عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین حوزه های خدمت رسانی است
تاریخ 15 اسفند, 1395 - 09:12.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، اسفندیار چهاربند اظهارکرد: عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین حوزه های خدمت رسانی است که متولیان امر باید خدمات لازم را با ساماندهی مناسب به اقصی نقاط کشور ارائه دهند.
وی با اشاره به شاخص های عملکرد ساماندهی، اقدام به مقایسه شاخص های عملکرد سال های تحصیلی 96_95 ، 95_ 94، 94_ 93 کرد و گفت: این شاخص ها در زمینه نسبت دانش آموز به معلم، نسبت دانش آموز به کارکنان آموزشی، نسبت معلم به کارکنان آموزشی، نسبت معلم به کل کارکنان، تراکم در کلاس، دانش آموز، کلاس، بازمانده از تحصیل و پوشش تحصیلی (واقعی) هستند.
چهاربند با تاکید بر اینکه شرایط دوره دوم متوسطه به صورت ناپایدار است، عنوان کرد: هم اکنون در زمینه ترکیب دانش آموز در رشته ها، شاخه ها و نیروی انسانی مشکلاتی وجود دارد که اگر این موضوع مدیریت نشود؛ بحران ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین در حوزه نیروی انسانی با مبنای عمل ما فاصله دارد، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره شده است که در پایه های تحصیلی باید خدمات مشاوره وجود داشته باشد و بر همین اساس معلمان باید با رویکرد مشاور نیز فعالیت کنند.
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناورری اطلاعات ادامه داد: ما باید به توانمندسازی معلمان توجه کنیم تا بلکه بتوانند در عین تدریس، فعالیت مشاوره نیز انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه تراز نیروی انسانی و عملکرد بودجه 95 متاثر از عوامل مختلف هستند، افزود: نرخ پوشش تحصیلی به تفکیک دوره، تراکم دانش آموز در کلاس به تفکیک دوره و شاخه، نرخ توزیع دانش آموز در دوره ها و شاخه ها، تعداد مدرسه بر حسب انواع، تعداد نیروی مازاد ناشی از عدم تعادل، نیروی به کار گرفته شده در سایر واحدهای سازمانی از جمله این عوامل هستند.
چهاربند با اشاره به فقدان مکانیزم کاهش فاصله پوشش تحصیلی به عنوان یکی از مهمترین چالش های توسعه سنواتی سال 95 گفت: طی سه سال گذشته میانگین پوشش تحصیلی نه تنها افزایش نداشته است بلکه فاصله پوشش تحصیلی بین استان ها تقریبا ثابت مانده است.
وی به بیان تعریف برنامه توسعه سنواتی پرداخت و افزود: فرایندی یکساله، چند بعدی و آینده نگر که با تمرکز بر الویت های سازمانی در تمام سطوح در چارچوب اهداف برنامه پنج ساله ششم توسعه آموزش و پرورش با نوآوری، به کارگیری بهینه عوامل آموزشی، جلب حمایت سایر دستگاه ها و سازمان های حاکمیتی، منجر به تحقق متوازن اهداف و کارکرد نظام در تمامی ساحت های تربیت و براساس شاخص های معین و استانداردهای آموزشی و پرورشی می شود.
چهاربند به رویکرد مدیریت توسعه سنواتی سال تحصیلی 97_96 اشاره کرد و افزود: کاهش تمرکز و افزایش اختیار استان ها با رعایت ضوابط و مقررات از طریق خودآگاهی، باور و اقدام و عمل از جمله این رویکردها هستند.