کتابهای کمک آموزشی زبان به سوی تسهیل ارتباط پیش میروند
تاریخ 28 آذر, 1396 - 13:17.
سرگروه داوران بخش زبانهای خارجی جشنواره کتاب رشد در گفتگو با ستاد خبری جشنواره، ارتباطی شدن را از مشخصههای کتابهای کمک آموزشی زبانهای خارجی این دوره از جشنواره دانست و گفت: در مقایسه با سال گذشته کتابهای کمک آموزشی حوزه زبانهای خارجی پیشرفت چشمگیری داشتهاند.
محمدرضا عنانی سراب، سرگروه داوران زبانهای خارجی کتابهای کمک آموزشی جشنواره رشد با تأکید بر آنکه ناشران کتابهای کمک آموزشی با در نظر گرفتن بیانیه دوره گذشته جشنواره، خودشان را تا حد زیادی با اهداف جشنواره کتاب رشد وفق دادهاند، گفت: زبانآموزی از جمله دروسی است که اگر دانشآموزان بخواهند در آن به سطح مطلوب برسند باید خارج از ساعات کلاس درسی نیز زبان را فرا گیرند و کلاسهای درس به نوعی فقط شروع کننده آموزش زبانهای خارجی است.
وی افزود: به همین دلیل در دسترس بودن کتابهای کمک آموزشی با مطالب کیفی و خوب باعث میشود تا دانشآموزان از وقت بیرون از کلاس درس هم استفاده کنند و به صورت خودآموز، زبان را یاد بگیرند.
محمدرضا عنانی سراب، عملکرد کتابهای کمک آموزشی را در تحقق هدف گفته شده، مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این دوره از جشنواره رشد،27 کتاب از حدود 10 ناشر به مرحله پایانی راه یافتند که در نهایت کتاب برگزیده از بین آنها انتخاب و معرفی میشود.
سرگروه داوران زبانهای خارجی جشنواره کتاب رشد، ادامه داد: یکی از مشخصههای آموزشگاههای زبان، ارتباطی بودن آموزشها است. کتابهای درسی نیز در کنار آموزشگاهها و کتابهای کمک آموزشی سعی دارند در این راستا حرکت و فاصلهها را کمتر کنند چرا که کاربردی کردن آموزش زبان به دانشآموزان به معنای تأکید بیشتر روی معناست.
وی افزود: البته این نکته را هم باید اضافه کنم که تمامی آموزشگاههای زبان و همچنین کتابهای کمک آموزشی در یک سطح با کیفیت کار نمیکنند. به همین دلیل والدین نگران هستند که فرزندانشان از چه کلاسها وکتابهای کمک آموزشی میتوانند برای بهبود یادگیری استفاده کنند. به همین دلیل فلسفه جشنواره رشد که معرفی شاخصهای کیفی به معلمان، والدین و ناشران است؛ میتواند کمک کند تا اولیاء مدرسه و خانه با اطمینان خاطر بیشتری، کتابهای برگزیده جشنواره را که در مراحل مختلف داوری شدهاند و امتیازات لازم را کسب کردهاند؛ تهیه کنند.
سرگروه داوران زبانهای خارجی جشنواره کتابهای کمک آموزشی ـ تربیتی رشد، با اشاره به تأثیر کنکور بر محتوای کتابهای درسی و کمک آموزشی گفت: مهارتهای شفاهی در صحبت کردن و گوش دادن در زبانهای خارجی بسیار مهم است به ویژه در سطوح پایه، اما با توجه به اینکه کنکور در سراسر کشور به صورت متمرکز برگزار میشود، امکان سنجش مهارتهای شفاهی وجود ندارد و این موضوع روی کیفیت آموزش زبان در مدارس و نوشتن کتابهای کمک آموزشی بسیار تأثیرگذار است. البته در تغییرات جدید کتابهای درسی سعی شده مطالب بهروز و به صورت ارتباطی تنظیم شود تا یادگیری برای دانشآموزان جذابتر باشد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آموزش زبان در مقطع ابتدایی و کتابهای کمک آموزشی منتشر شده برای این مقطع تصریح کرد: در مقطع ابتدایی، موفقیت آموزش به عوامل مختلفی بستگی دارد که در صورت نبود هر یک از آنها، آموزش به شکل درست، ممکن نیست. به عنوان مثال مدرس این دوره باید چگونگی آموزش به کودکان را فرا گرفته باشد. چون روشهای تدریس در مدارس ابتدایی با دبیرستانها متفاوت است. حتی در دوره دبیرستان هم، روشهای تدریس ارتباطی جایگزین روشهای تدریس سنتی شده که متأسفانه بسیاری از معلمان به آن آشنا نیستند و همچنان از روشهای گذشتهای که به آن خو گرفتهاند بهره میگیرند. حل این مشکل به زمان و آموزش معلمان نیاز دارد که دفتر تألیف کتابهای آموزشی دورههای مشخصی را به منظور آموزش به صورت متمرکز برای دبیران در نظر گرفته تا همزمان با خارج شدن کتابهای درسی و کمک درسی از حالت امتحان محوری و کلیشهای، شاهد ارتقاء یادگیری دانشآموزان باشیم.