دردوسال گذشته به واسطه پاندمی ویروس کووید 19 تجارب ارزشمند فراوانی به دست آوردیم روشهای متنوع و متفاوتی را تجربه کردیم و حالا به نظر میرسد که به انتهای خط آموزش کاملاً مجازی رسیدهایم و میبایست در سال تحصیلی جدید دوگانه آموزش برخط و حضوری را با هم تلفیق کنیم.
هرچند هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد نشد ولی می توان با آموختن از فرصتها و چالش های گذشته اثربخشی آموزش مجازی را به حداکثر رساند. برخی موارد موثر که تجارب زیسته خودم در مدرسه است به شرح زیر تقدیم می شود:
1. معلمین مدرسه باید به این مهم تعهد داشته باشند که شرایط کلاس ها و مدارس با هم متفاوت است پس محتوای مناسب کلاس درس خود را با توجه به میزان توانایی دانشآموزانشان فراهم نمایند.
2. توجه به زمان مصوب کلاسهای مجازی نکته حائز اهمیت دیگر است زیرا تجربه نشان داده که تغییر این زمان کارایی دانشآموز و معلمین را برای کلاس های بعدی و فعالیتهای ادامه روز می کاهد.
3. صیانت از برنامه درسی؛ یادمان باشد که همه دروس در کنار هم رشد تمام ساحتی را برای دانش آموز به ارمغان خواهند آورد خصوصاً در این روزهای خانهنشینی شاید دانش آموزان بیش از گذشته به درس هایی مانند تربیت بدنی، تفکر و سبک زندگی و هنر نیاز دارند لذا باید همه دروس در برنامه هفتگی مدرسه گنجانده شوند.
4. مدارسی در آموزشهای برخط موفق عمل کردهاند که برنامه منسجم و منظم برای ارزیابی فعالیتهای معلمین و دانشآموزان داشته اند همینطور این توفیق را با ارائه بازخوردهای به موقع به ذینفعان (اولیا، دانش آموزان و معلمان) به بالاترین حد رساندهاند . به این معنا که علاوه بر داشتن شاخصهای دقیق برای ارزیابی از عملکرد معلمین و دانشآموزان در بازه های زمانی مناسب نتیجه عملکردها را به طور مناسب و دقیق اطلاع رسانی کرده اند
5. تهیه اطلس آموزشی از دیگر کارهای مهم مدارس است اینکه بدانیم چه تعداد دانش آموز ما دسترسی مناسب به فضای مجازی آموزش را دارند تا بتوانیم برای آن تعداد که دسترسی مناسب به این فضا را ندارند آموزش های دیگر مانند تهیه درسنامه و کلاسهای رفع اشکال فردی را برنامه ریزی کنیم.
6. حتماً و قطعاً باید از یک پلتفرم برای آموزش استفاده کرد به نظر می رسد شاد علیرغم تمام اشکالات هنوز کم خطرترین، امن ترین و کم هزینه ترین پلتفرم آموزشی است چون داشتن همزمان چند پلتفرم ایجاد سردرگمی برای دانش آموزان می نماید.
7. صیانت از اخلاق در فضای مجازی آموزش کاری پر اهمیت است که می توان گفت حتی به آموزش نیز تنه میزند. حضور کادر مدرسه با تقسیم وظایف درست در کلاس درس به منظور جلوگیری از ایجاد فضای پر آسیب مانند عدم استفاده از پروفایل های نامناسب، استفاده از الفاظ نامأنوس و غیرمودبانه در فضای کلاس درس، به منظور اثربخشی بیشتر نکته ای مهم است.چون تعلیم مسئله ای جدا از تربیت نیست که حتی تعلیم خود جزئی از تربیت است. از سویی بیتوجهی به مسائل تربیتی و اخلاقی برنامه درسی و تربیتی پنهان را دچار شکست خواهد کرد
8 .نکته حائز اهمیت دیگر وجود مشوق هاست. معلمی که تلاش فراوانی برای کلاس درس مجازی خود نموده است دانش آموزی که مساعی بسیاری برای رشد کرده باید دیده شوند تا ضمن ایجاد انگیزه بیشتر برای ایشان نیروی محرکه فعالیت سایرین باشند.
9. انجام ارزشیابی درست یکی دیگر از چالشهای فضای مجازی است .استفاده از یک روش ارزشیابی خصوصا امتحانات پایانی کمک به کم شدن اضطراب فراگیر می نماید. زیرا تعدد روشهای ارزشیابی در درسهای مختلف دانش آموز را دچار سردرگمی می نماید. از سوی توجه به زمان مناسب پاسخگویی و بازخورد مناسب به دانشآموزان مبنی بر رفع اشکالات موجود در یادگیری آنها می تواند کمک به این آموزش ها نماید .
به هر روی هنوز در ابتدای راه آموزش مجازی هستیم و با توجه به سیر تحولات پیشرو بیش از پیش باید خود را برای استفاده از این فضا مسلح و مهیا نماییم.
نظرات
بسیار دقیق و موشکافانه شرایط
ارسال نظر