عملیاتی شدن اسناد تحول مشکل گشای چالشهای آموزش و پرورش
تاریخ 17 مرداد, 1400 - 09:53.عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالشهای آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا؛ با تمرکز بر مولفه خانواده به عنوان دستیار معلمان می باشد.
عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالشهای آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا؛ با تمرکز بر مولفه خانواده به عنوان دستیار معلمان می باشد.
از نگاه علمای تربیتی، تعلیم و تربیت دارای مولفه های و ارکانی است که بی توجهی به هر یک از آنها، ممکن است تحقق اهداف تربیتی را با مشکل مواجه نماید. عناصری همچون معلم، محتوا یا کتاب درسی، فضا و تجهیزات و غیره. در این میان یکی از عوامل موثر در تعلیم و تربیت که کمتر در مولفه های رسمی به آن توجه شده است، خانواده است. خانواده از سهم بالایی در تربیت کودکان و نوجوان برخوردار است.
در راستای ارائه برنامه حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در قالب «کاستیها و بایستهها» و استقبال ایشان از دریافت نظرها و پیشنهادهای مدیران، متخصصان و کارشناسان مرتبط در خصوص محورهای ارائه شده، به نظر میرسد یکی از بایستههای کلیدی و محوری در راستای ماموریتهای سازمان، اشاعه برنامه درسی ملی است.
سند مذکور درصدد است با بازخوانی و بازتولید تمام مؤلفهها و عوامل آشکار و پنهان نظام تعلیموتربیت، اعم از مبانی نظری و فلسفی، اهداف، اصول، رویکردها، روشها و .... زمینه تربیت آگاهانه و آزادانه، نسلی مؤمن، خلاق، فعال، با نشاط، شایسته و وفادار به ارزشهای ایران اسلامی را متناسب با تحولات محیطی و نیازهای زمان، تا رسیدن به مراتبی از حیات طیبه فراهم آورد.
بعد از ابلاغ سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اسفندماه 1391، کمیتهای برای عملیاتیسازی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل گردید. یکی از وظایف این کمیته، انجام تکلیف شورای عالی آموزش و پرورش برای سازمان بود که در پانویس صفحه 19 این سند مبنی بر تدوین اهداف دورههای تحصیلی چهارگانه و ارسال به شورای عالی برای تصویب بود
کتاب «شوق یادگیری» با محوریت آموزش و پرورش پیش از دبستان، تالیف دکتر حسن مظاهری در 252 صفحه توسط موسسه فرهنگی برهان منتشر شد.