ارسال نظر



نقد و بررسی کتاب های درسی جدی گرفته شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نشست مشترک مولفان کتاب های درسی نظری، فنی حرفه ای و کاردانش که عصر روز سه شنبه 2 خردادماه 96 در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی قاطع و چشمگیر ملت ایران در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و فرا رسیدن سوم خردادماه، «سالگرد پیروزی غرور آفرین رزمندگان و آزادی خرمشهر»، افزود: بحث محتوای کتب درسی نیازمند تشکیل جلسات مستمر و تخصصی است و نمی توان در این فرصت کوتاه به همه مسائل پرداخت و اصراری هم ندارم هرچه وزیر می گوید بگوئید «چَشم». اما بحث نقد کتاب های درسی باید جدی تر گرفته شود.

وی اضافه کرد: البته اطمینان دارم بخاطر تعجیل در استقرار نظام آموزشی زحمات زیادی کشیده شده تا کار مطابق برنامه و به موقع آماده شود، دست شما درد نکند، جای تشکر و قدردانی دارد. اما از منظر دیگری که نگاه کنیم، هم بر اساس سند تحول بنیادین و هم بر اساس تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده، بحث توسعه پیش آمده و نگاه به آموزش و پرورش دگرگون شده است.

با نگاه به برنامه های کشور های توسعه یافته، در می یابیم آن ها 2 مساله اساسی را مورد توجه و تاکید قرار داده اند؛ 1- مساله هویت و 2- مساله امنیت. زیرا اساس هر دو مساله در آموزش و پرورش شکل می گیرد. لذا باید سرمایه گذاری در آموزش و پرورش جدی تر گرفته شود. تا به هدفهای راهبردی و برنامه های میان مدت و کوتاه مدت تدوین شده نیز دست پیدا کنیم.

دکتر آشتیانی در فرازی دیگر از سخنان خود با طرح این سئوال که ارتباط 2 مساله فوق با آموزش و پرورش جیست و ما چقدر در این مسیر حرکت کرده ایم؟ اضافه کرد: کتاب درسی تنها بخشی از مجموعه عوامل موثر در آموزش و پرورش است و باید به سایر عوامل ازجمله فضای آموزشی، شیوه تدریس، تربیت معلم و.... نیز توجه کرد که چقدر در مسیر هویت سازی و امنیت حرکت کرده و چقدر به تربیت شایستگی محور توجه شده است.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص بیماری دانشگاه گرایی، تصریح کرد: متاسفانه رویکرد ما «دانشی» است که انتهای آن رفتن به دانشگاه است. اما چقدر دانشگاهی نیاز داریم؟ چند درصد دانش آموزان در سایر کشورها این مسیر را طی می کنند؟ اگر به این نتیجه رسیدیم که 70 درصد باید به بازار کار و تولید وارد شوند، آموزش می تواند دانش محور باشد؟ انتگرال و دیفرانسیل چقدر از مشکلات روزمره یک دیپلمه را حل می کند؟

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از رشد بی رویه مراکز دانشگاهی که منجر به صدور مدارک تحصیلی بالاتر می شود، اضافه کرد: بسیاری از افراد فارغ التحصیل دانشگاهی هیچ مهارتی کسب نکرده اند و آچار دست گرفتن را نیز دون شان خود می دانند. باید فکر کنیم در برنامه درسی چه اندازه کسب شایستگی ها مورد توجه بوده است. در حالی که هدف اصلی کسب مهارت است نه صِرفِ دانش.

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA