حجت‌الاسلام ذوعلم



مدرسه اصیل‌ترین بستر تحول فرهنگی

در عرصه تعلیم و تربیت جنس کار کیفی و محتوایی است پس در درجه اول خود ما لازم است یک ایمان عمیق مبتنی بر معرفتی اصیل و مستند نسبت به این مسأله داشته باشیم. من معتقدم که اکثریت معلمان، فرهنگیان و مسئولان ما در آموزش و پرورش با یک اعتقاد و باور تربیتی کار می‌کنند. این رسالت مهمی است و باید آن را پاسداشت و تقویت کرد. البته اقلیتی هم ممکن است صرفاً به‌عنوان یک شغل در جهت تأمین معاش در این حوزه فعال باشند.



شب فرود و شب فراز

شب قدر، شبی است که ملائکه الهی به همراه «روح» به سوی زمینیان تنزل می‌کنند تا به اذن و اراده خداوند مهربان و پروردگار عالمیان، درود و رحمت الهی را به آدمیان خاکنشین هدیه نمایند.



برنامه درسی ملی، گامی به سوی مدرسه زندگی

مدرسه زندگی در چند سال اخیر به عنوان شعار مدرسه مطلوب و آرمانی، در آموزش و پرورش مطرح شده است.



مهندسی فرهنگ، اصول و فرایند

دستیابی به اجماع مفهومی از مهم ترین معضلات تولید علم در عرصه مقولات انسانی است و پس از آن حصول توافق در مورد چگونگی حل مسائل، تنگنایی جدی برای متفکران و تحلیلگران از یک سو و سیاست مداران و دولتمردان از سوی دیگر است