ارسال نظر



انتخاب رشته بدون توجه به علایق دانش آموز، آسیب به همراه خواهد داشت

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، علی زرافشان در همایش تبیین شیوه نامۀ هدایت تحصیلی شهرستانهای استان تهران با اشاره به این امر که هدایت تحصیلی بعد از یک دورۀ طولانی مجدداً به دورۀ اول متوسطه بازگشته و نیازمند یک برنامه ریزی جامع و کامل بود، گفت: مسائل درون سازمانی و برون سازمانی بسیاری در امر هدایت تحصیلی نقش داشته اند که بعضا چالش هایی را در این راه به وجود می آوردند که نیازمند برنامه ریزی و تدبیر بود.

اضافه شدن سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به آمار بیکاران

وی با اشاره به این امر که گرایش دانش آموزان به سمت رشتۀ علوم تجربی در این دورۀ آموزشی و همچنین نگاه های مغرضانۀ بضعاً سیاسی سبب شد تا هدایت تحصیلی در سال گذشته با چالش هایی روبرو شود، افزود: از 11 میلیون دانش آموزان فارغ التحصیل در کشور با 5 میلیون بیکار روبرو هستیم که سالانه، چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر به این آمار اضافه می شود.

زرافشان ضمن اذعان به این امر که تمامی این شرایط در حالی است که دولت می تواند در ظرفیت برای اشتغال حدود 700 هزار نیرو در سال ایجاد کند، ادامه داد: دولت به تنهایی قادر به به کارگیری این نیرو و پتانسیل جوان در کشور نیست.

تحصیل 550 هزار دانش آموز در سوم نظری

وی ادامه داد: امروز در پایۀ سوم نظری چیزی حدود 550 هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند که بعضاً با گرفتن دیپلم و بدون داشتن مهارت وارد جامعه می شوند که با اشتغال این عزیزان در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد، چرا که از هیچ مهارتی برخوردار نیستند.

معاون آموزش متوسطۀ وزارت آموزش و پرورش، مسئله هدایت تحصیلی را از جمله موضوعات مهمی دانست که نباید صرفاً به مرزهای آموزش و پرورش محصور شود.

وی با اشاره به این امر که اگر بخواهیم به موضوع اشتغال در کشور کمک کنیم باید به موضوع هدایت تحصیلی نیز نگاهی جدی و فرا سازمانی داشته باشیم، اظهار داشت: باید جوانان را به کارآفرینی تشویق کرد و با کسب مهارت و دانش در کنار یکدیگر، چرخ تولید و اشتغال را در جامعه به حرکت درآورد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث هدایت تصیلی یک بحث جدی و ملی است و از همین رو است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بدان اشاره شده است. هدایت تحصیلی، جهت دهندۀ حرفه ها و مشاغل کشور در آینده است.

زرافشان با تأکید بر این مفهوم که انتخاب آزادانه و آگاهانه دانش اموز باید محود توجه مسئولین قرار گیرد، تأکید کرد: انتخاب رشتۀ دانش آموزان باید مبتنی بر آگاهی و کسب توانایی ها، استعدادها و علایق خود فرد باشد.

این مقام مسئول کسب اطلاع از مشاغل متعدد و مختلفی را که در جامعه وجود دارد و همچنین آشنا کردن دانش آموزان با حرفه های مختلف را از مهم ترین ضوریات پیش روی دانش آموزان دانست و یادآور شد: معمولاً انتخاب رشته توسط اولیای دانش آموزان بدون توجه به مهارت ها و نظرات آنان صورت می گیرد و متأسفانه این امر بدون توجه به علایق دانش آموز، آسیب هایی را به همراه خواهد داشت.

در این همایش، فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، مدیران و اعضای ستاد اجرایی هدایت تحصیلی مناطق 21 گانه شهرستان های استان تهران در اردوگاه شهید منتظری شهریار حضور داشتند.

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA