از حبس اطلاعات در سازمان بپرهیزیم
تاریخ 21 آبان, 1397 - 16:06.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، غلامعلی تنگ شیر و سید شهاب محسنی مدرسان علوم ارتباطات و رسانه در نشست هماندیشی مدیران روابط عمومی و رابطین حوزه ستادی وزارت آموزشوپرورش شرکت کرده بودند، در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند.
غلامعلی تنگ شیر، مدرس دانشگاه علوم ارتباطات و نایب رییس انجمن روابط عمومی
غلامعلی تنگ شیر، مدرس دانشگاه علوم ارتباطات و نایب رییس انجمن روابط عمومی با تأکید براینکه سواد به معنای گرفتن مدرک نیست، اظهار کرد: در ارتباطات باید شفاف بود و اگر شفاف نباشیم روابط عمومی هیچوقت پیشرفت نمیکند و هیچ مجموعه دیگری نمیتواند مشکلات سازمان را حل کند.
نایب رییس انجمن روابط عمومی اظهار کرد: دوران آگهی و پوستر چسباندن تمامشده است و باید از پتانسیل شبکههای اجتماعی استفاده کنیم و حتی در انتخابات گذشته چه در ایران و یا آمریکا دیده میشود که کاندیداهای این انتخابات بر بستر این شبکههای اجتماعی میتوانند موفق شوند.
دوران آگهی و پوستر چسباندن تمامشده و باید از پتانسیل شبکههای اجتماعی استفاده کنیم
غلامعلی تنگ شیر با اشاره به اینکه بحرانها در آموزشوپرورش خیلی زیاد است و ما که در بیرون از آموزشوپرورش هستیم متوجه این بحرانها میشویم، اظهار کرد: در آموزشوپرورش فعالیتهای زیادی صورت میگیرد اما این فعالیتها دیده نمیشود و باید آموزشوپرورش در تولید محتوی فعالیت بیشتری انجام دهد.
وی وظیفه روابط عمومیها در دوره تحریم را یادآوری کرد و گفت: در چنین شرایطی جامعه امیدواری خود را از دست میدهد و باید امید به جامعه تزریق شود و آینده برای جامعه متصور بود و جامعه ما در مورد تحریمها و شرایط بینالمللی آسیبدیده است و مردم درگیر مشکلات هستند و در چنین شرایطی نیاز به ایجاد همدلی در میان مردمداریم و همین شرایط باید در دستگاهها و سازمانها هم باشد و اگر معاونت یا دستگاهی با مشکل مواجه شد همه سازمانها و معاونتهای دیگر باید همدلی کنند.
آموزشوپرورش محیط بسته و بزرگی است که در آن شادابی نمیبینیم
نایب رییس انجمن روابط عمومیها آموزشوپرورش محیط بسته و بزرگی دانست که در آن شادابی نمیبینیم و این امر باعث میشود تا نیروهای آنان تحلیل رود و تا زمانی که این نیروها قوی نشوند و در منظر عمومی جامعه وارد نشوند و مردم آنها را نشناسند موفقیت حاصل نمیشود.
غلامعلی تنگ شیر با اشاره به اینکه روابط عمومیها باید رنج و مشکلات مردم را بشناسند، اظهار کرد: در آموزشوپرورش مسائلی مانند هزینههای ثبتنام مدارس، از بین بردن تبعیضها در مدارس، تنوع در مدارس و تفاوت تغذیههای و یا لباسهای فقیر و غنی در مدارس میتواند باعث رنجش مردم شود و روابط عمومیها با شناسایی آنها باید در جهت کاهش آنها قدم بردارند.
همیابی و تجمیع نیروهای روشنفکر باید در روابط عمومیها به وجود بیاید
وی تأکید کرد: روابط عمومیها باید بهصورت ماهیانه برای مدیران سطوح مختلف ازجمله مدیران مدارس جلسه بگذارند و اطلاعات روز جامعه را در اختیار آنان قرار دهند چراکه اغلب مدیران وقت نمیکنند در جریان اخبار روز باشند درحالیکه مخاطبان این مدیران مردمی هستند که همه اطلاعات روز رادارند و مدیران با آگاهی از این اطلاعات با مردم مواجه شوند.
به سندیکاها و انجمنهای معلمان رسیدگی کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید
این استاد دانشگاه در ادامه به این نکات اشاره کرد؛ همیابی و تجمیع نیروهای روشنفکر باید در روابط عمومیها به وجود بیاید و اجازه دهید که حرفها زده شود و همه حرفها را بشنوید. اجازه دهید مردمی که کاردارند وارد سازمان شوند و حرفهای آنان را بشنوید و حتی اگر نمیتوانید کاری انجام دهید اما حرفهای آنان را بشنوید و مطمئن باشید با باز شدن درها بهتدریج راهکار برای آن مشکلات پیدا خواهید کرد. انتقادات را بپذیرید و مسائل راتوجیه نکنید. به سندیکاها و انجمنهای معلمان رسیدگی کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. جامعه اطلاعاتیتان را بازسازی کنید و اخبارتان را آنلاین و بهروز کنید تا از سیر تحولات عقب نیفتید. به مسئولیتهای اجتماعی فکر کنید و معلمان را بهطور ذهنی حمایت کنید، زودجوشی سیاسی را در کشور درک کنید و به دنبال اعتدال سازی باشید. انسانیت و شفافیت را در روابط عمومی لحاظ کنید. درصدد افزایش جایگاه آموزشوپرورش باشید.
سید شهاب محسنی ، مدرس دانشگاه علوم ارتباط
در ادامه این نشست سید شهاب حسینی، مدرس دانشگاه علوم ارتباط و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به انجام کارهای نو و خلاقیتهای جدید در آموزشوپرورش اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش درگذشته درگیر کلیشهها بود و بهتازگی کارهای خلاقانهای در حوزه رسانه و ارتباط با مردم انجام میدهد که جای امیدواری است.
آموزشوپرورش درگیر کلیشهها بود و بهتازگی کارهای خلاقانه در حوزه رسانه و ارتباط انجام میدهد
سید شهاب محسنی با اشاره به مدیریت رسانهای در بحران گفت وزارت آموزشوپرورش دائماً در معرض بحرانهای مختلف است و بخشی از بحرانها به نوع رسانهها برمیگردد و روابط عمومیها میتوانند هم بحران زدا باشند و هم بحرانزا و به همین علت عملکرد روابط عمومیها در این مورد مهم است.
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: روابط عمومیها در نقطه کانونی سازمان قرارگرفتهاند و با افراد مختلف ارتباط دارند و اگر این ارتباطات را نداشته باشند، نمیتواند مشکلات را حس کند و مدیریت پیشگیری آن را به مدیران منتقل کند.
روابط عمومیها بیشتر از آنکه گوش باشند بوق هستند
وی با اشاره به اینکه ممکن است بسیاری از خواستههای مردم قابل برآورده شدن است اما به دلیل عدم ارتباطات مناسب نمیتوانیم چنین مشکلاتی را شناسایی کنیم و بهجای حل آنها با انباشت این مشکلات کوچک موجب شکلگیری بحران میشویم.
نباید سازمان را در حبس اطلاعات قرارداد و تا شایعات بر اخبار درست پیشی گیرد
این مدرس دانشگاه در ادامه به این نکات اشاره کرد؛ روابط عمومیها بیشتر از آنکه گوش باشند بوق هستند و تا زمانی که صادقانه و شفاف با مردم مواجه نشوند نمیتوانیم مشکلات را حل کنیم. هر مدرسهای نیازمند یک روابط عمومی است تا شبکه مویرگی شکل بگیرد و خواستهها و مطالبات مردم احصا شود و برای آنها راهحل پیشبینی شود. روابط عمومی امروز روابط عمومی تحلیلگر و اتاق فکر است و پوستر زدن و تبلیغات کارهایی است که پیمانکارهای مختلف میتوانند انجام دهند. همانطور که خبرنگار بایدشم خبری داشته باشد روابط عمومیها هم بایدشم بحران یابی داشته باشند و آنها را پیشبینی و درک کنند و به مدیران اطلاع دهند. روابط عمومیها باید انگارههای ذهنی مردم از مدیران را بدون هیچ ملاحظهای به آنها بگویند. باید مخاطبان را بشناسیم و آنها را تقسیمبندی کنیم و برای هریک از مخاطبان برنامههای مختلف داشته باشیم. شناختن رسانههای مختلف در شرایطی که تعداد و تکثر رسانهها خیلی زیاد است، بسیار مهم است و از هیچکدام نمیشود غافل شد و ممکن است یکی از آنهایی که نادیده گرفتهشدهاند، بحران به وجود آورند. باید به انتقادات سازنده توجه شود و از کسانی که میتوانند نقدهای منصفانه و با تأکید بر بهبود سازمان انجام دهند تقدیر و تشکر کرد. تولید محتوی یکی از مهمترین کارهای روابط عمومیها است و اکثر روابط عمومیها در این مورد ضعیف هستند و با توجه به تغییر تکنولوژیها پیامهای بصری را بهسادگی میتوان تولید کرد و در اختیار مخاطبان گذاشت. نباید سازمان را در حبس اطلاعات قرارداد و در این صورت شایعات بر اخبار درست پیشی میگیرد و خود این موضوع به بحران تبدیل میشود باید درهای ارتباطی را باز کرد و با محرمانه کردن مطالب نباید درهای ارائه اطلاعات را بست. اولویت اول حقوق شهروندی در مورد خود کارکنان آن سازمان باید انجام شود و تا حقوق همکارانمان را رعایت نکنیم و رضایت شغلی را در آنان ایجاد نکنیم نمیتوانیم از آن کارکنان انتظار رعایت حقوق شهروندی را داشت.