ارسال نظر



دانش آموز نباید فقط به آموزش بپردازد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی اصغرفانی در جلسه ستاد عالی تشکیلاتی سومین المپیاد ورزشی درون مدرسه ای که امروز یکشنبه 21 شهریور ماه در ساختمان شهید رجایی آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت: این نشست سومین المپیاد درون مدرسه ای است که بیش از پیش در جهت ارتقا و رشد ورزش دانش آموزی که همان ورزش همگانی است و زمینه ساز خوبی برای ورزش قهرمانی خواهد بود برگزار شده است.

ساحت های ششگانه تربیتی

 وی افزود: در برنامه ششم توسعه سند تحول نظام آموزش و پرورش مبنا قرار گرفته و همه برنامه ها و فعالیتهای آموزش و پرورش در طول برنامه ششم و در ادامه برنامه هفتم بر اساس سندتحول بنیادین است .

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین بخشهای مهمی دارد که یکی از بخشهای مهم آن ساحت های ششگانه تربیتی است که اعتقاد داریم که همه این ساحت ها برای تربیت همه جانبه دانش آموزان در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان به صورت تک ساحتی تربیت نشود.

فانی گفت: ساحت اول ساحت تربیت اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان است و دانش آموزان باید در مدارس بر اساس اخلاق و اعتقادات دینی و مذهبی تربیت شوند البته این ساحت لازم است اما کافی نیست ساحت بعدی تربیت علمی و فناورانه است یعنی دانش اموزان علاوه بر اخلاق باید از آخرین دستاوردهای علمی بهره مند شوند. ساحت سوم تربیت زیباشناختی و هنری است که بر اساس برنامه درس ملی و تدوین شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه آموزش هنر و تربیت روحیه زیباشناختی دانش آموزان کار کرده ایم.

وی ادامه داد: ساحت بعدی تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان است یعنی دانش آموزان باید در محیط آموزشگاه و در سنین دانش آموزی یاد بگیرند که چگونه در جمع زندگی کنند و با دیگران تعامل داشته باشند.

فانی گفت: ساحت پنجم تربیت حرفه ای و اقتصادی است که این یعنی دانش آموز ما باید طوری تربیت شود که پس از اخذ دیپلم بتواند یک حرفه و مهارت را آموخته باشند و کاری از آنها بربیاید. اکنون یکی از مشکلات ما این است که فارغ التحصیلان ما توانمندی حرفه ای ندارند و لازمه آن توسعه آموزش فنی و حرفه ای است .

دانش آموز نباید فقط به آموزش بپردازد

 وی ادامه داد: ساحت ششم ساحت زیستی و تربیت بدنی است یعنی دانش آموزان ما نباید بصورت تمام وقت تنها به آموزش بپردازد یکی از مشکلات ما اکنون کارهای افراطی است که در بخش آموزش صورت گرفته و دانش آموزان از تربیت بدنی خود دور مانده اند ما در جدول دروس متوسطه دوم که اولین سری آنها کلاسهای دهمی هستند که در نظام جدید آموزش و پرورش تحصیل می کنند افزایش ساعات تربیت بدنی را داشته ایم که به جای 3 ساعت در متوسطه دوم آن را به 6 ساحت درس تربیت بدنی افزایش داده ایم یعنی ما در دولت یازدهم به تربیت زیستی و بدنی دانش آموزان اهمیت می دهیم و این موضوع باعث افزایش سلامت در جامعه خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: المپیاد ورزشی درون مدرسه ای با رویکرد مدرسه محوری یکی از فعالیتهای ارزشمند است که می تواند تمام دانش آموزان را در بر بگیرد بر اساس آمار سال گذشته بیش از 4 میلیون دانش آموز در این المپیاد مشارکت جدی داشتند و بحث تربیت بدنی و فعالیتهای بدنی به کف مدارس آمده است.

وی ادامه داد: مدرسه کانون اصلی تربیت است و فعالیتهایی مانند المپیاد درون مدرسه ای و کانون درون مدرسه ای می توانند به تقویت و غربالگری دانش آموزان در شناخت استعدادهای ورزشی آنها کمک کنند و در آینده موثر باشند.

بعد از ظهرهای مدارس برای ورزش بچه ها آماده شود

فانی خاطرنشان کرد: بر اساس سندتحول بنیادین مدرسه باید به نهاد تربیتی محله تبدیل شود یعنی مدارس در نوبت بعد از ظهر که خالی هستند فضایی برای حضور دانش آموزان و بچه های محل برای فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی باشد .

8 هزار کانون مدرسه ای

وی افزود: اکنون کانون درون مدرسه ای در 8 هزار مدرسه وارد شده است که می تواند توسعه پیدا کند و همین امر برای تبدیل نهاد مدرسه به عنوان یک نهاد تربیتی نقش موثری دارد. بر اساس سند تحول بنیادین توسعه ورزش همگانی زمینه ساز ورزش قهرمانی است و می تواند به کشور کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سالهای اخیر شاهد توسعه مشارکت سایر نهادها در آموزش و پرورش بودیم و علاوه بر این توسعه مشارکت خانواده ها را به ویژه در المپیاد درون مدرسه ای داشته ایم به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش با 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد و گسترده ترین دستگاه دولتی و حاکمیتی که در اقصی نقاط کشور و دوردست ترین روستاها تنها پرچم جمهوری اسلامی که نشانه حاکمیت جمهوری اسلامی است را مدارس دارند و 105 هزار مدرسه در 105 هزار نقطه کشور نشان حضور جدی آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: ما برای حتی یک دانش آموز ابتدایی مدرسه داریم سال گذشته حدود 110 مدرسه تک دانش آموزی یعنی یک دانش آموز و یک معلم داشته ایم زیرا نمی خواهیم دوباره بی سواد تولید شود اگر این حضور ما در همه جا گسترده باشد احتیاجی نیست در آینده نهضت سوادآموزی در کشور ایجاد شود تا بتوانیم افراد را باسواد کنیم .

اداره دستگاه بزرگ آموزش و پرورش از توان یک وزارتخانه خارج است

فانی گفت: اداره دستگاه بزرگ آموزش و پرورش از توان یک وزارتخانه خارج است و در دولت یازدهم سعی کردیم که مشارکت و حضور همه نهادها را در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت داشته باشیم . علاوه بر آن المپیاد ورزشی درون مدرسه ای مشارکت بالای خانواده ها را در بر داشته که مباحث ارزشمندی را در آینده خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مسابقات المپیاد درون مدرسه ای کمک می کند تا ما شناسایی استعدادها و سرمایه های اصلی کشور در بخش تربیت بدنی را داشته باشیم و باعث ایجاد خوداتکایی، جمع گرایی و کارگروهی و کار تیمی می شود البته فعالیتهای دیگری مانند شوراهای دانش آموزی و مجلس دانش آموزی نیز چنین اثری دارد و باعث می شود تا روحیه کار گروهی در دانش آموزان تقویت شود و دانش آموزان ما با خوداتکایی ، مسئولیت پذیری، تحمل نظرات دیگران یعنی مهارت با دیگران زیستن را بیاموزند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: درس تربیت بدنی که توسط 33 هزار معلم تربیت بدنی تدریس می شود این 33 هزار معلم خود از داوران و از مربیان خوب در کشور هستند که خود سرمایه ای ارزشمند در کشور هستند. آموزش و پرورش در همه ابعاد یک گنج نهفته و وسیع در کشور است و نهادهای مختلف می توانند از این گنج نهفته استفاده کنند.

ثبت نام بیش از 12 میلیون دانش آموز در سامانه سناد

وی اضافه کرد: بر اساس آمار اعلام شده ثبت نام دانش آموزان از مرز 12 میلیون در سامانه سناد گذشته است و پیش بینی می کنیم در سال تحصیلی جدید با رشد 200 هزار نفری تعداد دانش آموزان ما امسال 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز باشد که سرمایه های اصلی کشور همین نوجوانان و جوانان هستند و نهادهای دولتی و مردم باید در این راه آموزش و پرورش را یاری کنند.

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA