صِرفِ توجه به شایستگی کافی نیست و باید قابلیت ها نیز مورد توجه باشد
تاریخ 7 ارديبهشت, 1395 - 08:39.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حیدر تورانی رئیس پژوهشکده برنامه ریزی و نوآوری های آموزشی در اولین نشست اعضای هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با دکتر محمدیان که صبح روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه در سالن جلسات سازمان برگزار شد با اشاره به یافته های پژوهشی ارائه شده توسط دکتر پرتو افزود: انصافا کار جالب و درخور توجهی ارائه شد. اما من مایلم پنجره ای دیگر باز کنم و از آن زاویه به مساله نگاهی داشته باشم، شاید به مطالب دیگری هم برسیم که با نتایج ارائه شده متمایز باشد.
وی افزود: مهمترین دغدغه آموزش و پرورش باید ایجاد مهارت و تقویت شایستگی ها و قابلیت ها باشد، اما در عمل همه تلاش ها صرف تقویت شایستگی ها می شود و بحث افزایش قابلیت ها مغفول مانده است.
دکتر تورانی با بیان این مطلب که در باب ضرورت شناخت «مساله» چندین کتاب نوشته می شود در حالیکه حتی نویسندگان از توانایی «حل مساله» عاجزند، تصریح کرد: ریشه قابلیت از قابله است و قابله به معنای زایاندن و افزودن به آنچه هست. یعنی توانایی حل مساله و یاکنار آمدن با آن.
وی اضافه کرد: معلم اگر علاقه کافی یا نگرش مثبت نداشته باشد، اگر اعتماد به نفس نداشته باشد، طبیعتا استرس زیادی را تجربه می کند و به زودی از کلاس خسته شده وگرفتار فرسودگی شغلی می شود.
رئیس پژوهشکده ضمن مقایسه عرصه آموزش و پرورش با زمین فوتبال افزود: اگر زمین مناسبی نباشد بهترین بازیکنان نیز نمی توانند بازی مطلوبی ارائه نمایند. لذا هم معلمین شایسته وتوانمند و هم بستر مناسب باید فراهم باشد تا آنها با اشتیاق بیشتری به وظایف خود عمل کنند.