رضا نباتی



چیستی، چرایی و چگونگی حفظ عمومی قرآن کریم

اشاره

در سال های اخیر موضوع حفظ قرآن کریم در جامعه بیش از گذشته مطرح شده است. آنچه بیش از همه نگارنده را به نوشتن این مقاله واداشت، مشاهده شتابزدگی ها، سطحی نگری ها و ساده اندیشی ها و در نتیجه بروز آسیب های تربیتی به ویژه در دوره های تحصیلی است که گاهی به دین گریزی کودکان و نوجوانان منجر می شود. لذا از تمام کسانی که به تعلیم حفظ قرآن کریم مبادرت می ورزند خواهشمندم ضمن مطالعه این مقاله، در مطالب گفته شده عمیق تر و دقیق تر بیاندیشند و نیز با نقد این نوشتار، به پرورش و اثر بخشی آن کمک نمایند.

مقدمه



همگام با سند تحول بنیادین؛ استقلال تعلیم قرآن کریم در کتاب و سنّت

 اشاره

ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش را مکلف به اجرای سند تحول بنیادین کرده است :

« الف - دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد : 1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت آموزش و پرورش بر اساس این سند انجام شود و  اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد. »