الزامات محیطی برای برنامهریزی و طراحیهای جدید سازمان
تاریخ 21 فروردين, 1398 - 13:36.
حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی معاون تألیف و تولید مواد رسانههای آموزشی با تبریک سال جدید و ایام مبارک شعبانیه به کارشناسان و همکاران به دیرینه آشنایی حدود 40 ساله خود با سازمان پژوهش اشاره نمود و نگاه مثبت صاحبنظران و خصوصاً مقام معظم رهبری به این سازمان و تألیفات آن را بزرگترین سرمایه نهادی این مجموعه برشمرد.
وی با اشاره به اینکه این تغییر و حرکت امکان ارزیابی فراهم میآورد وگرنه سکون، امکانِ قضاوت ندارد گفت: سازمانها از روند مداوم تغییر و حرکت برای پویایی و شکوفایی برکنار نیستند و رشد سازمانی و ارتقای سرمایههای انسانی در تحول گرایی و تغییرخواهی رقم میخورد.
وی با بیان اینکه تحول و نوگرایی با تغییرِ اساسی، تفاوت دارد شرایط تغییر اساسی در نهادها را در سه عامل فشار بیرونی، نارضایتی و چالش داخلی و حضور یک بدیل برشمرد و بیان داشت: سازمان پژوهش با هیچکدام از این عوامل مواجه نیست که این امر نشان میدهد که ما مسیر درست خود را استوار ولی آرام طِی کردهایم و الـزامی برای تغیـیرِ اساسـی نداریم ولی کماکان نیازمند نوگرایی و رشد هستیم تا هم به نیازها و مطالبات جامعه از خود، پاسخ گفته باشیم و هم تعالی سازمانی داشته باشیم و البته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درس ملّی تحولات پیشبرندهای را برای ما رقم خواهد زد.
در ادامه حجت الاسلام محمدی به بیان الزامات محیطی برای برنامهریزی و طراحیهای جدید سازمان پرداخت و تحولات سریع، پیچیدگی، و تنوع خواهی محیط و مخاطب را از عواملی دانست که بر هر گونه فعالیتی اثر میگذارد و بر این اساس نظامات آموزشی و برنامهدرسی ما دائماً نیازمند بازنگری است.
وی به تجربیات تربیتی و برنامهریزی آموزشی خود در بیش از 50 کشور و تحولات سریع آموزشی در جهان اشاره نمود و تأکید کرد که بین المللی سازی و ترجمه دقیق دانش و تجربیات موجود در سازمان پژوهش برای تعاملات علمی و آموزشی بین المللی ضرورت دارد.
معاون تألیف سازمان پژوهش سپس با اشاره به برخی تعاریف برنامه درسی گفت: برنامه درسی در تعاریف جدید و قدیم خود چه به عنوان محتوا، چه به عنوان فعالیتهای یادگیری برنامهریزی شده وچه به عنوان بازتولید فرهنگی و بازسازی اجتماعی و چه از هر منظر دیگری که میان صاحبنظران مطرح است ابتدا باید ماهیت در حال تغییرِ گفتمان دانش و یادگیری و فهم خود را از آن به طور دائم ساماندهی نماید بر همین اساس است که نوعِ فهم و تلقّی ما از دانش و اینکه دانش فرایندی است و تولید آن گروهی و نه فردی است و اینکه نمیتوان دانش را صرفاً در قالب رشتهای دستهبندی کرد و مباحث دیگری از این دست، بر نحوه و مواجهه ما در برنامه ریزی درسی تاثیرگذار است.
وی با بیان نیازمندی برنامه درسی به پیوند و مدلسازی با تراث معرفتی و یادگیری در تمدن اسلامی بیان داشت نگاه ما به برنامهریزی درسی نگاهی قدرشناسانه است و از نتایج علمی و عملی صاحبنظران آن استفاده میکنیم با این وجود ما برای تحقق رویکرد تحول گرایانه خود در آموزش و پرورش نیازمند ایجاد نهاد مدرسه پژوهی هستیم که در آنجا مسائل مهم مورد نیاز خود را اعمِّ از بررسی و تحلیل انسانشناسانه تعلیم و تربیت و یادگیری تا بررسی عوامل محیطی در امر آموزش و ماهیت انتقال و اشتراک دانش و سایر مسائل بنیادین را از نگاههای گوناگون بررسی نماییم و در آن نیازمند بکارگیری تجارب فرارشتهای اعمِّ ازعلوم تربیتی، دانشهای شناختی، روانشناسی، فلسفه، فلسفه علم، معرفت شناسی و علوم اجتماعی هستیم.
حجت الاسلام محمدی تأثیر سمع بر نفس را بیش از تأثیر بصر در نفس دانست و تدوین رسانههای آموزشی صوتی و چندرسانهای را همراه با تألیف کتاب درسی از ضروریات تربیت نسل دانست و به لزوم تربیت دانشی و مهارتی در نظام برنامهریزی درسی تأکید کرد وی همچنین در پایان بیان داشت: پیشبینی ما این است که در آینده شاهد برنامه درسی خاص و کتاب و رسانه درسی اختصاصی و حتی رشته اختصاصی خواهیم بود و همین پیشبینی ما را برآن میدارد که خود را به تحول مداوم و بازآرایی مدام محتاج بدانیم تا بتوانیم اثربخشی و کارکردهای سازمان خود را حفظ و اسناد بالادستی را محقق سازیم و این همان پویایی و شکوفایی است.
رزومه حجتالاسلام محمدی را در فایل پیوست ببینید.