ارسال نظر



برای اولین بار انجام گرفت: ارائه گزارش عملکرد ایران در تیمز2015 همزمان با «IEA»

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر عبدالعظیم کریمی در نشست علمی ارائه گزارش عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون بین المللی تیمز 2015 که صبح روز شنبه 13 آذرماه 95 در سالن اجتماعات سازمان پژوهش برگزار شد، اظهار کرد: برای اولین بار گزارش عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز 2015 همزمان با انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی «IEA» انجام می شود.

وی با اشاره به بهبود نسبی جایگاه ایران در این آزمون افزود: طراحی و مدیریت مطالعه تیمز و پرلز با انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) در آمستردام هلند است. هدایت علمی مطالعه تیمز و پرلز را مرکز بین المللی مطالعه (TIMSS International Study Center) در دانشگاه بوستون آمریکا, دانشکدة علوم تربیتی به عهده دارد. برنامه ریزی و کنترل مراحل مختلف نمونه گیری مطالعه تیمز و پرلز را مرکز آمار کانادا (Statistics Canada) انجام می دهد. بررسی صحت داده های دریافتی از کشورهای مختلف, توسط مرکز پردازش داده ها DPC در هامبورگ آلمان صورت می گیرد. مدیریت و اجرای مطالعة تیمز و پرلز در کشور های عضو: کشورهای شرکت کننده در این مطالعه از طریق ”هماهنگ کننده های ملی“ مطالعه National Research Coordinator (NRC ) در نشست های منظم آموزشی و تخصصی با مراحل و شیوه های انجام این مطالعه آشنا می‌شوند. این افراد مسئول هماهنگی ، سازماندهی و اجرای عملیات مطالعه در کشور خودشان هستند. در کشور ایران مدیریت و اجرای مطالعات تیمز و پرلز در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز) انجام می گیرد. هدف از مطالعات TIMSS و PIRLS : مقایسه روند عملکرد نظام های آموزشی کشور های شرکت کننده در ابعاد مختلف و در طول دوره های مختلف. یافته ها و اطلاعات بدست آمده از مطالعات تیمز و پرلز منبع مهم و تعیین کننده برای کشف و شناسایی نقاط ضعف و قوت نظامهای آموزشی کشورها در مقیاس ملی و بینالمللی و ارائه راه کارهای برخاسته از نتایج پژوهشی در بهبود فرآیند یاد دهی ـ یاد گیری است.

وی با اشاره به نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی در مقایسه با 48 کشور شرکت کننده دیگر افزود: توجه مسئولان، معلمان و خانواده ها به نتایج آزمون ها می تواند گام موثر و مهمی در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان و رفع کاستی ها محسوب گردد.

2
امتیاز: 2 (1 رای)
Image CAPTCHA