یادداشت و نقد و نظر



آغاز بهسازی کتاب‌های درسی از منظر هدایت تحصیلی

فرایند بهسازی کتاب‌های درسی دوره تحصیلی متوسطه اول از منظر هدایت تحصیلی آغاز شد.



چالش نوظهور نظام آموزش فنی وحرفه‌ای

از سال 1760 تاکنون تولید ثروت جهان 300 برابر شده است ولی فاصله طبقاتی بشدت افزایش یافته است. باوجود این، هنوز به نابرابری 1960 نرسیده‌ایم.



برنامه درسی مدارس به مثابه اتوپیا

تقریباً در اکثر نظام‌های آموزشی انتظار می‌رود که دانش‌آموزان پس از طی‌کردن دوره‌های تحصیلی به افرادی متفکر، خلاق، تحلیل‌گر، علاقه‌مند به مسائل اجتماعی، دارای اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس مناسب، برخوردار از هوش هیجانی مناسب، معنوی و اخلاقی، سازگار، دارای بینش علمی و کارآفرینانه و غیره متناسب با ویژگی‌های رشدی تبدیل شوند. اما آیا چنین انتظاری در عمل به وقوع می‌پیوندد یا از جنس اتوپیا به شمار می‌آید؟  



استاد محمدعلی اسلامی ندوشن و کتاب‌های درسی

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه تهران روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت درگذشت.



افزایش اعتبار کنکور از طریق تقویت برنامه‌ریزی آموزشی دانش‌آموزان به کسب‌وکار حرفه‌ای

«افزایش اعتبار کنکور از طریق تقویت برنامه‌ریزی آموزشی دانش‌آموزان به کسب‌وکار حرفه‌ای» عنوان یادداشتی است که به مساله کنکور پرداخته است.



کووید 19 به‌مثابه فرصت برای نظام تعلیم‌وتربیت

آموزش از راه دور با شیوع پاندمی کرونا تغییرات شگرفی را تجربه کرده است. تا قبل از کووید 19 آموزش از راه دوره به‌ندرت در کلاس‌ها و مراکز پیش از دبستان تا متوسطه دوم به کار گرفته می‌شد. 



ابعاد و شاخص‌های مدیریت با استفاده از آموزه‌های قرآن کریم و نهج‌البلاغه

یادداشتی تحت عنوان ابعاد و شاخص‌های مدیریت با استفاده از آموزه‌های قرآن کریم و نهج‌البلاغه توسط دکتر محمدحسن حسنی منتشر شد.



هنوز اندام یَمن خونین، چهره‌ی لبنان عبوس و آینده‌ی افغانستان مبهم است



تحولی ماندگار د­­­ر فرایند آموزش و یادگیری

شیوع بیماری کووید -19 یا کرونا موجب شد که دانش‌آموزان و معلمان در سرتاسر جهان، به سرعت به آموزش و یادگیری مجازی روی آورند و به جای شیوه‌های سنتی و کلاس محور، فرایند یادگیری دانش‌آموزان از طریق کلاس‌های برخط پیگیری شود.



خلق ارزش ـ کسب ارزش

در دنیایی در حال نو به نو شدن زندگی می‌کنیم. بخشی از دگرگونی‌های جهان معاصر در حجم داده‌ها و اطلاعات بالا و از رده خارج شدن پی در پی آن‌هاست. هر 100 ساعت حجم اطلاعات دوبرابر می‌شود و در همان 100 ساعت بخشی از آن‌ها مردود می‌شوند. انبوه داده‌ها و اطلاعات سازمان‌هایی را رونق می‌بخشد که توان استفاده از آن را داشته باشند. چرا که میزان استفاده درست از اطلاعات بسیار مهم‌تر از حجم آن است. به اصطلاح داشتن درست بخشی از چیزی بهتر از داشتن نادرست همه آن است!



الگوی اشاعه ونهادینه سازی برنامه درسی ملی و راهنماهای نوین حوزه های تربیت ویادگیری

پیشرفت و بالندگی نظام آموزش وپرورش یک کشور به کارشناسان، معلمان ومدیران آن کشور بستگی دارد و نیروی انسانی کارآمد و با دانش است که یک جامعه را بالنده و پیشرفته می‌گرداند.



سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ آسیب‌ها و راهکارها

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی با عنوان «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ آسیب‌ها و راهکارها» این سند مهم در آموزش و پرورش را تبیین کرد.



چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد، انتخاب یا الزام؟

مجموعه مجلات رشد در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، پیشینه‌ای به قدمت حدود 60 سال دارند. از حدود سال 1340 که اندیشه تولید خواندنی‌های مناسب برای نوسوادان در آموزش و پرورش پدید آمد و منجر به تولید مجلاتی با عنوان «پیک» شد، همواره یک موضوع مهم و محوری با عنوان «مخاطب» مد نظر  و مورد توجه تولید کنندگان این نشریات بوده است.



ضرورت چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد

سردبیر رشد فناوری آموزشی در یادداشتی به ضرورت چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد پرداخت.



نکات قابل توجه در بازگشایی مدارس

دردوسال گذشته به واسطه پاندمی ویروس کووید 19 تجارب ارزشمند فراوانی به دست آوردیم روش‌های متنوع و متفاوتی را تجربه کردیم و حالا به نظر می‌رسد که به انتهای خط آموزش کاملاً مجازی رسیده‌ایم و می‌بایست در سال تحصیلی جدید دوگانه آموزش برخط و حضوری را با هم تلفیق کنیم.



یادگیری ترکیبی و آموزش در همه گیری ویروس کرونا

« با ظهور این ویروس آنچه برای ما عادی شده است باید غیر عادی شود و آنچه غیر عادی است باید عادی شود از این منظر ناگزیر باید سبکی دیگر برای مدیریت زندگی خود برگزینیم که با شرایط جدید همخوان و همراه باشد و این آرزوی نامعقول و ناممکن را که روزی از شر این ویروس که هر بار خود را هوشمندانه تر و مقاوم تر و پیچیده تر ظاهر می کند راحت خواهیم شد از سر خود بیرون کنیم و ناگزیر از سر سازگاری با آن می بایست شرایط زیست و طرز فکر خویش را تغییر دهیم.» (کریمی 1400)



عملیاتی شدن اسناد تحول مشکل گشای چالش­‌های آموزش و پرورش

عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالش­‌های آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا؛ با تمرکز بر مولفه خانواده به عنوان دستیار معلمان می باشد.



اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی 1400-1401

نگرانی در مورد شروع سال تحصیلی کم‌کم در خانواده‌ها، معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در حال شکل‌گیری است.



پشتیبانی علمی - آموزشی از معلمان کلاس‌های چندپایه

اگر آماری از ترکیب گروه‌های سنی معلمان کشور تهیه کنیم، به‌طور یقین جوان‌ترین رقم سنی را معلمان روستا تشکیل می‌دهند، معمولاً معلمان مدارس روستایی به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات پس از دو سال خدمت تقاضای انتقال کرده و معلمان جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر جای آن‌ها را می‌گیرند.



آموزش یا یادگیری در دوران کووید-19

در گفت‌و‌گویی ‌دوستانه با چند معلم، یکی از‌ آن‌ها که دبیر فیزیک مدارس پسرانه شهر‌ تهران بود، عنوان‌ کرد؛ ما دبیران مدرسه متوجه شدیم که بیشتر دانش‌آموزان پایه یازدهم در‌کلاس درس آنلاین و به‌خصوص ارزشیابی‌ها حضور ندارند و سپس طی ‌یک عملیات ویژه (که شرح آن بماند برای بحثی دیگر) آن‌ها را غافلگیر‌کردیم!