابطه میان خانواده، مدرسه و سایر نهادهای سهیم در تربیت مهم ارزیابی شد.

در کارگاه آموزشی بررسی جایگاه رسانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش رسانه و تاثیر آن قبل و بعد از تربیت رسمی عمومی حائز اهمیت ذکر و تصریح شد: همه دستگاه ها و نهادها به ویژه رسانه ملی موظف هستند در چارچوب سند تحول بنیادین همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش معمول دارند.

در پایان دکتر شهناز هاشمی  عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش آموزش ارتقای مدیریت خانواده در استفاده از ابزار رسانه در محیط خانواده و تعامل اثربخش با مراکز فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت رسانه ها به ویژه رسانه ملی برخی از عوامل نقش آفرین و موثر بر تربیت رسمی و عمومی معرفی وتصریح کرد: ایجاد تسهیلات قانونی و ساز و کارهای تشویقی و انگیزشی مادی و معنوی برای بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون در بین دانش آموزان با استفاده از ظرفیت کتاب های درسی، مجلات و رسانه های آموزشی و برنامه ریزی و به کارگیری امکانات و فرصت های اجتماعی برای اعتلای فرهنگی عمومی به منظور ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تاکید بر نقش و جایگاه معلم برخی دیگر از عوامل موثر بر تربیت رسمی و عمومی به شمار می رود.

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA