ما به معاونان پژوهشی استانها در نگاه بومی و استانی، نیازمندیم
تاریخ 1 خرداد, 1398 - 08:27.به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بینالملل چهارمین نشست هماندیشی اعضای سازمان با دکتر ذوعلم در سالن اجتماعات برگزار شد.
در این نشست دکتر ذوعلم ضمن تبریک میلاد مسعود امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: ما باید بیش از گذشته از مکتب و معارف ائمه استفاده کنیم. از امتیازات ما مسلمانان بهره مندی از قران کریم بهعنوان تنها منبع وحیانی و اصیل است . این منبع در ماه مبارک رمضان نازل شده است و این ماه فرصتی مغتنم است که نیروی انسانی ما بتواند در انس و الفت بیشتر با آیات قرآن و در نتیجه عقلانیت و باور و ایمان عمیقتری، در جهت هویتسازی دانشآموزان و تأمین محتوای دروس آموزشی و تربیتی آنها در مدارس گام بردارد؛ چرا که انس با قرآن مهارت فرقان را در ما بالا میبرد که جدا سازنده حق از باطل و درست از نادرست است. در این نگاه حتی یک کارشناس طراحی و دوخت نیز مترصد این خواهد بود تا پوششی درخور تمدن و هویت میهن عزیزمان به تصویر بکشد و طراحی کند.
وی تأکید کرد: نهاد مدرسه مهم ترین نهاد کشور است که می تواند توسعه و پیشرفت جامعه را در تمامی ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اندیشهورزی و ... تضمین کند.
معاون وزیر در سازمان پژوهش با اشاره به اینکه در کشور ما عدالت نسبت به آموزش و پرورش هنوز اجرا نشده و نسبت به سایر نهادهای کشور از سرمایهگذاری فکری و اعتباری کمتری برخوردار است گفت: لازم است ما در این سازمان به مدرسه و کلیت آن فراتر از برنامههای درسی و حوزههای تربیتی نگاه کنیم. سازمان پژوهش باید انتظارات آموزش و پرورش را از سایر نهادها همچون شهرداریها، وزارتخانهها و نهادهای سیاستگذاری مکتوب کرده و مطالبه کند.
ذوعلم در ادامه گفت: متأسفانه از زمان آغاز به کار این سازمان، همیشه بر سیاستهای کلان آن نگاه تجزیهای و جزیرهای حاکم بوده است و ما در صدد هستیم این ساختار جزیرهای برچیده شود به همین جهت ساختار سازمان و معاونتها در حال بازآرایی و چینشی منطقی و مستدل است. این سازمان قلب آموزش و پرورش است و این قلب نیاز دارد تا بتواند در بدنه محتوا را رصد و مطالعه کند. در همین راستا ما به معاونان پژوهشی استانها به جهت لزوم این رصد و بررسی محتوای خروجی سازمان در نگاه بومی و استانی، نیازمندیم. اولین عنصر آینده ما علم و پژوهش است و این در بیانیه گام دوم انقلاب هم به صراحت آمده است. ما معتقدیم که هم فرایند آموزش و هم جریان پرورش باید برمبنای پژوهش باشد. پژوهش چشم بینا و چراغ روشنی است که باید چراغ راه ما باشد.
در ادامه این بحث ذوعلم تأکید کرد: پژوهشگاه مطالعات ما نیز نیاز به غنیسازی ساز و کارها و بهره مندی از تیمی توانا و خوش فکر و انقلابی دارد. پژوهشگاه ملزم است به نیازهای مدیران محتوایی سازمان، نیازهای درون ستاد آموزش و پرورش و استانها و چالشهای تربیتی جامعه و مدارس بپردازد و در هر سه زمینه پاسخگو باشد.
ایشان در پایان گفت: اولین گام ما در اصلاح محتوای کتابهای درسی گنجاندن شعائر و معارف انقلاب اسلامی است که در حال انجام است و ما براساس نگاه درازمدت مبنایی که همسو با بیانات رهبری در گام دوم انقلاب است اصلاحات دیگری را نیز در متن کتابها و راهنماهای معلم خواهیم داشت . ما باید در نظام آموزشی و تربیتی بذر دوراندیشانه و بلندمدتی را کشت کنیم که دانشآموزان ما بعد از 12 سال تحصیل بتوانند بهخوبی از فرهنگ و هویت اصیل انقلابی و اسلامیشان دفاع کنند و بزرگمردانی در صحنههای علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور شوند.