همزمان با اولین نشست داوران شانزدهمین جشنواره کتاب رشد کلید خورد
تاریخ 1 مهر, 1397 - 11:34.
شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، همزمان با اولین نشست جمع زیادی از داوران جشنواره در محل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آغاز به کار کرد.
محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در سخنانی با تشریح اهمیت کار داوران گفت: جریان بیست ساله ای که با هدف معرفی کتابهای مناسب در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی شکل گرفت، از جمله مهمترین اقداماتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش برنامهریزی شد.
وی افزود : امروز بیش از هزار ناشر به محض چاپ اثرشان آن را به دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ارسال میکنند تا مورد ارزیابی شما داوران قرار گیرد.
ناصری با اشاره به ضرورت حمایت از کتابهای مناسب تاکید کرد: بالغ بر 400 کارشناس در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی کتابها را ارزیابی میکنند، اما اینکه این کتابها به اندازه کافی مورد توجه اولیاء مدارس قرار دارد یا خیر، یا اینکه سازمان مسئولی که باید آنها را خریداری کند به این فهرست توجه کافی دارد یا ندارد؛ همچنان مورد گفتگوست.
وی خطاب به داوران ادامه داد: کار شما تاثیرگذاری زیادی در جامعه نشر و مدارس داشته است کما اینکه به عنوان مثال در موضوع ادبیات داستانی طی 4و5 سال اخیر بیش از 70 درصد کتابهایی که به دست ما میرسد، مناسب تشخیص داده میشود و این نشان دهنده حرکت آرام و منطقی ارزیابی کتابهاست. ضمن آنکه مدیران مدارس هم مطالبهگری بیشتری نسبت به کتابهای معرفی شده از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی دارند.
ناصری با تاکید بر رعایت اصل داوری عادلانه توسط داوران گفت: حدود 5 هزار کتاب از هزار ناشر به دست ما رسیده که نیمی از این تعداد که آثار 400 ناشر را در بر میگیرد، مناسب تشخیص داده شده و به جشنواره راه یافته و قابلیت داوری یافته اند.
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی افزود: از بین کتابهای مناسب ، کتابهایی که دارای امتیاز بالای 80درصد بوده و درجه یک محسوب میشوند در کنار کتابهای درجه دو که امتیاز بین 70 تا 80 درصد را کسب کرده اند، توسط داوران مورد ارزیابی قرار میگیرند.
ناصری تعداد تعداد کتابهایی را که روی میز داوران قرار میگیرند را 1144 عنوان اعلام کرد و گفت : 90 داور در 30 گروه داوری که هر گروه متشکل از 3 داور است، کتابها را در یازده حوزه یادگیری که منطبق با اسناد بالا دستی آموزش و پرورش تنظیم شده اند، مورد ارزیابی قرار میدهند. سپس داوران در یک بیانیه پایانی نقاط قوت و خلأهای گروههای مربوط را اعلام میکنند.
به گفته وی، کمیته علمی متشکل از مدیران کل دفاتر تألیف هم فرایند داوریها را پس از اعلام نتیجه توسط داوران بررسی میکنند تا از درستی فرایند طی شده اطمینان حاصل کنند.
ناصری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه طولانی کتاب های کمک درسی در راستای رعایت استاندارد ها گفت: متاسفانه همچنان در این حوزه کتابهای نامناسب زیادی وجود دارد. تنها حدود 27 درصد کتابهای کمک درسی که به دست ما میرسد، مناسب تشخیص داده میشوند، اما اینکه چرا علیرغم حجم انبوه تبلیغات و تهییج برای خرید این کتابها، همچنان درصد زیادی از آن ها نامناسب هستند، باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با تجلیل از اقدام آموزش و پرورش در ممنوعیت ورود کتابهای کمک درسی به مدارس ابتدایی تصریح کرد: فضای کودکی و لذت بردن از خواندن در صورت اجبار به استفاده از کتابهای کمک درسی در مدارس ابتدایی و امتحان از آنها گره میخورد که آموزش و پرورش با ممنوعیت استفاده از کتابهای کمک درسی در مدارس ابتدایی، گام بلندی در حفظ فضای کودکی برداشت.
فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی هم در سخنانی با اشاره به هدف اصلی جشنواره رشد در معرفی کتابهای مناسب و الگوهای مورد تایید متناسب با نیاز مخاطب گفت: سیاست ما این است که با استفاده از نگاه متفاوت داوران در شانزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد، هوای تازهای به جشنواره دمیده شود.
وی ادامه داد : داوری آثار راه یافته به جشنواره کمک میکند تا ضمن بازخوانی نیاز مخاطب در صورت وجود خلأ در موضوعات مختلف با ناشران و نویسندگان نشستهایی داشته و این خلأ ها را اعلام کنیم.
کیا با اشاره به اینکه جشنواره تمامی موضوعات را در تمامی دورههای تحصیلی تحت پوشش قرار میدهد، گفت: شاخصهای داوری آثار به نحوی انتخاب شدهاند که در حداکثر موضوعات کتابهای خوب و الگو داشته باشیم.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با اشاره به دستور العمل داوری آثار جشنواره خاطر نشان کرد. یکی از مهمترین رویکردها، تشویق و ترغیب کتابهای تألیفی است. داوران نیز در نظر داشته باشند که تا حد ممکن برگزیدگان از میان مؤلفان انتخاب شوند.
به گفته کیا، 200 امتیاز حداکثر امتیازی است که کتابهای برگزیده میتوانند به دست آورند و کتاب برگزیده باید حداقل 160 امتیاز (80درصد) را کسب کند.
وی در همین زمینه توضیح داد: اگر کتابی حداقل 140 امتیاز به دست آورد، نشان درجه دو جشنواره و عنوان کتاب تقدیری را از آن خود میکند.
کیا با تاکید بر اینکه باید هر کتابی حتما توسط هر سه داور در گروه های داوری، مورد بررسی قرار گیرند، گفت: میانگین امتیازی که توسط این سه داور داده میشود، امتیاز نهایی کتاب را شکل میدهد. من توصیه میکنم که داوران به شکل انفرادی در طول داوری کتابها را ارزیابی کنند و در یک جلسه مشورتی نهایی بهترین کتاب حوزه خود را معرفی کنند.
وی با یادآوری نگاهی به بیانیه پایانی داوران تصریح کرد: بیانیه به عنوان سند علمی جشنواره دارای اهمیت زیادی است که نکات ضعف و قوت، کمیت و کیفیت و چگونگی پرداخت موضوعات باید حتما درآن ها آورده شود ضمن آنکه باید حاوی راهکارها و پیشنهادهای داوران به دبیرخانه جشنواره، ناشران و نویسندگان هم باشد.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ادامه داد: در کنار معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر، در حاشیه جشنواره نمایشگاهی از آثار تمامی پدیدآورندگانی که «نامزد» معرفی بهترین آثار بودند ، برگزار میشود تا کتابهای شایسته بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.
کیا در پایان داوران را به رعایت تمامی شاخصها و معیاریهای داوری دعوت کرد و گفت: خاستگاه این شاخصها ، مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش است که در مواردی مانند انطباق آثار با ارزشهای اسلامی، برخورداری از اعتبار علمی و ارتباط با برنامه درسی و دیگر موارد تاکید دارد.
گفتنی است، شانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، نیمه اول آذر ماه با هدف معرفی کتابهای برتر در 30 گروه آموزشی و تربیتی برگزار میشود.