در پی شیوع ویروس کرونا و ابتلای تعدادی از هموطنان به این بیماری بنابراقتضای خانوادهها برای ممانعت از بیرون رفتن فرزندانشان از منازل و اصرار بر تعطیلی مدارس آموزشهای مجازی جایگزین آموزشهای مدارس شده و روز به روز این آموزشها رونق گرفته است.
همانطور که از تلویزیون نمایش داده میشود؛ برای پنج درس متوسطه اول و تمام دروس پایه 12 برنامه آموزشی توسط دبیران مجرب تهیهشدهاست و مابقی کتاب دروس پایههای دهم و یازدهم که درس دادهنشدهبود توسط معلمان مجرب تدریس و در اختیار معلمان آن درس قرار گرفت، برای مثال طی اقدامی ارزشمند، انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک شهر تهران از دو دبیر با تجربة فیزیک درخواست نمود تا مابقی کتابهای فیزیک پایه 10 و 11 را تدریس کنند و به این ترتیب درسنامه درس فیزیک دهم و یازدهم براساس بودجهبندی تهیه شد. این درسنامهها برای مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند؛ طراحی شده است و توسط مدیران و معاونان آموزشی باید به دست دانش آموزان برسند.
راه اندازی کانالهای آموزشی مجازی توسط معلمان و پیگیری آموزش دروس مختلف نیز مکملی بر آموزشهای مجازی سراسری شدهاست و این امر نشان میدهد که معلمان هنگام تعطیلی مدارس هم از وظایفشان غافل نشدهاند.
مدیران و معاونهای آموزشی مدارس نیز در این ایام بیکار نبودهاند و در راستای تعلیم و تربیت دانشآموزان وظایف زیر را برعهده دارند:
- نظارت بر گروههای درسی که در شبکههای اجتماعی ایجاد شده است.
- نظارت بر محتوای درسی که در گروههای درسی قرار میگیرد.
- نظارت بر ارسال درسنامه به دانشآموزان مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند.
معلمی فقط سر کلاس بودن و آموزش کتابها و محتوای درسی نیست و معلم در هر مکان و زمان برای پیشرفت دانش آموزان خود فداکاری و خدمت می کند.
مطالعه مروری در سال تحصیلی 97-98 توسط اینجانب در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام شد. در این مطالعه به منظور آموزش دروس علوم، ریاضی و درسهای دیگر بهکارگیری روش کلاس درس معکوس توصیهشدهاست. به عنوان محقق آموزش علوم به معلمان پیشنهاد میکنم در این ایام، آموزش مجازی را همانند روش کلاس درس معکوس اجرا کنند.یکی از آبشخورهای فکریکلاس درس معکوس، «رویکرد یادگیری تلفیقی/ ترکیبی» است که طی آن تدریس و سخنرانی به کمک تدریس برخط(آنلاین) و امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات به بیرون از کلاس درس محول میشود. از دیگر مبانی نظری مستتر در ژرفنای کلاس درس معکوس میتوان به راهبرد «آموزش از طریق گروه همسالان» اشارهکرد و مبانی نظری بارز دیگر در روش کلاس درس معکوس برگرفته از روش ساختارگراییاست و الگوی برنامهریزیدرسی در کلاس درس معکوس شامل یک تغییر در ساختار کلاس درس خواهد شد که نقشها و مسئولیتهای متفاوتیاز قبیل مدیریت گروههای علمی، نظارت بر روند پیشرفت درسی دانشآموزان، تهیه نوار ویدیو یا پاورپوینت یا جزوه درسی برای مبحث درسی جدید را برای معلم به منظور استفاده خارج از کلاس شاگردان و یادگیری دانشآموزاندر خارج از کلاس درس ایجاد میکند. فضای مجازی ظرفیت مناسبی برای تداوم تحصیل علم و دانش است و باید از این فرصت استفاده کرد.
وظیفه معلمان در این ایام عبارت است از:
- قرار دادن مطالب درسی مناسب و مفید برای دانشآموزان
- تسهیل در آموزش با ارایه پاسخ آسان به اشکالات دانشآموزان
معلمان در صورت نیاز میتوانند برای تهیه مطالب آموزشی از سایتهای علمی آموزشی رایگان همانند سایت[1]http//alaatv. com استفاده کنند.
اکنون با فعالشدن آموزشهای مجازی از دلواپسی خانوادهها برای فرزندانشان کاسته شدهاست.
وظیفة اولیا همراهی با معلمان و دانشآموزان است. به این منظور لازم است تا با نظارت و هشیاری کامل، اینترنت را در اختیار فرزندانشان قرار دهند.
آمار نشان میدهد تعداد زیادی از دانشآموزان دوره متوسطة اول و دوم گوشی همراهدراختیار دارند. در غیر اینصورت وظیفه اولیاست تا برای فرزندانشان گوشی همراه تهیه نمایند. زیرا تعداد زیادی از معلمان زحمتکش با ابتکاراتی قابل توجه با تشکیل گروه های درسی در شبکه های اجتماعی سعی در تداوم امر آموزش و برقرای ارتباط هرچه بیشتر مجازی با دانش آموزان دارند با ارایه تکالیف و رفع اشکالات درسی در شبکه های اجتماعی فرایند تعلیم و تریبت را هرچه بیشتر فعال کرده اند و نتیجه این امر زمانی به ثمر می نشیند که اولیا نیز این برنامه ریزی قابل تحسین را حمایت نمایند. در این ایام اولیا لازم است با رعایت موارد زیر با معلمان و فرزندانشان همکاری نمایند. این موارد عبارتاند از:
- ایجاد محیطی آرام و بی استرس برای دانشآموزان
- نظارت بر استفاده دانش آموزان از برنامه های آموزشی که از تلویزیون پخش می شود
- نظارت آگاهانه بر استفاده دانشآموزان دوره متوسطة اول و دوم از اینترنت
- فراهم کردن اینترنت برای دانشآموزان
- در اختیار قرار دادن گوشی همراه به فرزندان دوره متوسطة اول و دوم
به دانشآموزان توصیه میشود تا آموزش مجازی را همانند آموزش مدرسه ای جدی بگیرند. با دقت به مطالب توجه کنند و درصورت اشکال حتما بدنبال پاسخ سوالاتشان باشند.
اولیا اگر میتوانند به فرزندانشان در یادگیری کمک کنند در غیر اینصورت مابین اقوام از کسی که میتواند به فرزندشان در یادگیری کمک کند، یاری بخواهند.
بیماری کرونا و هراس از ابتلای به آن دغدغهای فراموش نشدنی در این روزها برای خانوداهها است اما حضور آموزشهای مجازی در سطح خانههای ایرانی و پیگیری امر تعلیم و تربیت تجربهای جدید برای خانوداهها و دانشآموزان است و همدلی را بین اولیا و مربیان ایجاد کردهاست. حضور دانشآموزان در کلاسهای مجازی و توجه به آنها و کیفیت مطالب ارایهشده به دانشآموزان حایز اهمیت است که خوشبختانه در این زمینه معلمان فداکار دست به کار شدهاند تا از اتلاف وقت فرزندان این مرز و بوم جلوگیری شود.اکنون که تصمیم بر این شده برای مقابله با ویروس کرونا، دانشآموزان در منزل بمانند، بهترین روش برای تداوم امر تعلیم و تربیت آموزشهای مجازی(آموزش با روش کلاس درس معکوس) است. برای این منظور ضروری است مدیران مدارس، خانواده ها و دانش آموزان با همراهی و هماهنگی با معلمان در کیفیت هرچه بیشتر این آموزشها تلاش کنند.
ارسال نظر