درشان مردم نبود که برنامهریزیهای آموزشی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت دیگران باشد
تاریخ 28 آذر, 1397 - 08:03.به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بینالملل نشستی با حضور دکتر تورانی سرپرست سازمان در برنامه فرصت برابر برگزار شد.
تورانی گفت: نظامهای تعلیم و تربیت موفق از شیوههای سنتی ما بهره میگیرند مثل گفتگو، بحث کردن، پرسشگری.
ما از فرهنگ تمدن آموزشی قوی برخورداریم و باید قدر داشتههایمان را بدانیم.
ایشان افزود: کتابهای فعلی ما نسبت به گذشته حافظهمحور نیست. الان دیگر از دانشآموزان انتظار تفکر و پرسشگری داریم ـ آزمونهایی که انجام میگیرد در همین راستا و در مسیر پیشرفت قرار گرفته است و این برای بازخوردگیری از یادگیری ایشان است.
وی گفت: سعی میشود پیشرفت تحصیلی ما فرایندمحور باشد و کتابها بهگونهای تنظیم شود تا کمتر به حافظهمحوری توجه شود.
سرپرست سازمان گفت: تعلیم و تربیت فرایند طولانی دارد و باید در درازمدت بهدنبال نتایج باشیم. سازمان وظیفه دارد سواد رسانههای آموزشی را براساس آخرین استانداردهای یاددهی و یادگیری تدوین کند.
ایشان گفت: دانشآموزان در زمینه یاددهی بیشتر تعامل کنند و خلاقیتها را بیشتر فعال نمایند که در این ارتباط نقش معلم حساس است.
دانش، مهارت و آگاهی
وی افزود: آنچه در این تغییرات روی داد کتابهای درسی است که سعی شده مسألهمحور باشد ـ دانشآموزان فرضیهسازی را بیاموزند.
دکتر تورانی با اشاره به کتابهای جدید گفت: غیر از تغییرات کتابهای درسی، کتابهای جدیدی که مورد نیاز بوده است ایجاد کردیم مثل سواد رسانهای، مهارت زندگی و بهداشت و سلامت و ...
ایشان گفت: تلاش ما در سالهای اخیر انطباق کتابهای درسی با سند تحول است.
وی گفت: در نظام گذشته برنامههای ما بر مبانی دیگران بوده و اصولاً اساس فلسفه تعلیم و تربیت غربی بود. ساختار ما برگرفته از دیگران بود. درشان مردم نبود که برنامهریزیهای آموزشی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت دیگران باشد و براساس این نیاز فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی سند تحول بنیادین پدید آمد.
سرپرست سازمان گفت: از سال 1390 این اسناد تصویب شد و ما براساس همین ملزم به اقدام و اجرا هستیم. منظور از انطباق اجرایی شدن اسناد تحول است. در گذشته فرصت کافی برای انطباق نبود. در گذشته اهداف سند تحولی در دست نبود. راهنمای حوزههای یادگیری که وارد جزئیات میشود نداشتیم تازه داریم تدوین میکنیم.
دورهها 3ـ3ـ6 نیست بلکه 4 تا سه دوره است. در انطباق آنچه مهم است طراحی جدید است
ما در گذر از همسویی به انطباق باید به طراحی جدید بپردازیم.
وی گفت: ما قبل از تربیت پژوشگر باید پژوهیدن و شوق به تغییر، تحول را آموزش بدهیم، قرار نیست در آموزش و پرورش، پژوهش به معنای مصلح که تولید علم باشد انجام بدهیم. مفاد احادیث طلب علم و پژوهش است
باید یک نظام مبتنی حمایت از پژوهشگران جوان ایجاد شود.
خبر از: سعیده کرباسی