ارسال نظر



در افق 1404 می بینیم

در افق 1404 می‌بینیم

دکتر بتول عطاران

نوروز 1394 را آغاز می‌کنیم، ولی چشم‌ها به افق 1404 است. هدف‌گذاری در شرایط کنونی در آنجاست و جهت‌گیری به سمت آن ٭. در هدف‌گذاری برنامه‌های درسی و تربیتی عناصری پنج‌گانه، مرتبط و به‌هم‌تنیده به محوریت تعقل و در کنار آن ایمان، علم، اخلاق و عمل هرکدام مراتب معینی دارند و انتظار می‌رود در ترکیب آن‌ها اهداف کلی برنامة درسی و تربیتی حاصل شود.

حدود محتوایی «برنامة درسی ملی» روش‌ها و فرایندها و عناصر کلیدی یادگیری، در حوزه‌های یادگیری و تربیت مشخص می‌شوند. حوزه‌ها مجموعه‌های از هم جدا نیستند و مفاهیم یادگیری به‌صورت تلفیقی ارائه خواهند شد.

در واقع خط قرمزی بین آن‌ها وجود ندارد و جداسازی آن‌ها بیشتر به منظور ساختن یک فهرست و از قلم نیفتادن ضرورت‌ها است. حوزه‌های یادگیری در اسناد تحولی عبارت هستند از:

1. حکمت و معارف اسلامی؛

2. قرآن و عربی؛

3. زبان و ادبیات فارسی؛

٤. فرهنگ و هنر؛

٥. سلامت و تربیت‌بدنی؛

٦. کار و فناوری؛

7. علوم انسانی و مطالعات اجتماعی؛

8. ریاضیات؛

9. علوم تجربی؛

10. زبان‌های خارجی؛

11. آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده؛

هر یک از حوزه‌های فوق دارای یک محدودة قلمرو است. برای مثال، حوزة ششم ـ که مربوط به شاخة فنی‌وحرفه‌ای است ـ دارای قلمرویی با چهار شایستگی است:

شایستگی‌های فنی، شایستگی‌های غیرفنی، فناوری اطلاعات و شایستگی یادگیری مادام‌العمر که هر یک از این شایستگی‌ها در حوزة کار و فناوری (فنی‌وحرفه‌ای) تعریف شده‌اند. تمام تلاش دست‌اندرکاران تربیت آن است که سازمان‌دهی محتوای دوره‌های عمومی و متوسطه در راستای حوزة کار و فناوری، به شایستگی‌های ذکر شده ختم شود.

دورة آموزش عمومی و متوسطة اول

شایستگی‌های حوزة کار و فناوری در دورة آموزش عمومی به‌صورت عینی، تجربی و عمدتاً درهم‌تنیده با 10 حوزة دیگر تربیت و یادگیری و از طریق تجربه در محیط‌های یادگیری واقعی و تنوع کسب خواهند شد و زمینة هدایت دانش‌آموزان را با توجه به علاقه‌ها و توانایی‌هایشان در مسیرهای تحصیلی، حرفه‌ای و شغلی فراهم خواهند کرد.

در پایه‌های اول تا سوم دورة ابتدایی، مهارت‌های مربوط به کار به‌صورت تلفیقی با 10 حوزة دیگر یادگیری ارائه می‌شوند. در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی و دورة متوسطة اول، مهارت‌های مربوط به کار در قالب پروژه و براساس نیازها، استعدادها، علاقه‌ها و موقعیت‌های محلی تعریف و به‌صورت عملی اجرا خواهند شد. فناوری اطلاعات و ارتباطات، علاوه‌بر تلفیق با سایر حوزه‌ها، به‌صورت مستقل نیز ارائه می‌شود.

دورة آموزش متوسطة دوم شامل سه گروه خواهد بود:

گروه اول: در این گروه دانش‌آموزان قادر خواهند بود پس از پایان دورة متوسطه جذب بازار کار شوند. حرفه‌های انتخابی با توجه به زمان آموزش و دیگر عوامل در سطوح مهارتی یک و دو ـ‌ مطابق استانداردهای فنی‌وحرفه‌ای ـ تعریف می‌شوند. مراکز یادگیری در اجرای این آموزش‌ها می‌توانند خارج از مدرسه باشند و یا با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی دایر شوند. در طراحی و تدوین برنامة درسی برای این گروه نیازهای منطقه‌ای لحاظ خواهد شد.

گروه دوم:  در این گروه دانش‌آموزان قادر خواهند بود پس از پایان دورة کاردانی جذب دنیای کار شوند. حرفة انتخابی این گروه با توجه به زمان آموزش و دیگر عوامل در سطوح 2 و 3 مهارتی تعریف می‌شود. به‌علاوه، بین شایستگی گروه‌های اصلی حرفه و شایستگی‌های حرفه‌های انتخاب شده تعادل برقرار است. مراکز یادگیری در این گروه متنوع‌اند و برنامه‌ریزی درسی و اجرای آن با مشارکت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری انجام می‌شود.

گروه سوم: در این گروه، برنامة درسی دانش‌آموزان دورة متوسطه نظری باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هر دانش‌آموز در پایان دورة دوم متوسطه، در یکی از فعالیت‌های فنی‌وحرفه‌ای ساده متناسب با نیازها و علاقه‌های خود مهارت کافی عملی را کسب کرده باشد و این امر در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به‌عنوان یک معیار لحاظ شود. گروه بزرگ حرفه‌های انتخابی با توجه به زمان آموزش و دیگر عوامل، در سطوح 3 و یا ٤ مهارتی تعریف می‌شود.

عضو محترم هیئت تحریریه، جناب حسین‌زاده، در مقاله‌ای وزین افق1404 را آینده‌نگاری و بر ضرورت آینده‌پژوهی تأکید نموده‌اند. مطالعة آن را به خوانندگان محترم توصیه می‌کنیم.

پی‌نوشت

٭ و برای پیمودن این فاصله و راهی که چندان طولانی نیست، تنها یک‌بار فرصت و یک نسل همراه داریم. لذا شناسایی و داشتن نقشة راه، دانستن روش پیمودن و داشتن راهنمای عمل ضروری است. فرصت تعلیم‌وتربیت تنها یک‌بار برای یک شخص و یک نسل اتفاق می‌افتد. پس به‌دلیل اهمیت کار در آغاز دهة پیش رو، مروری داشته باشیم بر آنچه باید در این دهه طی کنیم.

 

Image CAPTCHA