کارگاه بین المللی آموزش مهارتهای زندگی با حضور نماینده یونیسف
تاریخ 6 شهريور, 1395 - 11:05.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و دفتر نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد – یونیسف برگزار شد که خلیل الله بابالو قائم مقام وزیر در امور بین الملل ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت: ساعات و لحظات مفیدی را برای شما آرزو دارم. بحث مهارتهای زندگی موضوع بسیارمهمی در دنیای امروزی و کشورهای در حال توسعه است،انسان دارای سه ویژگی است انسان آزاد رآفریده شده است،مختار واجتماعی است و مدنی والطبع است. در زمانهای بسیار قدیم گفته اند انسان مدنیّ بالطبع است، یعنی انسان طبیعتاً اجتماعی است. مقصود از اینکه انسان طبیعتاً و ذاتاً اجتماعی است. ما باید بدانیم چطور شناخت اسنان را مدیریت کنیم . موضوع اصلی این نشست انسان است در قرآن کریم 34 آیه در خصوص انسان است که هم خصوصیات مثبت و هم مشکلات و اشکالات در این آیات آمده است.
وی گفت : موضوع دیگر شناخت حقوق انسانها است انسان نسبت به خودش ،دیگران و خالقش حقوقی دارد. اما نیاز انسان به شناخت رذائل و فضائل است خصلت های بد و فضیلت های خوب ابزاری است برای شناخت انسان و ما به این ابزارها نیازداریم تا سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیحی را انجام دهیم . امیدوارم در این نشست با حضور شما عزیزان به راه حل های مناسبی برای تعلیم و تربیت دستیابیم .
در ادامه مراسم حسینی مشاور معاونت متوسطه تصریح کرد : فرصت مناسبی است برای به اشتراک گذاشتن مهارتهای زندگی و استفاده از ظرفیت های یونیسف در ارتقاء کیفیت است . در حال حاضر چالشهای فراوانی پیش روی انسانها می باشد که باید به دنبال برون رفت از این چالشها باشیم نابرابری ها ، خشونت ها ، عدم اشتغال و .... همه نمونه ایی از مسائلی است که هر روزه با آنها مواجه هستیم خصوصاً خشونت های غلط که منطقه را به چالش کشیده است .اماباید بدانیم راه ناامید کننده ای نیست و از طریق نظام های آموزشی امیدواریم با تعلیم و تربیت صحیح بر این مشکلات پیروز شویم . نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بر پایه تعالیم دینی و به دنبال کیفیت آموزشی بر مبنای تعالیم اسلامی است.
ویلیام پارکز رئیس دفتر نمایندگی یونیسف نیز اظهار داشت: صحبتهایم را با چند سوال شروع می کنم ذهن بسیاری از ما را چه به عنوان والدین، برنامه ریز آموزشی و یا مسئول چالشها و بحران های روز مشغول کرده است چگونه می توانیم کودکانمان را برای مقابقه با مشکلات و تصمیم گیریها ی عاقلانه آماده کنیم ؟ آیا مقابله با مشکلات و استقامت در برابر سختی ها یاددانی و یادگرفتنی است ، آیا کافی است که در مدارس سواد خواندنی و نوشتن حساب و هندسه را آموزش دهیم یا نسل بعدی را برای والد شدن ،کارمند شدن ،شهروند شدن و یا رهبر شدن آماده کنیم ،منظور از ارائه آموزش با کیفیت به کودکان و نوجوانان چیست ؟ موفقیت همه ما در یک جامعه دموکراتیک در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه به قابلیت ما در مدیریت چالشها و خطرات و استفاده بهینه از فرصت ها و حل مسائل به شیوه های صلح آمیز و دوستانه بستگی دارد.
وی افزود: آموزش مهارتهای زندگی یکی از ارکان اصلی آموزش با کیفیت است و به آن دسته از مهارتهای شناختی ،شخصی و بین شخصی اطلاق می شود که تواناییهای فرد را در این مهارتها تقویت می کند امروز علاقه روزافزونی به اینگونه آموزشها برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که مهارتهای روانی – اجتماعی را در آنان به اندازه مهارتهای خواندن و نوشتن و حساب پرورش می دهد . این آموزش نامهای گوناگونی دارد که می توان به آموزش مهارتهای زندگی ،یادیگری اجتماعی و احساسی ،آموزشهای سلامت و مهارت – محور اشاره کرد. اما همه آنها یک مفهوم مرکزی را در محور خود دارند و آن اینست که به کودکان و نوجوانان تفکر خلاق و مهارتهای حل مساله را می آموزد، حس ارزشمند بودن را در آنها می پروراند و به آنها یاد می دهد چگونه با دیگران ارتباطی سازنده و موثر برقرار کنند.