کلکسیون "نه" برای بچه ها داریم در حالی که "افعل" ها باید بیشتر از "لاتفعل"ها باشد
تاریخ 18 اسفند, 1394 - 15:41.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حجت الاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان که در همایش علمی ارتباط خانواده با فرزندان در جمع پژوهشگران این حوزه در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سخن میگفت با اشاره به تعریف "خانواده" از دیدگاه اسلامی اظهار داشت: خانواده قدسی ترین و پایه ای ترین تشکل انسانی است که بر مبنای نیازهای فطری انسان شکل میگیرد؛ نه نیاز غریزی یا اجتماعی وهمین نیاز فطری است که انسان را از حیوان متمایز میکند. نیاز فطری همیشگی و باقی است ولی سایر نیازها ممکن است مرتفع و تعطیل شوند ولی نیاز فطری اینطور نیست.
وی افزود: وجود انسان در این عالم همراه با زوج یا به شکل خانواده بوده است. در قرآن هرگاه از خلقت آدم حرف می زند همراه او زوج اوست. وقتی آدم در بهشت است و مشکلی ندارد خداوند او را همراه با زوجش مورد خطاب قرار می دهد. به عبارت دیگر انسان به لحاظ فطری نیازمند سکنی گزیدن در کنار همنوع است که عالی ترین نوعش خانواده است. لذا فرمود ما شما را خلق کردیم و از جنس خودتان زوج هایی برایتان قرار دادیم تا " ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه" یعنی خانواده بر دو عنصر عشق و مهر بنا شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خانواده اولین هسته تشکلی جامعه انسانی است لذا فلاسفه بزرگ وقتی راجع به تدبیر عملی بحث می کردند بعد از "علمُ النفس" به "تدبیر منزل" اشاره کردند. و تعبیر قران از خانواده واژه های "اسرت"، "بیت" و "اهل" است که هرکدام از اینها بار معنایی خاص خود را در عرف معارف قرآنی دارند.
محمدیان در ادامه به تشریح این سه مفهوم در فرهنگ قرآنی پرداخت و اضافه نمود: در فلسفه اخلاق اسلامی می بینیم بهترین بنیادها بنیاد ازدواج و خانواده است و شکل گیری ساختار خانواده یا بر مبنای قانون است یا شریعت. در هردو حالت هدف مشروعیت بخشیدن به این رابطه است. یعنی یک کانون مشخص این قرارداد اجتماعی را انشاء می کند. ولی اگر شخص به هنجارها تن ندهد این رابطه دیگر قدسی نیست.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مفاهیم قرآنی یک خانواده نه تنها متعادل که باید متعالی باشد و در این خانواده متعادل رو به تعالی هر یک از اعضا جایگاه خاص خود را دارند که مهم ترین عنصر و حلقه اتصال سایر عناصر "مادر" است. در اهل بیت هم کلید اتصال حضرت زهرا سلام الله علیهاست. کانون خانه مادر است لذا با توجه به نقش برجسته مادر ده ها حدیث در کرامت زن داریم. مثلا این حدیث که "اگر می خواهید فرزندانتان کرامت را از شما به ارث ببرند به مادرانشان احترام بگذارید" یا "ممکن نیست کسی بر سر زن فریاد بزند مگر شخص لئیم" یا این حدیث که "اگر دو فرزند داشتید و برایشان هدیه خریدید اول هدیه دختر را بدهید بعد پسر را".
رییس سازمان پژوهش با طرح این سوال که " چرا در خانواده های ما دختر از هویت جنسی اش راضی نیست؟ آیا ما هم در خانواده هایمان اینچنین برخورد می کنیم؟" اظهار داشت: اینها همه به رفتار والدین بستگی دارد. دختر می آید می گوید من گویا از همان اول اضافی بودم و هرچه در خانه بود متعلق به برادرم بود...هرچند امروز رابطه والدین با پسرها هم درست شکل نمی گیرد ولی باید به این نکته توجه کرد که بچه استقلال می خواهد و سنین راهنمایی و اول متوسطه حادترین سن است. چون بچه در این سن هم استقلال می خواهد و هم می خواهد با گروه های هم سال ارتباط داشته باشد.
محمدیان خاطرنشان کرد: ما اگر بچه ها را از چیزی منع می کنیم باید به او بگوییم چه وقت می تواند چه کاری را کند. یعنی همه "لا تفعل" ها باید با "افعل" ها همراه باشند. افعل های ما باید بیشتر از لاتفعل های ما باشد. در حالی که فقط کلکسیون "نه" داریم. نپوش، نخور، نرو... ولی اینکه چه بپوشم، چه بخورم، با کی بروم... چیزی درباره اش نداریم. در مدرسه هم همین مشکل را داریم. با موبایل وارد نشوید و غیره.
وی درپایان به نگاه اسلام در این خصوص اشاره کرد و گفت: نگاه اسلامی نگاه مثبت گرایانه است. خانواده باید نسبت به هم و پدر و مادر نسبت به فرزندانشان نگاه مثبت داشته باشند. ما دستگیری نمی کنیم، مچ گیری می کنیم. اسلام می گوید مراقبت کنید ولی سلب اعتماد نکنید. حتی گاه به ما حکم می کند که تجاهل کنیم یعنی ببینیم و به روی خودمان نیاوریم.