به جای حذف انتگرال از قسمت‌های متفاوت تابع یا کاربردهای مشتق کاسته شود



برخی صاحبنظران ریاضی پیشنهاد داده‌اند به جای اینکه انتگرال حذف شود از مباحث قبل همچون قسمت‌های متفاوت تابع یا کاربردهای مشتق بکاهند یعنی حذف مطالب با نگاه کارشناسانه‌تر و دقت بیشتری باشد تا از مباحث دیگر کم کنند و مفهوم انتگرال را نگه‌دارند که دانش‌آموزان با این مفهوم آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهدی بهلولی معلم ریاضی دبیرستان درباره تصمیم به حذف انتگرال از کتب درسی می‌گوید: در گذشته دانش‌آموزان مباحث مشتق و انتگرال را در درس آنالیز می‌خواندند که حدود 15 سال قبل واژه حسابان را برای آن پیشنهاد دادند بنابراین وقتی حسابان را درس می‌دهیم، دو موضوع حساب دیفرانسیل و انتگرال را داریم اما وقتی انتگرال حذف می‌شود در واقع حساب درس می‌دهیم که آن هم فقط آموزش مشتق است.

او معتقد است که انتگرال از کتاب حسابان 2 پایه دوازدهم حذف شده که گذشته در کتاب دیفرانسیل و انتگرال دوره پیش‌دانشگاهی رشته ریاضی آموزش داده می‌شد و با حجم کمتر در کتاب ریاضی پیش دانشگاهی رشته تجربی هم قرار داشت اما هم اکنون انتگرال از کتاب ریاضی هر دو گروه ریاضی و تجربی حذف شده است؛ کتاب دیفرانسیل و انتگرال دوره پیش دانشگاهی 252 صفحه بود شامل مباحث متنوعی از جمله دنباله‌ها، حد، مشتق و انتگرال و برای دانش‌آموزان بسیار سنگین بود بنابراین کم‌کردن از حجم کتاب ریاضی اقدام خوبی است و فقط از حجم حسابان کم نشده بلکه از حجم کتاب ریاضیات گسسته هم کم شده است.

این معلم ریاضی از کاهش حجم مطالب ریاضی به دلیل سنگین و زیاد بودن آن برای دانش‌آموزان استقبال می‌کند و براین باور است که نمی‌توان چنین اقدامی را نقد کرد اما اینکه انتگرال یکباره حذف شد غیرکارشناسانه است چون دانش‌آموزی که به رشته ریاضی می‌رود در شاخه حسابان تابع، حد، مشتق و انتگرال را می‌خواند، با انتگرال معین و نامعین آشنا می‌شود و در اینجا به قضیه اساسی حساب، دیفرانسیل و انتگرال می‌رسد یعنی همه این مباحث را می‌خواند تا به قضیه ارتباط بین مشتق و انتگرال برسد که از مباحث مهم ریاضیات است اما حالا انتگرال حذف شده است و می‌توان گفت این حذف غیرکارشناسانه است.

ارسال نظر

Image CAPTCHA